نسخه چاپی

ركورد كاهش بارش در نیم قرن اخیر شكست

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: هیچ سالی كمتر از امسال نسبت به پنجاه سال اخیر كاهش بارش نداشتیم.

به گزارش نما به نقل از صدا و سیما، رحیم میدانی با اشاره به اینکه وضع بارش مطلوبی در سال آبی جاری نداریم افزود: حتی برخی حوضه های اصلی آبریز مثل فلات مرکزی از نظر کاهش بارش نسبت به درازمدت رکوردشکنی کردند و در این حوضه ۷۸ درصد کاهش بارش ثبت شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: در سایر حوضه های اصلی آبریز نیز با کاهش بارش مواجه هستیم. به طور مثال حوضه آبریز خلیج فارس ۶۷ درصد، خزر ۱۵ درصد و ارومیه ۲۸ درصد کاهش بارش گزارش شده است.

میدانی تاکید کرد: در برخی استان ها نیز براساس آمار ثبت شده ۵۰ ساله بارش، مانند استان های مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان چنین وضعی ثبت نشده است.

وی افزود: در استان هایی که انتظار بارش خوبی در آنها داشتیم نیز مانند چهارمحال و بختیاری ۷۵ درصد، لرستان ۶۴ درصد، همدان ۵۸ درصد و کردستان ۴۳ درصد کاهش بارش از ابتدای سال آبی نسبت به درازمدت ثبت شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، با بیان اینکه بارش فقط در استان های اردبیل و گلستان نرمال بوده است گفت: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود در پاییز و زمستان حدود ۷۰ درصد بارش کل کشور باید اتفاق می افتاد که بر این اساس اگر میانگین بارش سالانه کشور ۲۴۳ میلیمتر باشد از ابتدای مهر تا پایان اسفند باید ۱۷۳ میلیمتر بارش داشته باشیم اما درحال حاضر میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۶ درصد بوده یعنی ۳۴ درصد کاهش بارش نسبت به پارسال و ۵۹ درصد نسبت به درازمدت ثبت شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: پیش بینی سازمان هواشناسی حاکی از آن است که تا پایان اسفند ۱۴۴ میلیمتر بارش خواهیم داشت که به این ترتیب ۲۱ درصد کاهش بارش نسبت به پیش بینی اولیه خواهد بود که می توانیم امیدوار باشیم کاهش بارش حادتر از این نخواهد بود.

میدانی درباره پیش بینی سازمان هواشناسی در زمینه دمای هوا در زمستان نیز گفت: براساس پیش بینی این سازمان دی و اسفند دمای هوا گرمتر از نرمال خواهد بود اما بهمن ماه دمای هوا نرمال و حتی سردتر از نرمال پیش بینی شده است.

وی افزود: ورودی آب سدها از ابتدای سال آبی تا کنون ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب گزارش شد که این رقم در زمان مشابه پارسال بیش از ۷ میلیارد مترمکعب بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب همچنین میزان خروجی آب از سدهای کشور را ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از پارسال اعلام کرد و گفت: میزان خروجی آب از سدهای کشور در سال گذشته ۸ میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال آبی جاری ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب ثبت شده است.

۱۳۹۶/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...