نسخه چاپی

نمی‌توانیم البسه آدیداس را به بازار ایران بیاوریم

مسوول امور حقوقی فدراسیون فوتبال می‌گوید قرارداد خرید پوشاك از آدیداس، باب میل هیچ كدام از مدیران فدراسیون فوتبال نیست.

به گزارش نما، صفی الله فغان‌پور، مسوول امور حقوقی فدراسیون فوتبال درباره قرارداد یک ساله با آدیداس برای خرید البسه و منعقد نشدن قرارداد اسپانسری اظهارکرد: تلاش می‌کنیم در سال جام جهانی فوتبال ما هم بتواند رونق بیش‌تر و درآمد بیش‌تر کسب کند. به عنوان مسوول حقوقی و عضو کمیته بازاریابی کمک می‌کنم سال جام جهانی درآمد بیش‌تری برای فوتبال کسب شود. امروز به علت کمبود بودجه، گاها فوتبال به حواشی کشیده می‌شود و بازیکن و سرمربی هم انتقاد می‌کنند. دنبال این بودیم با عقد قرارداد خوب، درآمد درست و حسابی نصیب تیم ملی شود اما موانعی وجود دارد که این قرارداد میسر نشد. از جمله موانع مهم این است هر کسی که اسپانسر شود، خواسته‌هایی دارد.

او ادامه داد: خیلی از دوستان منافع یک طرفه را لحاظ می‌کنند. برخی فکر می‌کنند همه دنیا نشستند که ما به جام جهانی برویم و به ما پول بدهند. هر کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌خواهد منفعتی ببرد. باید این موضوع را بپذیریم. ما نمی‌توانیم البسه آدیداس را داخل کشور بیاوریم و به صورت عمومی توزیع کنیم. ما بخشنامه‌ای از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم که مصوبه هیات دولت است. طبق این بخشنامه اگر قرار است شرکتی البسه‌ای را به فروش برساند، باید در ایران تولید کند و ۲۰ درصد از تولیدات را هم صادر کند. برای شرکتی مثل آدیداس چنین چیزی مقدور نیست. آدیداس می‌گوید وقتی نمی‌توانم البسه را به دست هوادار برسانم، چه منفعتی می‌برم؟ از طرفی اگر قرارداد اسپانسری را با این شرکت امضاء می‌کردیم، تعهداتی متحمل ما می‌شد که نمی‌توانستیم درآمدی داشته باشیم و برای ما سنگین تمام می‌شد. این یکی از مهم‌ترین عامل‌هاست که نتوانستیم قرارداد اسپانسری ببندیم. کشورهایی که با آدیداس قرارداد اسپانسری دارند و درآمد خوبی را به دست آوردند، می‌توانند در کشورشان البسه آدیداس و تیم ملی خود را به راحتی در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های آدیداس توزیع کنند. این که پوشاک موردنظر را بخرند یا نخرند به مردم مربوط می‌شود.

او با اشاره به فروش پوشاک قاچاق و کپی آدیداس در ایران گفت: در نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های آدیداس در ایران، پوشاک عمدتا قاچاق و کپی است. این مشکلات را داریم و نتوانستیم در سال جام جهانی که سال شکوفایی فوتبال و ورزش کشور است، درآمد خوبی داشته باشیم. این اتفاق برای مجموعه، ریاست و دبیرکل فدراسیون ناخوشایند است ولی چاره‌ای نداشتیم.

مسوول امور حقوقی فدراسیون فوتبال به عقد قراردادیک ساله خرید لباس با آدیداس اشاره کرد و گفت: ما به خاطر این یک ساله بستیم که شاید بعد از یک سال، فرجی حاصل شود و به شکل دیگری از البسه آدیداس استفاده کنیم. سرمربی و بازیکنان تیم ملی خواهان استفاده از البسه آدیداس بودند. این البسه دارای شرایطی است که در جام جهانی به تیم ملی کمک می‌کند.

فغان‌پور در واکنش به این که سرمربی و بازیکنان درباره پوشاک تصمیم‌گیر نیستند و باید پیشنهاد اسپانسرهای دیگر هم مورد بررسی قرار می‌گرفت، گفت: اگر شفاف بگویم، ما با شرایطی مواجه بودیم که معاون اول رییس‌جمهور پیش از عقد قرارداد، از لباس آدیداس رونمایی کرده بود و از آن زمان تیم ملی از این لباس استفاده می‌کرد. با این شرایط به سمت عقد قرارداد رفتیم. کسانی که درباره عقد قرارداد با آدیداس اظهارنظر می‌کنند باید جمیع شرایط را در نظر بگیرند.

مسوول امور حقوقی فدراسیون فوتبال درباره مختومه نشدن پرونده شرکت تولید پوشاک ورزشی جیووا و در عوض توافق ایران با نماینده انحصاری جیووا در ایران که منجر به پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومانی به شرکت پارس برای فسخ قرارداد شده، خاطرنشان کرد: از ابتدا در بحث فسخ قرارداد با جیووا هستم و آن را پیگیری می‌کنم. در هر صورت تصمیم گرفتیم شرکت جیووا را کنار بگذاریم. وقتی این تصمیم گرفته شد، باید دنبال راهکار قانونی می‌رفتیم. از طرفی این قرارداد سه جانبه بود. شرکت جیووا، شرکتی را به عنوان نمانیده انحصاری خودش در ایران معرفی کرده است. شرکت پارس به ریاست آقای بردبار یکی از طرف‌های این قرارداد بود. شرکت جیووا در دوران قرارداد هیچ چیزی به تیم ملی، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تحویل نداد.

