نسخه چاپی

برش تحليلي فرازهايي از بيانات امام خامنه اي در جمع پرشور مردم بجنورد

پیشرفت اسلامی دشمن را به زانو در می آورد

عکس خبري -پيشرفت اسلامي دشمن را به زانو در مي آورد

رفتارجدید دشمن كه از سال 1378 در حادثه كوی دانشگاه آغاز شد و در فتنه 88 بسیار برجسته شد و در قضیه دو هفته پیش خیابان های نزدیك بازار تهران نیز دیده شد حاكی از آن است كه دشمن در كمین رویدادهای هر چند كم ارزش و ناگهانی است تا با بزرگ نمایی و هیاهو از آن غائله سازی كند و حداكثر بهره را ببرد از این رو، رهبر معظم انقلاب برای خنثی كردن این روش فرصت طلبانه استكبار به ....

رضا گرمابدرى

اشاره:

مطلوبيت هاي «تحريم و فشار اقتصادي» و سختي ها، مخاطرات، هزينه ها و گرفتاري هاي رويارويي نظامي موجب شد در حال حاضر سياست «تحريم و فشار اقتصادي» گزينه اول مقامات آمريكا و كشورهاي غربي در رويارويي با ايران شود. سرشت اين گزينه ها زمان بر است و براي به نتيجه رسيدن آن بايد بسيار شكيبا و خويشتن دار بود. حال آنكه در پاره اي اوقات وضعيت به گونه اي است كه طولاني شدن زمان تأثيرگذاري اين گزينه، با اصل هدف كه آن هم به نوعي با زمان ارتباط خاصي دارد، مغايرت پيدا مي كند و پس از سپري شدن يك دوره زماني مشخص، ارزش تأثيرگذاري آن از بين مي رود و هدف، محقق نمي شود. استكبار جهاني پس از روي آوردن به سياست «تحريم و فشار اقتصادي» با فشار صهيونيست ها درگير مسئله زمان شد. در حالي كه آمريكا و شركايش خواهان صبر و شكيبايي هستند تا تحريم ها در مسير طبيعي به جلو بروند و به تدريج آثارشان را نشان دهند، صهيونيست ها اصرار مي كنند، زمان تأثيرگذاري تحريم ها طولاني است و ايران از اين فرصت استفاده مي كند و به هدفش كه از نگاه آنها ساخت بمب اتمي است، مي رسد؛ با اين استدلال صهيونيست ها براي شتاب دادن به تأثيرگذاري تحريم ها در كنار اين بحث به اقدامات ديگري روي آورده و آمريكا و غرب را نيز وادار كرده كه با فعاليت بيشتر در ساير عرصه ها زمان رسيدن به هدف را كوتاه كنند. در راستاي اين سياست است كه تمام امكانات صهيونيست ها و غرب براي رصد مسائل ايران و آسيب زدن به بخش هاي مختلف ايران بسيج شده است. امام خامنه اي(مدظله العالي) در سفر به استان خراسان شمالي براي خنثي كردن اين دور از تحركات كينه ورزانه و شيطاني دشمن در بدو ورود در جمع مردم آگاه و هوشيار و انقلابي بجنورد مطالبي را بيان كردند. نوشتار حاضر فرازهاي مهمي از اين بيانات را بازخواني مي كند.

