نسخه چاپی

بودجه ۷هزار میلیاردی دولت برای فقرا

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه از بودجه ۷هزار میلیارد تومانی دولت برای فقرا در سال ۹۷ خبر داد و گفت:دولت سال آینده در بافت های فرسوده با ساخت ۲۰۰هزار واحد مسكونی ۳۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد كرد.

به گزارش نما، امیر باقری سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تعامل خوب دولت و مجلس در بحث بودجه افزود: دولت در سال 96 مشخصا از خانواره های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حمایت کرد و پرداختی به آنها را افزایش داد.


سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: حمایت از خانوارها و افراد تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی برای دولت 4 هزار میلیارد تومان بار مالی داشت.باقری گفت: برای مثال مقرری یک خانوار تک نفر به 200 هزار تومان رسید و یا مقرری یک خانوار پنج نفره از 340 یا 350 هزار تومان به 700 هزار تومان افزایش یافت.


سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه افزود: در سال 97 همین برنامه دولت ادامه خواهد یافت منتها دامنه مشمولان آن از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی فراتر خواهد رفت و شامل همه افرادی خواهد بود که خط مستمری آنها کمتر از رقمی باشد که دولت تعیین می کند.


باقری درباره نحوه شناسایی افراد کم درآمد و فقیر برای پرداخت حداقل مستمری گفت: شرایط و بستر ها برای همه معرفی افرادی که نیازمندند یا خودشان را نیازمند می دانند فراهم خواهد شد که بعد از راستی آزمایی به همه آنها حداقل مستمری پرداخت خواهد شد.


سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال هم دولت 3 هزار میلیارد تومان برای این مهم در نظر گرفته است که با 4 هزار میلیارد تومان سال قبل مجموعا 7 هزار میلیارد تومان می شود.


باقری با یادآوری این که بودجه 97 برمبنای عملکرد دستگاه ها تنظیم شده و اختصاص خواهد یافت افزود: تلفیق ردیف های متفرقه سالانه بودجه هم از شاخص های بودجه 97 است که امکان نظارت بر عملکرد دستگاه ها و پاسخگویی آنها را فراهم می کند.


سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در ادامه به موضوع طرح های نیمه تمام پرداخت و گفت: 71 پروژه نیمه تمام در کشور داریم که دولت بر اساس تجربه های جهانی بنا دارد با حضور بخش خصوصی و غیر دولتی و با حمایت و مشارکت دولت آنها را تمام کند.


باقری گفت: دولت 14 هزار و 500 تا از این طرح های نیمه تمام را که جذابیت و منفعت اقتصادی برای بخش خصوصی دارد انتخاب کرده است تا بتواند بخش غیر دولتی را به سرمایه گذاری در این طرح ها ترغیب کند.


سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه افزود: دولت در قالب تبصره 19؛ حدود 30 هزار میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی و 17 هزار میلیارد تومان هم از صندوق توسعه ملی برای این منظور در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد.


باقری در ادامه درباره تولید و اشتغال نیز گفت: آمارهای اشتغال در تابستان 96 نشان می دهد که نرخ بیکاری یک واحد درصد افت کرده و به 11و هفت دهم درصد رسید اما با این حال نرخ بیکاری بالاست و این یک معضل است.


باقری افزود:برنامه این است که 838 هزار نفر در سال 97 وارد بازار کار خواهند شد که ما باید بیش یک میلیون شغل ایجاد کنیم. ایجاد اشتغال دغدغه اصلی حکومت ودولت مطرح است. در لایحه بودجه 97 ، دولت در تبصره 18 به موضوع اشتغال پرداخته؛ در این تبصره هدف تدارک منابع مالی برای اشتغال است و برطرف کردن سایر دغدغه های بازار را نیز دیده شده است.


