نسخه چاپی

تصویب طرح عجیب شورای شهر برای ایجاد مكان ثابت اجتماعات قانونی در تهران

پیشنهاد احمد مسجد جامعی درباره ایجاد مكان ثابت برای برگزاری اجتماعات قانونی در تهران با وجود انتقاد برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینكه ورود به این موضوع در حیطه وظایف شورای شهر نیست، تصویب شد.

به گزارش نما، احمد مسجدجامعی در جریان ارائه طرح دوفوریتی به منظور ایجاد مکانی برای اجتماعات قانونی جهت تحقق حقوق شهروندی و صیانت از آزادی بیان اظهار کرد: مردم حق دارند انتقادات و اعتراضات خود را به شیوه درست و قانونی مطرح کنند.

وی با اشاره به مدیریت شهری در این دوره بیان کرد: برهمین اساس این طرح ارائه شده است تا مکان مناسبی برای بیان انتقادات و حتی اعتراضات به شیوه درست برای شهروندان تهرانی فراهم شود.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: در اکثر کشورها این مکان از سوی مسئولان در نظر گرفته شده است و به همین دلیل ما نیز پیشنهادی را در همین اساس ارائه کرده‌ایم. باید به حقوق شهروندی احترام گذاشته شود ضمن اینکه در بیان اعتراضات باید به شیوه درست عمل کرد.

وی افزود: بوستان‌هایی از جمله بوستان گفت‌وگو حتی پارک لاله برای این موضوع مکان مناسبی است که البته در این زمینه باید مدیریت شهری تصمیم‌گیری کند.

پس از ارائه این طرح و توضیحات مسجدجامعی، حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن انتقاد از ارائه این طرح دوفوریتی به مسجدجامعی بیان کرد، دوستان در ارائه این طرح دچار عطش و احساس شده‌اند.

وی تصریح کرد: قاعدتا موضوعات اعتراضات مردمی و شهروندی در دستور کار دستگاه‌های امنیتی است و این موضوع ارتباطی به حوزه مدیریت شهری ندارد.

رسولی بیان کرد: بنده به عنوان عضو شورای شهر تهران مخالف این طرح بوده چرا که در این حوزه باید متولیان امر امنیتی، اقدامات لازم را انجام دهند که در این زمینه مشخصا وزیر کشور مسئولیت دارند.

وی گفت: در صورتی که نیاز باشد وزیر کشور می‌تواند از آقای شهردار و شورای شهر تهران تقاضایی برای چنین مکانی ارائه کند که البته در ادامه باید این موضوع مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد.

شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر تهران و به عنوان یکی از موافقین طرح اشاره شده بیان کرد: شورای پنجم با توجه به رای بالایی که از مردم تهران کسب کرده است وظایف سنگینی را برعهده دارد و این در حالی است که شهروندان تهرانی شورا این دوره را به رسمیت شناخته‌اند.

وی گفت: یکی از وظایف ما اصل 27 قانون اساسی است و کمک کنیم این اصل اجرایی شود و مردم بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند.

امانی افزود: این طرح می‌تواند در راستای حقوق شهروندی و بیان مطالبات و اعتراضات مردمی به صورت آرام در یک مکان مشخص شده باشند. رعایت حقوق شهروندی مورد توجه دستگاه‌های مختلف از جمله دولت قرار بگیرد.

امانی تصریح کرد: با تصویب این طرح می‌توانیم مکان مناسبی برای بیان اعتراضات شهروندان تهرانی ایجاد کنیم و مردم بتوانیم اعتراضات و انتقادات خود را به صورت قانونی به گوش مسئولان، شهردار و حتی شورای شهر تهران برسانند.

وی افزود: این اقدام در راستای حقوق شهروندی و نهادهای مدنی است و قاعدتا از ورود افرادی که بخواهند به گونه‌ای این اعتراضات را به آشوب و اغتشاش بکشانند جلوگیری می‌شود.

افشین حبیب‌زاده دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با انتقاد از طرح اشاره شده گفت: اینگونه مکان‌ها ارتباطی به شهرداری ندارد و قاعدتا این موارد باید از طریق دستگاه‌های امنیتی پیگیری شود چرا که ما با تصویب این طرح محدودیت برای تجمعات ایجاد می‌کنیم.

وی گفت: محدود کردن اینگونه تجمعات مخالف حقوق شهروندی است و این در حالی است که ما اصرار بر اجرای اصل 27 قانون اساسی است، به طوری که در این قانون محدودیتی برای تجمع وجود ندارد.

محمود میرلوحی دیگر عضو شورای شهر نیز ضمن موافقت از طرح اشاره شده بیان کرد: قبول دارم که اینگونه مسائل در حیطه دستگاه‌های امنیتی است اما ما می‌توانیم در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم.

وی گفت: متاسفانه 40 سال است که اصل رکین و مهم قانون اساسی اصل 27 همانند قانون شوراها به فراموشی سپرده شده است. در اعتراضات هفته‌های اخیر مخالفین دولت اعلام کردند که مردم نسبت به وضعیت اقتصادی اعتراض داشتند و این سوال مطرح می‌شود که چگونه این مطالبات اقتصادی تبدیل به وضعیت امنیتی و سیاسی جامعه و کشور شد.

وی با حمایت از طرح اشاره شده بیان کرد: ما با تامین مکان مناسبی برای بیان اعتراضات می‌توانیم مطالبات مردم را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی پیگیری کنیم. البته در دیداری که با استاندار و فرماندار تهران داشتیم حتی پیشنهاد این طرح از سوی مسئولان استاندار یو فرمانداری داده شد و این در حالی است که فرمانداری نیز با تامین این محل از سوی مدیریت شهری مخالفت نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام میرزایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه امور شهری شوراهای شهری تهران ضمن اشاره به طرح مطرح شده از سوی اعضا بیان کرد: با توجه محتوای این طرح، شهرداری فرصت یک‌ماهه‌ای را برای بررسی این طرح نیاز دارد.

احمد مسجدجامعی نیز در پایان بررسی طرح اشاره شده ضمن تاکید بر اینکه ما هیچگاه دچار احساس نمی‌شویم، گفت: برخی به گونه‌ای با هیجان صحبت کرده‌اند که جای تعجب و سوال دارد. ما به عنوان اعضای شورای شهر تهران باید پای عمل حرف‌هایمان باشیم و سازوکار و بستر آن را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما بنایی بر اجرای کارهای امنیتی نداریم، گفت: قاعدتا تامین امنیت چنین مکان‌هایی با همکاری وزارت کشور و دستگاه‌های ذیربط انجام خواهد گرفت.

در پایان سی‌وششمین جلسه شورای شهر تهران و با حضور 15 نفر از اعضا، طرح دوفوریتی به منظور ایجاد مکانی برای اجتماعات قانونی جهت تحقق حقوق شهروندی و صیانت از آزادی بیان با 10 رای به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...