الف- خاستگاه مفهومي بحث

سرنوشت معركه هاي بزرگي كه مردم در آن مستقيماً حضور دارند به رويكردها و مواضع آنان بستگي دارد. از اين رو در اين گونه معركه ها شناسايي آنچه كه بيشتر با مردم و زندگي شخصي آنها مرتبط است و فشار بر آن موارد، اولويت دارد. در بيشتر مواقع دشمن براي تقويت فشاري كه با ابزار و به شكل فيزيكي بر مردم وارد مي كند، روش هاي روحي و رواني را نيز به كار مي گيرند تا آنجا كه قادر است با تلفيق آن دو، مردم را از پاي درآورد. يكي از اين روش ها «تصويرسازي كاذب و يأس آور» است. منظور از «تصويرسازي كاذب اين نيست كه همه آنچه را دشمن عرضه مي كند كذب است، بلكه منظور اين است كه دشمن حتي با استفاده از مسائل واقعي و انكارناپذير و تلفيق آن با موارد ديگر پيام دشمنان مي سازد و از اين طريق تلاش مي كند، موضع و رويكرد و در نتيجه جبهه مخاطب و گيرنده پيام را تغيير دهد، هنگامي كه ناملايمات و سختي هاي ناشي از «تحريم و فشار اقتصادي» با «تصويرسازي كاذب و يأس آور» تلاقي پيدا كند، مي تواند مقاومت را بشكند و رويكرد و موضع و حتي جبهه را نيز تغيير دهد. يكي از روش هاي كارآمد و مدبرانه براي مقابله با اين حركت دشمن و خنثي كردن آن، روش «تصويرسازي صادق و اميدآفرين در برابر تصويرسازي كاذب و يأس آور» است. در اين روش، بيشتر از داشته ها، دستاوردها و توانايي ها استفاده مي شود، ضمن آنكه، اقتباس از جبهه دشمن نيز مدنظر قرار مي گيرد. در رويارويي اين دو روش، امتياز بزرگي در اختيار «تصويرسازي صادق و اميدآفرين» است، اينكه بخش هاي مختلف تصاوير از متن و محيط زندگي مخاطب است و كاملاً آن را لمس مي كند و ناخواسته به تصويرساز فرصت بيشتري براي تعامل مي دهد. با اينكه رسانه هاي امروزي به تصويرساز مقابل هم امكان استفاده از متن و محيط زندگي مخاطب را مي دهد؛ اما به راحتي نمي تواند وي را در مسئله مورد نظر غوطه ور كند در حالي كه اين امكان براي «تصويرساز صادق و اميدآفرين» وجود دارد. مهم ترين عامل در ميزان موفقيت اين روش، شخصيت و تبحر تصويرساز است كه حوادث و تجربيات انقلاب اسلامي نشان داده در نبرد طولاني با استكبار، ارتباط دوجانبه ولي فقيه و رهبر جمهوري اسلامي ايران با مردم موجب شده تا پيروزي، هميشه با ولي فقيه و رهبر ايران باشد. امام خامنه اي(مدظله العالي) در سفر به استان خراسان شمالي در برابر «تصويرسازي كاذب و يأس آور» استكبار كه چندي است آغاز شده و به عللي اين اواخر شدت پيدا كرد، «تصويرسازي صادق و اميدآفرين» را با محوريت «پيشرفت» و برخي مسائل جانبي آن ارائه فرمودند.

ب- پيشرفت

امام خامنه اي(مدظله العالي) «پيشرفت» را محور «تصويرسازي صادق و اميدآفرين» قرار دادند، زيرا اين بحث بسيار فراتر از هياهوهايي است كه دشمن به راه انداخته و به خوبي اذهان را متوجه مقوله اي مي كند كه همگان آن را مي پسندند و دل بسته و در پي آنند. «پيشرفت» در نظام اسلامي به معناي آن است كه وضعيت همه در ابعاد مختلف به شكل نسبي و مثبت تغيير مي كند و براي اثبات آن و ايجاد اميدواري بيشتر، اسناد و شواهد عيني فراواني در كشور وجود دارد كه تطبيق آنها با وضعيت گذشته صادقانه گواهي مي دهد كه وضع موجود نسبت به گذشته بسيار «پيشرفت» كرده و يقيناً «پيشرفت» در آينده بيشتر و كيفي تر خواهد بود. در ذات «پيشرفت»، حركت، پويايي، بالندگي و اميد نهفته، به طوري كه مي تواند بسيار از ناملايمات و موانع را طبيعي و قابل تحمل و برطرف شدني نشان دهد و عاملي باشد براي فعاليت و كوشايي بيشتر. در اين باره بررسي مفهوم «پيشرفت» در تفكر اسلامي و تفكر استكباري غرب، موضوع را روشن تر و جذاب تر مي كند.