در مورد تامین منابع مالی دولت 17 هزار و 300 میلیارد تومان از منابع عمومی را قرار است ارائه کند. از سایر منابع نیز قرار است استفاده کند. بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی 15 هزار میلیارد تومان در قالب اشتغال استفاده خواهد کرد، سی و پنج هزار میلیارد تومان نیز از نهاد های مالی از جمله بانک ها قرار است استفاده کند. شش هزار میلیارد تومان نیز از باقی مانده تسهیلات قانون حمایت از اشتغال عشایر و روستایی برای سال آینده می توانیم داشته باشیم که در مجموع چیزی حدود 73 هزار و 400 میلیارد تومان منابع برای اشتغال است که در نظر گرفته شود.


او افزود: برای اشتغال فراگیر در حوزه های بخش کشاوزی، صنعت، حمل و نقل، مسکن، گردشگری و ای تی برنامه های مشخصی داریم. در انتخاب حوزه ها مساله اشتغال به عنوان یک مساله درنظر گرفته شد و سایر دغدغه ها مثل بخش بافت های فرسوده و مسکن ایمن نیز بعد از زلزله کرمانشاه مطرح شده که قسمتی از منابع برای اشتغال زایی در این حوزه ها در نظر گرفته شده است. دولت سعی دارد هم بافت های فرسوده را نوسازی کند هم در این بخش اشتغالزایی کند. در بافت های فرسوده سال 97 دولت سعی دارد 100 هزار واحد از بافت های فرسوده را ساماندهی کند که در این بخش برای 240 هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد بنابراین یکی از حوزه ها برای اشتغال احیای بافت های فرسوده است که مکانیزم مشخصی دارد. تامین مسکن اجتماعی در حوزه شهری و مسکن روستایی در حوزه روستایی نیز در دستور کار دولت است که 50 هزار واحد در حوزه مسکن اجتماعی در حوزه شهری و 50 هزار واحد در حوزه روستایی نیز در دستور کار است.


باقری افزود: در بافت های فرسوده و حوزه مسکن شهری و روستایی هدف گذاری بر 200 هزار واحد مسکونی در سال است و ایجاد 300 هزار اشتغال نیز از این مسیر دنبال می شود.


سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: در حوزه حمل و نقل درون شهری و برون شهری نیز برنامه مشخصی داریم. تعویض اتوبوس ها، تاکسی ها، وانت بارها و کامیون ها در دستور کار است. در حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری برنامه دولت در سال 97 چیزی حدود 94 هزار دستگاه انواع دستگاه وسیله نقلیه در سال است که قرار است با جایگزینی که انجام می شود در این حوزه برای 22 هزار نفر شغل جدید ایجاد شود. در حوزه برون شهری 12 هزار و 300 دستگاه در دستور کار است که در این حوزه نیز 3 هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد. در این حوزه ضمن اشتغالزایی نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری انجام می شود.


او افزود: در بخش کشاورزی، ماهی در قفس، کشت گلخانه ای و صنایع تکمیلی در دستور کار است که برای 67 هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد. برنامه مشخص در سطح استان و کشور انجام خواهد شد و سیستم نظارتی مشخص با دستورالعمل های مشخص انجام وظیفه خواهند کرد تا به میزان شغل تعیین شده برسیم. در کنار این ها طرح های حمایتی از سیاست های بازار کار نیز در دستور کار دولت است که سیاست های اشتغال مخصوصا برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دنبال می شود.


در استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز دولت هزینه دستمزد و بیمه افراد را تقبل کرده است همچنین دولت بخشی از سهم بیمه کارفرما را نیز برای تشویق کارفرمایان در بکارگیری فارغ التحصیلان تقبل کرده است.
او در ادامه گفت: در تبصره 18 دولت هفده هزار و 400 هزار میلیارد تومان برای اصلاح قیمت ها در حوزه انرژی مطرح کرده که کمیسیون تلفیق دراین باره موافقت نکرده و جایگزین هایی مطرح شده از جمله استفاده از املاک تملیکی و استفاده از بودجه عمومی در این زمینه که پیشنهاداتی داده شده بنابراین امید است در تعامل دولت و مجلس منابع پایدار فراهم شود تا این دغدغه اساسی دولت و حکومت نیز برطرف شود.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...