نسخه چاپی

انبارلویی: ضرورت تغییر سبك زندگی برای تشكیل جامعه نمونه اسلامی

عکس خبري -انبارلويي: ضرورت تغيير سبك زندگي براي تشكيل جامعه نمونه اسلامي

ما الان در كشور از سوی فرهنگ غربی تحت تهاجم قرار داریم و این فرهنگ مهاجم یك سبك و شیوه و فرهنگ زندگی را به ما تحمیل كرده كه این فرهنگ شهوت آلود، گناه آفرین، ضد معنویت و هویت زدا است. می توانیم با فرهنگ سازی از این سیئات عبور كنیم

سخنان مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی در دیدار با اقشار مختلف مردم حاوی نکات بسیار مهمی بود که بحث و بررسی درباره آنها باید سرلوحه گفتار و عملکرد مردم و مسئولان و نخبگان جامعه قرار گیرد.
بی تدبیری ها در حوزه مسائل اقتصادی و همدلی میان مسئولان و همچنین تغییر سبک زندگی و تعیین الگویی ایرانی اسلامی از جمله مسائل کلیدی سخنان معظم له بود.
برای بررسی کارشناسی این سخنان با محمدکاظم انبارلوئی به گفتگو نشستیم تا راهکار مناسبی برای تعیین این الگوی ایرانی اسلامی بیابیم.

* مقام معظم رهبری در جمع مردم خراسان شمالی نکات قابل توجهی را فرمودند. یکی از بخش های مهم این سخنان مربوط بود به مشکلات اقتصادی و برخی بی تدبیری هایی که از سوی مسئولان باعث دامن زدن به این مشکلات شده است.

مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی مباحث زیاد و مهمی را مطرح کردند از جمله برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم.
موضوعاتی برلزوم تدبیر مسئولان و اینکه می توان با همدلی و مهربانی و همکاری و همراهی تدابیری اتخاذ و در برابر تحریم ها از آنها استفاده کرد.
در همین زمینه روز گذشته سه تن از مراجع تقلید هم با انتشار بیانیه ای خواستار تدبیر مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم شده اند.
اما خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده آرامش نسبی بر بازار حاکم شده وطی روزهای آتی نیز این روند ادامه خواهد یافت.
قوه قضائیه، مجلس و دولت همصدا باهم در برابر اخلالگران بازار ارز ایستادند و توانستند آرامش را هرچند به صورت نسبی به بازار برگردانند.
از سوی دیگر راه اندازی مرکز مبادلات ارزی به عنوان مرکزی برای این آرامش بخشی عمل کرد و به مرور می تواند جایگاه خودش را در حوزه مبادلات به دست آورد.

* در سخنان مقام معظم رهبری بحث مهمی درباره سبک زندگی مردم وجود داشت که نگرانی ایشان را در مورد هجمه فرهنگ غربی بر زندگی مردم کشور نشان می داد.
یکی از مباحث نو و جدیدی که رهبری در سفر به خراسان شمالی در دیدار با جوانان به آن اشاره کردند بحث سبک و شیوه زندگی است.
ایشان در صحبت های خود فرمودند که ما برای تمدن سازی حتما باید پاسخی به این سوال داشته باشیم که سبک و شیوه زندگی ما بر اساس آموزه های قرآنی و اسلامی چگونه است؟
ایشان 20 سوال کلیدی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مطرح و از نخبگان دعوت کردند به پاسخگویی به این سوالات بپردازند.
و با ایجاد یک ادبیات و فضای گفتمانی به آسیب شناسی سبک زندگی و فرهنگ زندگی براساس آموزه های ایرانی و اسلامی بپردازند.
طرح این موضوعات در نوع خود موضوع جدید و بدیعی است.
ایشان همچنین به فرمودند ما می توانیم با خردورزی، اخلاق و حقوق مختصات یک سبک زندگی را طراحی کنیم که متفاوت با سبک زندگی به شیوه غربی باشد.
ما الان در کشور از سوی فرهنگ غربی تحت تهاجم قرار داریم و این فرهنگ مهاجم یک سبک و شیوه و فرهنگ زندگی را به ما تحمیل کرده که این فرهنگ شهوت آلود، گناه آفرین، ضد معنویت و هویت زدا است.
می توانیم با فرهنگ سازی از این سیئات عبور کنیم؛ در حال حاضر فرهنگ غربی می خواهد با سبک زندگی خود شیوه زندگی کشورهای اسلامی را مورد هجوم قرار دهد.
ما الان دچار نوعی سکولاریزم پنهان و تحجر و سطحی گرایی هستیم که باید با فاصله گرفتن از آن زندگی توام با معنویت و حیات طیبه داشته باشیم.

* بهتر نیست بررسی و مداقه روی سخنان مقام معظم رهبری به صورت یک چشم انداز بلند مدت باشد تا پس از مدتی به دست فراموشی سپرده نشود؟
وقتی مقام معظم رهبری صحبت می کنند همه مردم ، نخبگان و مسئولان خود را مخاطب این سخنان می دانند و از میان این سخنان مسئولیت و وظیفه خود را استخراج می کنند.
در درجه اول مسئولان ارشد کشور همچون دولت، قوه قضائیه و مجلس مخاطبان اصلی این سخنان هستند.
البته تک تک مردم هم مخاطب این بیانات هستند؛ در حال حاضر در برخی شهرهای بزرگ دارد طبقات جدیدی به وجود می آید که سخت متاثر از فرهنگ غرب است.
خود آنها متوجه شده اند که راهشان بن بست است و نمی خواهند بن بست های سبک زندگی در جهان را تجربه کنند.
آن ها هم با همدلی با رهبری مایل هستد که راهی برای راه برون رفت از سلطه غرب و سایه فرهنگ آن ها پیدا کنند.
طرح این موضوع به عنوان یک مساله جدید که باید مورد اهتمام همه مسئولان و مردم باشد می تواند فضای گفتمانی کشور را تغییر دهد به سمتی که ما به طرف تشکیل جامعه نمونه اسلامی به سبک و شیوه فرهنگ و آموزه های قرآنی پیش برود.
روزنامه شما

۱۳۹۱/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...