ج- پيشرفت اسلامي

امام خامنه اي(مدظله العالي) درباره پيشرفت اسلامي فرمودند: «پيشرفت در منطق اسلامي، داراي ابعاد مختلف مادي و معنوي است و شامل پيشرفت در علم، اخلاق، عدالت، رفاه عمومي، اقتصاد، عزت و اعتبار بين المللي، استقلال سياسي و تقرب به خدا مي شود.» براساس تعريفي كه مقام معظم رهبري از پيشرفت اسلامي ارائه دادند، اين پيشرفت بسيار فراگير است و نمونه هايي كه معظم له برشمردند در جمهوري اسلامي ايران كاملاً مشهود و قابل درك است و مسير اين حركت نيز همچنان باز است كه بايد طي شود. اهميت اين تعريف، فراگير بودن آن است. فايده آن هم اين است كه هر كس در هر عرصه اي در مسير صحيح باشد در اين تعريف مي گنجد و اين تعريف، پشتيبان وي مي شود و به او انگيزه و تحرك بيشتر مي بخشد و در اين صورت جامعه متشكل از چنين افرادي، هيچ گاه در برابر مظاهر پيشرفت ساير جوامع احساس حقارت نمي كنند و به راحتي جذب توليدات و فرآورده هاي فريبنده آنها نمي شوند؛ زيرا متوجه هستند كه داشته هاي با ارزش تري دارند كه به پشتوانه آن داشته ها مي توانند از ديگران سبقت بگيرند.

د- پيشرفت، تلاش دنيوي، آمادگي اخروي

يكي از برداشت هاي نادرست از آموزه هاي اسلامي كه سابقه طولاني و پيامدهاي خسارت باري براي جوامع اسلامي داشت، اخروي تلقي كردن آموزه هاي ديني بود. اين تلقي اشتباه بسياري از جوامع اسلامي را از فعال بودن در مسير حركت تمدن بشري باز داشت تا به تدريج با فاصله گرفتن از آن به كشورهاي عقب مانده تبديل شدند. در اين ميان بودند كساني كه هم دغدغه متدين بودن را داشتند و هم غرق در استفاده از مظاهر مادي جديد بودند كه در تحليل ذهني آنها ارتباطي با دين نداشت؛ اين دوگانگي خود مشكل جديدي در جوامع اسلامي شد. امام خامنه اي(مدظله العالي) با بيان مضمون يكي از روايات اسلامي در اين باره كاملاً وضعيت اين معضل ديرينه را مشخص كردند و فرمودند: «در منطق اسلام بايد در دنيا، به گونه اي برنامه ريزي كرد كه افق آن، نسل ها و ده ها سال آينده را در بر بگيرد و در عين حال براي آخرت نيز بايد به گونه اي آماده بود كه گويا فرصت بسيار اندكي تا سفر آخرت باقي مانده است.» در اين منطق، دنيا و آخرت از هم جدا نيستند و در عين پيوستگي و قرار داشتن در امتداد هم، هر يك اقتضائات خودش را دارد، اقتضائات اسلامي دنيا، كار، تلاش و پيشرفت است و چه بسا كاهلي در آن عقوبت به دنبال داشته باشد و اقتضاي آخرت، مهيابودن براي سفر به آن است، بر مبناي آموزه هاي ديني و فراگيري راه و روش هاي توصيه شده مي توان تمام تلاش هاي دنيوي را كه اوج آن در پيشرفت در ابعاد مختلف تجلي پيدا مي كند، به توشه اي از جنس اقتضائات آخرت تبديل كرد، كساني كه اين درك و هنر را دارند، براي سفر آخرت آماده ترند و با خود توشه بيشتري نيز مي برند.

