نسخه چاپی

بی‌برنامگی دولت در تولید مسكن

محمدعلی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان تهران درباره افزایش تعداد مستاجران گفت:از زمان روی كار آمدن دولت آقای روحانی و انتخاب آخوندی به‌عنوان وزیر،هیچ‌گونه طرح و برنامه و مدیریتی در مسكن مشاهده نشده است.

به گزارش نما، مستاجران هر روز در حال لاغر شدن هستند و تعدادشان نیز در حال افزایش است. این جمله را آمارهای رسمی تایید می‌کند. بر اساس سرشماری عمومی سال 90 تعداد خانوارهای اجاره‌نشین کشور پنج میلیون و ۶۰۷ هزار بود. اما در سرشماری سال گذشته تعداد خانوارهای اجاره‌نشین به هفت میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار افزایش پیدا کرده است که بیانگر افزایش ۲۹ درصدی جمعیت خانوارهای اجاره‌نشین در پنج سال گذشته است.

مطابق نتایج این دو سرشماری، در سال ۹۰ بالغ بر 26.6 درصد از خانوارهای کشور اجاره‌نشین بودند اما در پنج سال اخیر نسبت مستاجران رو به افزایش گذاشته، به‌طوری که در سال ۹۵ حدود 30.7 درصد خانوارهای کشور اجاره‌نشین شده‌اند. آمار سرشماری سال 95 درباره افزایش اجاره‌نشینی در کشور، نتیجه کاهش چشمگیر تولید مسکن در دولت یازدهم بوده است. کارشناسان می‌گویند این اتفاق نتیجه سیاست‌های غلط عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است.

همچنین گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد متوسط اجاره‌بهای یک متر مربع آپارتمان در مناطق 22 گانه شهر تهران در آذر امسال به ۲۸۹ هزار ریال رسیده که نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط اجاره‌بهای یک متر مربع آپارتمان در مناطق 22 گانه شهر تهران در آذر سال گذشته ۲۳۲ هزار ریال بود. به عبارت ساده‌تر در آذر سال گذشته اجاره‌بهای یک واحد آپارتمان ۵۰ متری در سطح تهران به‌طور متوسط ماهانه یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بود اما همان واحد آذر سال جاری یک میلیون و ۴۴۵ هزار تومان اجاره‌ رفته است.



دولت برنامه‌ای برای مسکن ندارد

محمدعلی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان تهران درباره افزایش تعداد مستاجران گفت: «از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی و انتخاب آخوندی به‌عنوان وزیر، هیچ‌گونه طرح و برنامه و مدیریتی در مسکن مشاهده نشده است. وزیر معتقد است مسکن مهر اشتباه بود و به جای آن مسکن مهر اجتماعی را پیشنهاد داده است. در حالی که هنوز ماکت آن هم ساخته نشده است، چه رسد به اینکه یک متر از مسکن اجتماعی ساخته شود.» وی افزود: «سالی 700 تا 800 هزار ازدواج در کشور صورت می‌گیرد. با کم کردن آمار مرگ‌ومیر و طلاق، سالی حداقل 600 هزار مسکن برای متقاضیان جدید نیاز داریم. اگر نیاز انباشته از سال‌های گذشته را نیز حساب کنیم سالی حدودا به 1.5 میلیون مسکن نیاز است.»



بی‌توجهی دولت نسبت به مسکن، به بازار اجاره فشار می‌آورد

وی ادامه داد: «این بی‌توجهی دولت به مسکن درنهایت به بازار رهن و اجاره فشار می‌آورد. در این بازار قیمت‌های سرسام‌آوری به وجود آمده است. در سال حداقل 25 درصد رشد رهن و اجاره اتفاق می‌افتد. این رشد تا آنجا ادامه می‌یابد که برای متقاضی مسکن، خرید به‌صرفه‌تر است تا به بازار رهن و اجاره مراجعه کند.»

بزرگ‌ترین معضل نرخ سود بانکی است

محمدعلی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان تهران تصریح کرد: «کشور ما با معضلی به نام نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات مواجه است. در این مورد بانک مرکزی بدترین شیوه را دنبال کرده است. اگر بانک‌ها بدانند قرار است مبلغ زیادی سپرده‌گذاری شود، روش‌هایی را نشان می‌دهند تا بیشتر از 20 درصد هم سود بپردازند. با این شرایط مردم راغب به خرید مسکن نمی‌شوند. اگر بانک مرکزی معضل را حل نکند در کل صنایع رکود ادامه خواهد داشت و به تعطیلی صنایع می‌انجامد.»



دولت بر بافت‌های فرسوده متمرکز شود

وی افزود: «مساله‌ای که با زلزله اخیر کرمانشاه بیشتر نمود پیدا کرده، عدم توجه به بافت‌های فرسوده است. اگر در این بافت‌ها شبانه‌روز نیز کار شود، باز دیر است. هنگام وقوع زلزله در تهران صحبت از هزار یا دو هزار کشته نیست. باید به آمار بالای میلیون نفر فکر کرد. اگر وزارت نمی‌خواهد در مسکن فعال شود، باید روی بافت‌های فرسوده متمرکز شود. وضعیت بافت‌های فرسوده فاجعه است. دولت باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، یک پکیج به سرمایه‌گذار ارائه دهد. سرمایه‌گذار نباید درگیر تملک، اداره ثبت، آب، گاز، شهرداری و... شود؛ باید با یک جلسه اضطراری اقدامات را شروع کرد.»



آمارهای احداث مسکن ساختگی است

مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن درباره ساخت فقط 380 هزار مسکن مورد اعادی دولت در سال 95 به‌رغم ثبت سالانه حدود 700 هزار ازدواج گفت: «در دهه اول انقلاب رشد جمعیتی 3.7 درصد را تجربه کرده‌ایم. سال 85 تا 95 اوج انفجار جمعیت برای سن ازدواج است. سالی حدود یک میلیون ازدواج صورت می‌گیرد، یعنی سالی به یک میلیون مسکن نیاز داریم. بعید می‌دانم همان 380 هزار مسکن هم تحقق یافته باشد. اینها آمارسازی است. در چهار سال گذشته رکود شدید داشته‌ایم. این رکود ‌انگیزه را برای ساخت‌وساز از بین برده است. دولت‌ها در زمان رکود باید کاشت انجام دهند و برای سرمایه‌گذاری مشوق بدهند، متاسفانه این کار انجام نگرفته است. همیشه بعد از رکود با سونامی افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم.» بیگدلی درباره ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد معتقد است: «مسکن مهر برنامه خوبی است ولی باید بابرنامه‌تر و باحساب‌تر ساخته شود.»



ساخت مسکن در دنیا برعهده شهرداری‌هاست

دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور درباره وظیفه سایر ارگان‌ها در بحث مسکن نیز گفت: «ساخت مسکن در دنیا برعهده شهرداری‌هاست. اختیارات شهرداری‌های کشور ما در دنیا بی‌سابقه است. کل فضای شهر برای پول درآوردن در اختیار شهرداری است. هیچ شهرداری نمی‌تواند این گونه از مردم پول بگیرد. این اختیارات را حتی شهردار پاریس، نیویورک یا سیدنی هم ندارد. وظیفه شهرداری فقط ساخت بزرگراه و خیابان نیست؛ حتما باید امر مسکن بر دوش شهرداری باشد و دولت هم از لحاظ ستادی و سیستمی حمایت کند.»

منبع: فرهیختگان

۱۳۹۶/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...