او با بیان این که شرکت پارس تمام محصولات را در اختیار فدراسیون فوتبال گذاشت تاکید کرد: اولین بحث این است که جیووا باید ثابت کند پوشاکی را در اختیار ما گذاشته است. مساله دوم این که جیووا نماینده انحصاری دارد که ما همه اجناس را از این نماینده گرفتیم. ما از تمام پتانسیل‌های لازم برای فسخ قرارداد استفاده کردیم و شرکت پارس قبول کرد که محصولات جیووا دارای استانداردهای لازم نیست و محصولات بی‌کیفیتی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است چرا که در قرارداد قید شده که باید پوشاک با کیفیتی در اختیار ایران قرار بگیرد و در غیر این صورت می‌توانیم قرارداد را فسخ کنیم. ما از نماینده انحصاری شرکت جیووا نامه داریم که البسه ارائه شده این شرکت کیفیت لازم را ندارد. آن هایی که با جیووا آشنا هستند می‌دانند که جیووا از کیفیت خوبی برخوردار نیست. بارها و بارها به جیووا گفتیم این کیفیت خوب و قابل قبول نیست و تغییراتی را در جهت افزایش کیفیت لحاظ کنید. آن‌ها این کار را نکردند و با توجه به این مستندات، ما فسخ قرارداد را کلید زدیم.

او با اعلام این که هنوز هیچ نامه‌ای از مراجع قانونی به دست فدراسیون فوتبال نرسیده است، گفت: فردی ایرانی در شرکت جیووا وجود دارد که همت خود را بر تعریف و تمجید از جیووا گذاشته و تلاش می‌کند این شرکت علیه ایران اقدام قانونی کند. خود جیووا دنبال این قضیه نیست. این آقای ایرانی با همت، می‌خواهد از ماجرا برای خودش در شرکت جیووا جایگاهی درست کند. چه منافعی در این قرارداد دارد، من نمی‌دانم. این آقای با همت می‌خواهد مسوولان شرکت جیووا را علیه تمامیت ملی ایران ترغیب کند.

فغان‌پور درباره مناقشه فوتبال ایران و عربستان اظهار کرد: زمانی که مسوولیت حقوقی را قبول کردم، با توجه به این که ما دارای واحدهای حقوقی مختلف هستیم و دوستان ما در قسمت‌های حقوقی و تدوین مقررات و کمیته‌های مختلف به اندازه کافی بر قوانین تسلط کافی داشتند، تصمیم بر این شد که از آن ناحیه این موضوع پیگیری شود. مناقشه با عربستان به ما ابلاغ نشده و من هم درباره موضوعی که اطلاع ندارم، صحبت نمی‌کنم. این موضوع توسط گروهی که خارج از فدراسیون هستند پیگیری می‌شود و مسوول مربوطه هم کار را به همتایان خارجی خود واگذار کرده است.

مسوول امور حقوقی فدراسیون فوتبال درباره قرارداد طولانی مدت این فدراسیون با شرکت فناپ یا سامانه ۹۰۹۰ که به قرارداد ترکمانچای تشبیه می‌شود، گفت: این قراردادها مربوط به قبل از این دوره است و وقتی به همراه تاج به فدراسیون فوتبال آمدیم، تلاش کردیم قرارداد بلند مدت و یک جانبه و یک طرفه وجود نداشته باشد. درباره این بحثی که شما فرمودید، مدت طولانی است که مذاکره می‌کنیم. این قرارداد کاملا یک جانبه و به نفع شرکت فناپ است. حتی در نامه کتبی گفتم یکی از قراردادها، ترکمانچای است. قراردادها طوری است که خودزنی می‌کنیم. از قِبل این قراردادهای یک جانبه چیزی نصیب ما نمی‌شود و آقایان با این قراردادها کار خود را می‌کنند. این نوید را می‌دهم که قراردادهای بعدی منافع فدراسیون، تیم ملی و فوتبال بیش‌تر از اشخاص و شرکت‌های خصوصی لحاظ می‌شود. با حمایت تاج و اعتماد و اعتباری که به امور حقوقی دادند، به این سمت می‌رویم که چیزهایی که اجرا می‌شود، به نفع مجموعه باشد. این قراردادها هم مربوط به دوره جدید نیست. گاها می بینیم اگر قراردادی را فسخ کنیم باید خسارت بیش‌تری بدهیم. قراردادها طوری است که ممکن است خسارت‌هایی به ما تحمیل شود. مجبوریم که لنگان لنگان پیش ببریم.

او ادامه داد: در دو، سه هفته گذشته چند نامه به فناپ و مسوولان فدراسیون نوشتم و این موضوع در دست بررسی است که بخشی از قرارداد فناپ را بگیریم و در سال جام جهانی درآمد بیش‌تری کسب کنیم. با توجه به بازی‌های تدارکاتی که در پیش‌رو داریم، باید محکم‌تر برخورد کنیم چرا که نیاز به بودجه بیش‌تر داریم و بودجه بیش‌تر مربوط به این است که دو طرف قرارداد با فدراسیون فوتبال با ما مدارا کنند و به فکر تیم ملی باشند و به منافع ملی تیم ملی و فوتبال کمک کنند و با همین قراردادها درآمد بیش‌تری کسب کنیم.

فغان‌پور درباره تولید پیراهن تیم ملی با نماد یوزپلنگ و رونمایی از ان در آینده نزدیک گفت: نخست این که قرارداد آدیداس باب طبع هیچ کدام از ما نیست. چاره‌ای نداشتیم و به بخش‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تصویب هیات دولت رسیده نتواستیم قرارداد بهتری را ببندیم. نکته دوم هم این که قطعا یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی وجود دارد.
منبع: ایسنا

۱۳۹۶/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...