ه- لوازم رسيدن به پيشرفت اسلامي

- وظيفه نخبگان؛ «پيشرفت اسلامي» نيز مانند هر هدفي، براي تحقق، به لوازمي نياز دارد كه امام خامنه اي (مدظله العالي) برخي از آن را در شناخت نقاط قوت و ضعف، داشتن برنامه ريزي متناسب با شرايط، رصد مرحله به مرحله حركت به سمت هدف مورد نظر و آگاه سازي مردم از نقشه راه و مشكلات و خطرهاي پيش رو دانستند و سپس همه آن را به عهده نخبگان گذاشتند و فرمودند: «اين وظايف به عهده نخبگان جامعه اعم از نخبگان سياسي، علمي و ديني است.» با اين فرمايش، جايگاه خطير نخبگان در قضيه بسيار مهم «پيشرفت اسلامي» مشخص مي شود. با اين وظيفه سنگين، جامعه نخبگان در حوزه هاي مختلف به بازبيني وضعيت خود و آنچه كه بايد انجام دهد و موقعيتي كه در حال حاضر در آن به سر مي برد، نياز دارد. انگيزه و حركت اين كار با ديوارهاي برنامه ريزي شده امام خامنه اي (مدظله العالي) با نخبگان، شكل گرفته و آغاز شده است، اما قطعاً كافي نيست و براي حضور و ظهور عملي نخبگان در فرايند «پيشرفت اسلامي» خود نخبگان بايد به ميدان بيايند. حضور برجسته نخبگان در عرصه اين وظيفه سرنوشت ساز از عواملي است كه نگاه مردم را از صحنه مشكلات و معضلات برمي گيرد و متوجه چشم انداز روشن و دلنشين آينده همراه با پيشرفت مي كند و اين چيزي است كه دشمن دقيقاً خلاف آن را دنبال مي كند.

- وظيفه مردم؛ امام خامنه اي (مدظله العالي) پس از بيان وظيفه نخبگان در مسير «پيشرفت اسلامي» برخي از وظايف مردم در اين باره را نيز برشمردند و فرمودند: «عزم راسخ، اميد و نشاط، كار و تلاش پيگير و هوشياري از لوازم اصلي ادامه حركت در مسير پيشرفت است كه اگر ملتي اين ساز و برگ را در اختيار داشته باشد، بر همه مشكلات فائق خواهد آمد و دشمنان خود را به زانو درخواهد آورد.» به بركت انقلاب اسلامي و آگاهي مردم از آموزه هاي اسلامي- انقلابي و شناخت دشمنان و ضرورت كار و تلاش مردم با ويژگي هايي كه در بيان مقام معظم رهبري آمده حركت در مسير «پيشرفت» را آغاز كردند و به دستاوردهاي درخشاني رسيدند كه خشم روزافزون دشمن را در پي داشت، اين فراز از بيانات معظم له يادآوري گذشته اين حركت براي ترغيب و تقويت آن در وضعيت كنوني است. ايشان اين نظر را اينگونه تأييد مي كنند:«نظام اسلامي در طول 33 سال گذشته، به طور مستمر حركت پيش رونده و صعودي داشته كه البته اين حركت با فراز و فرودهايي نيز همراه بوده است.»

و- مشكلات

رهبر معظم انقلاب با لحاظ كردن برخي از مشكلات مانند گراني و بيكاري فرمودند: «اين مشكلات، مشكلاتي است كه همه مردم با آن دست به گريبان هستند، اما مشكلات غيرقابل حلي نيستند، زيرا انقلاب اسلامي در طول 23 سال گذشته، مشكلات بزرگ تر از اين مسائل را پشت سر گذاشته است.» گراني و بيكاري دو موضوع مهمي هستند كه دشمن در «تصويرسازي كاذب و يأس آور» از آن بسيار استفاده كرده و از آن دست بر نخواهد داشت. امام خامنه اي (مدظله العالي) با اين رويكرد به آن پرداختند كه در حوزه مشكلات ايران براي اولين بار با اين نوع مشكلات سخت تر از آنها را در كارنامه خود دارد و همانطور كه با موقعيت آنها را پشت سر گذاشت، مي تواند اينها را نيز پشت سر گذارد. اين موضوع از نقاط اصلي تلاقي ايران با دشمن است كه تا حل مشكل و كاهش سوءاستفاده دشمن از آن لازم است، نحوه تعامل خاص مسئولان با مردم در اين باره ايجاد شود، زيرا كه دشمن به اين نقطه اميد جدي بسته است.

