نسخه چاپی

خبری خوش برای بازنشستگان آموزش و پرورش استثنایی

1600 نفر از فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی كشور كه در مهرماه سال جاری بازنشسته شده‌اند، به دلیل عدم تخصیص اعتبار از برای پرداخت سهم سنوات ارفاقی به صندوق بازنشستگی كشور، بعد از گذشت 4 ماه هنوز حكم بازنشستگی و حقوق خود را دریافت نكرده‌اند.

به گزارش نما، این معلمان بازنشسته آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران هفته گذشته برای پیگیری این موضوع در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

یکی از این معلمان بازنشسته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در کل کشور 1600 معلم بازنشسته آموزش و پرورش استثنایی هستند که در مهرماه سال جاری بازنشسته شده اما به دلیل عدم پرداخت سنوات ارفاقی توسط آموزش و پرورش به سازمان بازنشستگی کشور، حکم بازنشستگی و حقوق آنها صادر نشده و مدت 4 ماه است هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند.



وی ادامه داد: آموزش و پرورش در شهر تهران باید مبلغ 700 میلیون تومان سهم سنوات ارفاقی را به سازمان بازنشستگی کشوری برای 86 نیروی بازنشسته خود بپردازد و در کل کشور، این میزان بدهی 13 میلیارد تومان است.

این بازنشسته فرهنگی خاطرنشان کرد: بعد از تجمع خود مقابل وزارتخانه، علی الهیار ترکمن معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مرقوم کرد تا این اداره کل در صورت وجود اعتبار لازم مبالغ یاد شده را بپردازد.

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، در 20 دی ماه سال‌جاری بخشنامه‌ای مربوط به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام سازمان آموزش و پرورش استثنایی به پرداخت حق بیمه سنوات ارفاقی را به استان‌ها ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: «بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه‌های ذی ربط احتساب سنوات ارفاقی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی موضوع تبصره (5) ماده واحده قانون تشکیل این سازمان در خصوص کارکنان مشمول این بخشنامه که در سال جاری بازنشسته شده و یا تا پایان سال می‌شوند، مشروط به امکان تأمین اعتبار و پرداخت کسور بازنشستگی یا حق بیمه آنها بابت سنوات ارفاقی از سوی دفتر برنامه، بودجه و تأمین منابع به صندوق‌های ذی ربط بلامانع خواهد بود.

بر این اساس، سازمان تأمین اجتماعی نیز در بخشنامه‌ای در تاریخ 16 مهر 96 به تمام شعب استانی ابلاغ کرده است که اجرای دادنامه مذکور به شرط پرداخت حق بیمه سنوات ارفاقی توسط دستگاه ذی ربط قابل اجراست.

احتساب سنوات ارفاقی سایر کارکنان مشروط به پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی است.

مطابق تبصره 5 ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب سال 69، 5 سال خدمت دولتی رضایت بخش در سازمان از هر نظر از جمله بازنشستگی شش سال محسوب می‌شود و به موجب ماده 52 آیین نامه خاص استخدامی آموزش و پرورش استثنایی مقرر شده است که در اجرای تبصره 5 ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی هر 5 سال خدمت از لحاظ بازنشستگی، از کارافتادگی، وظیفه و وراث 6 سال محسوب می‌شود و براساس رأی صادر شده در هجدهمین جلسه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در تاریخ 17 اسفند 79 این امر به تمام مستخدمین رسمی و پیمانی سازمان تسری داده شده است.

با توجه به مراتب فوق الذکر در دادنامه‌های مختلف با توجه به مقررات فوق الذکر حکم و الزام سازمان آموزش و پرورش استثنایی به پرداخت حق بیمه معوقه سنوات ارفاقی و سازمان تأمین اجتماعی به پذیرش حق بیمه مذکور و احتساب آن در سنوات خدمتی صادر شده صحیح است».

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص «پرداخت سنوات ارفاقی و حقوق معلمان بازنشسته آموزش و پرورش استثنایی»، اظهار داشت: ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا چنین مشکلی به وجود آمد که باید گفت این موضوع به قوانین ناظر به سازمان بازنشستگی مربوط می‌شود و آموزش و پرورش با این افراد مشکلی نداشته است.

وی افزود: وقتی در سال 1388 قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد، همه امتیازاتی که قبلاً وجود داشت، لغو شد که از جمله آنها سنوات ارفاقی فرهنگیان در آموزش و پرورش استثنایی بود که این فرهنگیان در حال حاضر بازنشسته شده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: این قانون تا سال 91 وجود داشت، اما از این سال به بعد با پیگیری‌های صورت گرفته، مجدداً سنوات ارفاقی برقرار شد و سه سال خلأیی که در این مسیر به وجود آمد، در حال حاضر تحت قوانین سازمان امور اداری و استخدامی و تأمین اجتماعی در آمده است که یکسری مشکلات برای این افراد به وجود آورده است و آموزش و پرورش در حال پیگیری و حل این موضوع است.

الهیار ترکمن یادآور شد: هنوز خزانه کل تخصیصات لازم را کاملاً به ما نداده است و اعتباری که این افراد لازم دارند، 17 میلیارد تومان است که این مبلغ مربوط به همه استان‌هاست.

وی تصریح کرد: بنده در هفته گذشته بخشنامه‌ای را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرده‌ام و از مدیران خواستم با توجه به منابع و درآمدهایی که در استان خود دارند، این موضوع را حل کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در توضیح ابلاغ بخشنامه یادشده، متذکر شد: به دلیل اینکه در حال حاضر ما نقدینگی لازم را نداشتیم تا مبالغ یاد شده را به فرهنگیان بازنشسته بپردازیم و به این دلیل که نمی‌خواستیم مشکل این افراد ادامه داشته باشد، از ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها خواستیم تا مبالغ یاد شده را در وجه سازمان‌های بازنشستگی پرداخت کنند تا حقوق این بازنشستگان پرداخت شود و پس از آن، ما با ادارات کل موضوع را حل کرده و مبالغ یاد شده را به آنها پرداخت کنیم.

الهیار ترکمن از پرداخت حقوق فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش استثنایی تا پایان این هفته خبر داد.

۱۳۹۶/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...