نسخه چاپی

جشنواره فیلم فجر به یك جشنواره بی تأثیر تبدیل شده است

منصور لشكری قوچانی معتقد است به مرور زمان با اعمال یك سری كارها، جشنواره فیلم فجر به یك جشنواره بی تاثیر تبدیل شده است.

به گزارش نما، منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما با بررسی عملکرد جشنواره فیلم فجر در دوره های گذشته تا به امروز و دادن راهکار برای پویاتر شدن آن، گفت: مشکل برگزاری جشنواره یک بحث است و اهمیت و تاثیر آن در سینما مقوله دیگری است.

وی افزود: متاسفانه شورای صنفی نمایش به مرور زمان کاری کرد که به نوعی جشنواره فیلم فجر بی خاصیت شد؛ در نتیجه بودن و یا نبودن فیلم ها در این رویداد فرهنگی و هنری هیچ فرقی نمی کند؛ تا جایی که حتی نبود فیلم ها خروجی بهتری خواهد داشت.

تهیه کننده «قاتل اهلی» اظهار داشت: اگر رقابت در جشنواره فیلم فجر بر اساس کیفیت باشد و اکران نیز به این موضوع ربط پیدا کند، به طور قطع فیلمسازان به کیفیت آثارشان فکر می کنند و سرسری از کنار آن ها نمی گذرند. یعنی هیچکس باری به هر جهت کار نخواهد کرد.

تهیه کننده «عصر یخبندان» اظهار داشت: به این دلیل که فیلم های حاضر در آن پس از اتمام برگزاری، اکرانی نامشخص دارند و حتی به حضور جهانی موفقی هم نمی رسند، جشنواره عملا بی تاثیر شده است. موارد زیادی اتفاق افتاده که فیلمی در جشنواره فجر موفق بوده اما به اکران داخلی و خارجی خوبی نرسیده است.

تهیه کننده «کوچه بی نام» عنوان کرد: جشنواره باید آنقدر قوی و با هدف برگزار شود که روی فروش داخلی، محتوای معنوی و حضور بین المللی فیلم ها تاثیرهای مثبت بسزایی بگذارد، اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد.

وی تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر باید آنقدر قوی و تاثیرگذار باشد که وقتی فیلمی بر اساس محتوا و کیفیت مناسب توسط هیات انتخاب در جشنواره حضور پیدا می کند، به اکران خوب برسد و هزینه تولید فیلم بعدی آن فیلمساز نیز به شرط ساخت اثری قابل تامل پرداخت شود؛ به عبارتى وامی به تهیه کنندگان متخصص داده شود تا سینماى رو به جلو داشته باشیم. از سویی پس از حضور در جشنواره های خارجی، پخش کننده های بین المللی برای اکران های گسترده جهانی فیلم‌ها رغبت داشته باشند. همه اینها اعتبارهایی است که جشنواره فیلم فجر می تواند به فیلم ها و صاحبانشان بدهد، اما متاسفانه به مرور در حال حذف و سطح آن در حد جشنواره های کوچک جهانی رسیده است.

این تهیه کننده بیان کرد: یکی دیگر از خروجی های منفی جشنواره فیلم فجر، خانه نشین کردن و بها ندادن به فیلمسازانی است که آثارشان همیشه حرف داشته، قابل تامل بوده و موفق بوده اند. به جای اینکه فضا را برای آن ها بازتر کند تا مشکلات و معضلات جامعه را در قالب فیلم هایشان نشان دهند، فضا را بسته تر کرده و به نحوی قید آن ها را زده است و امروز تهیه فیلم اجتماعى دارای ریسک بالا، پرخطر و سخت شده است و به جز فیلم هاى ارگان ها ، نهادها و تعدادى فیلم که نیاز به تبلیغات جشنواره دارند، الباقی در جشنواره شرکت نمی کنند. در سال جاری و تا امروز حدود ٦٨ فیلم اکران شده اند که ٤١ فیلم در جشنواره سال گذشته حضور نداشتند و ١٨ فیلم انتخابى جشنواره سال گذشته هنوز اکران نشده اند.

لشکری قوچانی در بخش پایانی صحبت های خود خاطر نشان کرد: از همه مهمتر اینکه جشنواره فیلم فجر در ایامی برگزار می شود که روزهای انقلاب است و زمانی است که از هر لحاظ برای مردم ما و کشورمان اهمیت دارد؛ اما آیا محتوای اصلی جشنواره همراستا و همسوی مردم و انقلاب است؟!

۱۳۹۶/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...