نسخه چاپی

۲ مصوبه جدید كمیسیون تلفیق برای ایثارگران

كمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، دو مصوبه برای پرداخت وام به ایثارگران را تصویب كرد.

به گزارش نما، علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ کل کشور، در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه ۲۵ دی ماه) در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به جلسه اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق با رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: موضوع این جلسه بررسی چند تبصره‌ای بود که در کمیسیون تلفیق مراعا مانده بود.

وی تصریح کرد: تبصره‌هایی که در کمیسیون تلفیق مراعا مانده‌اند درباره برداشت از صندوق توسعه ملی بود که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که باید اذن مقام معظم رهبری را دریافت کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه یکی از محورهای دیگر جلسه کمیسیون تلفیق با تیم اقتصادی دولت درباره بحث اشتغال بود، اضافه کرد: نظر کمیسیون تلفیق در جلسه با تیم اقتصادی دولت این بود که لایحه بودجه به‌ گونه‌ای به صحن مجلس ارائه شود که محصول مشترک فکری دولت و کمیسیون تلفیق باشد که هر چقدر این گزارش کمیسیون به توانایی جامعه نزدیک‌تر باشد بودجه عملیاتی‌تر خواهد شد.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه امروز بررسی تبصره‌ها در کمیسیون تلفیق به پایان رسید و چند تبصره که مراعا مانده بود باقی مانده است ادامه داد: اگر چه اعضای کمیسیون تلفیق در ارتباط با پیشنهاد دولت برای هدفمندی یارانه‌ها همان پیشنهاد را تصویب کردیم اما توصیه‌مان به دولت این است که در حذف افرادی که یارانه دریافت می‌کنند عجله و شتاب نداشته باشد و اغلب افرادی که متقاضی استفاده از یارانه هستند را از این موضوع محروم نکند.

وی با اعلام اینکه در بحث حامل‌های انرژی طبیعتا نقطه نظرات کمیسیون همچنان به قوت خود باقی است اظهار داشت: دولت از ۳ سال گذشته اختیار داشت که قیمت حامل‌های انرژی را به صورت پلکانی افزایش دهد که در جلسه با دولت نیز این موضوع را متذکر شدیم اما امروز ما معتقدیم جهش ۵۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی با شرایط فعلی سازگاری ندارد. البته دولت نیز باید قانون را اجرا کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تصریح کرد: البته دولت و مجلس به دنبال بهترین راهها برای تخصیص منابع هستند تا بودجه در سال آینده عملیاتی شود.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، دولت پیشنهاد داده بود که وام ازدواج ۱۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۴ ساله باشد گفت: کمیسیون تلفیق مصوب کرد که تسهیلات ازدواج ۱۵ میلیون با بازپرداخت ۵ ساله باشد. البته برای اینکه این موضوع اجرایی شود یک بند را به تبصره مذکور مبنی بر اینکه هر ۶ ماه یک بار بانک مرکزی باید به کمیسیون فرهنگی گزارشی را در این زمینه ارائه کند اضافه کردیم.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد ۲ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و کارفرمایانی که طرح اشتغالزایی برای مددجویان دارند اختصاص بدهد که از این ۲ هزار میلیارد، ۱۴۰۰ میلیارد برای کمیته امداد و ۶۰۰ میلیارد برای بهزیستی است.

نماینده مردم ساری در مجلس ادامه داد: در کمیسیون تلفیق مقرر شد هزار میلیارد از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه اختصاص و به بحث دیه البته با اولویت زندانیان زن داده شود.

یوسف‌نژاد افزود: به وزارت کار، ارتباطات و دستگاههای وابست این اختیار داده شد تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان از فروش اموال غیرمنقول مازاد درآمد کسب کنند که آن را برای افزایش سرمایه پست‌بانک و بانک توسعه تعاون استفاده کنند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مکلف شد برای ۱۰۰ هزار نفر از ایثارگران یارانه تسهیلات اختصاص دهد و ایثارگرانی که تا پایان سال ۱۳۹۵ یا قبل از آن به مقدار ۲۰ میلیون تومان وام دریافت کرده‌اند و آن را تسویه کرده‌اند برای ساخت خانه جدید از شرایطی که برای اعطای وام اعلام می‌شود استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور درباره بودجه‌نویسی بر مبنای عملکرد دستگاههای اجرایی ملی و استانی است، اظهار داشت: مقرر شد که دستگاه‌های اجرایی ملی ۵۰ درصد و دستگاههای اجرایی استانی صددرصد بودجه خود را بر اساس عملکردها تنظیم کنند.

یوسف‌نژاد با اعلام اینکه طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد که دولت از روش مشارکت بخش خصوصی و تعاونی تعداد ۱۴ هزار پروژه نیمه‌تمام و یا آنهایی که اتمام یافته‌اند و در حال بهره‌برداری هستند را واگذار کنند افزود: امروز ۷۱ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم که حدود ۶۵ هزار استانی و ۶ هزار ملی هستند.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام ۷۱ هزار پروژه نیمه‌تمام نیاز است، اضافه کرد: اگر عملکرد دو سال گذشته پروژه‌های عمرانی را نگاه کنیم تنها در هر سال ۲۰ هزار میلیارد تومان به آنها اختصاص داده شده است و اگر یک محاسبه سرانگشتی داشته باشیم با این ۲۰ هزار میلیارد حدود ۲۵ سال زمان نیاز دارد تا پروژه‌های عمرانی به اتمام برسد. یکی از روش‌هایی که دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام پیش‌بینی کرده است استفاده از بخش تعاونی و بخش خصوصی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تصریح کرد: برای جلب بخش خصوصی و تعاونی یکی از راهها این است که دولت عدم تعیین قیمت‌گذاری اداری و غیراقتصادی را تضمین کند و یا بخشی از اعتبارات نیز به عنوان سهم اداره شده دولت در اختیار بانک‌ها قرار گیرد.

یوسف نژاد اظهار داشت: یک راه دیگر این است که دولت می‌تواند ۱۰ درصد از ورودی ارزی خود به صندوق توسعه ملی را به صورت ریالی سالیانه در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند و با آنها تسهیلاتی را به بخش خصوصی ارائه کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سعی اعضای کمیسیون تلفیق این است که تا فردا بررسی بودجه سال ۹۷ کل کشور را به پایان برسانند و گزارش خود را به هیئت رئیسه پارلمان تقدیم کنند.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...