ز- تحريم

دشمن با انتخاب تحريم از ميان گزينه هاي بسيار محدود، براي تأثيرگذاري آن و وادار كردن ايران به عقب نشيني، سرمايه گذاري سنگيني كرد و حتي در مواردي به خودزني هم پرداخت و به هر نحو تلاش مي كند آن را به نتيجه برساند. از اين رو چندي است كه براي تضعيف روحيه ملي ايرانيان با بزرگ نمايي، هر رويداد منفي را ناشي از آن مي داند، امام خامنه اي(مدظله العالي) براي تضعيف بهره برداري دشمن از اين قضيه واقعيت موضوع را چنين بيان كردند: مسئله تحريم ها، مسئله جديدي نيست و از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي وجود داشته است، اما دشمنان تلاش دارند تا موضوع تحريم ها را بزرگ نمايي كنند و متأسفانه برخي هم در داخل با آنها همزبان مي شوند» در اين باره نگراني اصيلي از بزرگ نمايي دشمن نيست، بلكه از ناحيه داخلي هايي است كه بلندگوي دشمن شده اند و خواسته و نخواسته آب به آسياب دشمن مي ريزند. اگر اين افراد به شيپور دشمن باد نيندازند، تحريم در حد و اندازه خودش به چشم مي آيد و مشكل شمرده مي شود.

ح- اقتصاد قفل شده غرب

امام خامنه اي(مدظله العالي) در برابر بزرگ نمايي تبليغات غرب درباره وضعيت اقتصادي ايران، پرده اي از اقتصاد بيمار و در حال نابودي غرب را به تصوير كشيدند و فرمودند: «مشكلات شما به مراتب پيچيده تر از مشكلات ايران است، زيرا اقتصاد شما قفل شده است.» معظم له به واقعيتي اشاره كردند كه همه مسئولان غرب به آن معترفند و فرياد اعتراض شهروندان غربي به اين وضعيت بلند است و مردم ايران نيز هر روز شاهد اين اعتراضات هستند، حتي در خوشبينانه ترين حالت، وضعيت اقتصاد و مردم غرب بسيار بدتر از اقتصاد و وضعيت مردم ايران است، يادآوري و تبيين اين مسئله آثار منفي تبليغات غرب عليه ايران را كم مي كند و شكيبايي داخل ايران را بر تحمل وضع موجود افزايش مي دهد.

ط- هوشياري و موقع سنجي لحظه اي

رفتارجديد دشمن كه از سال 1378 در حادثه كوي دانشگاه آغاز شد و در فتنه 88 بسيار برجسته شد و در قضيه دو هفته پيش خيابان هاي نزديك بازار تهران نيز ديده شد حاكي از آن است كه دشمن در كمين رويدادهاي هر چند كم ارزش و ناگهاني است تا با بزرگ نمايي و هياهو از آن غائله سازي كند و حداكثر بهره را ببرد از اين رو، رهبر معظم انقلاب براي خنثي كردن اين روش فرصت طلبانه استكبار به مسئله هوشياري و موضع سنجي پرداختند و فرمودند: «يكي از وظايف مهم مردم حفظ هوشياري و موقع سنجي به لحظه است... هوشياري و موقع سنجي لحظه اي خصوصيت برجسته اي است كه مردم همواره بايد به آن توجه داشته باشند و به محض توطئه دشمن، به صورت لحظه اي واكنش نشان دهند.» اين توصيه مهم امام خامنه اي (مدظله العالي) نياز به بررسي همه جانبه و تدوين برنامه هاي آماده و با مسئولان و مسئوليت هاي مشخص دارد كه با جنبه و نشانه هاي مردمي بودن آن بر كل موضوع حاكم و غاصب باشد. اگر چه تصويرسازي امام خامنه اي(مد ظله العالي) به تنهايي انجام گرفت، اما به سبب آنكه صادقانه وهوشمندانه بود، پرده بسياري از تصويرسازي هاي كاذب دشمن را پايين كشيد.

۱۳۹۱/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...