نسخه چاپی

شبیه‌سازی سناریوهای هسته ای توسط ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در بحث فنی، نه تنها الان بلكه از قبل به‌خاطر بی‌اعتمادی ما به طرف مقابل، همواره سناریو‌هایی كه با استفاده از آن‌ها بتوانیم شرایط را تغییر دهیم، پیش‌بینی كرده‌ایم و در نظر داشته‌ایم كه اگر آن‌ها خلف وعده كرده و به تعهدات‌شان عمل نكردند، ما بتوانیم كار‌هایی كه لازم است را انجام دهیم.

به گزارش نما، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در بحث فنی، نه تنها الان بلکه از قبل به‌خاطر بی‌اعتمادی ما به طرف مقابل، همواره سناریو‌هایی که با استفاده از آن‌ها بتوانیم شرایط را تغییر دهیم، پیش‌بینی کرده‌ایم و در نظر داشته‌ایم که اگر آن‌ها خلف وعده کرده و به تعهدات‌شان عمل نکردند، ما بتوانیم کار‌هایی که لازم است را انجام دهیم. ما در مباحث مربوط به سطح، وسعت، میزان و درصد غنی‌سازی، سناریو‌هایی را پیش‌بینی و بار‌ها و بار‌ها آن‌ها را مرور و حتی شبیه‌سازی کرده‌ایم.

بهروز کمالوندی گفت: در بحث نظارتی و همکاری سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۳ دسته «پادمانی»، «پروتکل» و «مواردی که در برجام پیش‌بینی شده» تعریف می‌شود که ما به خاطر ادامه کار برجام عملا این ۳ مورد را انجام می‌دهیم.

وی افزود: در ماجرای تماس چند روز پیش «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با «یوکیا آمانو» دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به آژانس تذکر داده شد که «اگر قرار باشد آمریکایی‌ها نقض عهد کنند، انتظار نداشته باشید که ما بیشتر از همکاری‌های پادمانی انجام دهیم و از الان آماده باشید که یکباره غافلگیر نشوید»؛ این بحث به زمانی مربوط می‌شود که ما بخواهیم برجام را اجرا نکنیم.

وی با بیان اینکه حقیقت این است که تصمیم‌گیرنده این مسائل، سازمان انرژی اتمی نیست، گفت: این امر به دلیل آن است که موضوع، صرفا یک موضوع فنی نیست بلکه مسئله‌ای سیاسی است که مباحث حقوقی، پادمانی و فنی هم در کنار آن قرار گرفته است.

کمالوندی افزود: در بحث فنی، نه تنها الان بلکه از قبل به‌خاطر بی‌اعتمادی ما به طرف مقابل، همواره سناریو‌هایی که با استفاده از آن‌ها بتوانیم شرایط را تغییر دهیم، پیش‌بینی کرده‌ایم و در نظر داشته‌ایم که اگر آن‌ها خلف وعده کرده و به تعهدات‌شان عمل نکردند، ما بتوانیم کار‌هایی که لازم است را انجام دهیم. ما در مباحث مربوط به سطح، وسعت، میزان و درصد غنی‌سازی، سناریو‌هایی را پیش‌بینی و بار‌ها و بار‌ها آن‌ها را مرور و حتی شبیه‌سازی کرده‌ایم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اطمینان خیلی خیلی بالایی داریم در وضعیتی که طرف مقابل به نقض تعهداتش ادامه دهد ما می‌توانیم سرعت فعالیت‌هایمان را چند برابر افزایش دهیم به نحوی که شرایط با شرایط قبل از برجام کاملا متفاوت باشد و ما چند برابر جلوتر از وضعیت قبلی باشیم. وی تصریح کرد: اگر سوال شود که آیا ما به لحاظ فنی ظرفیت چند برابر کردن فعالیت‌هایمان را داریم یا خیر، پاسخ این است که «بله، این ظرفیت در سطح خوبی وجود دارد».

کمالوندی با بیان اینکه تصمیم‌گیری سیاسی درباره برجام مربوط به سازوکاری است که پیش‌بینی شده است که طبق این سازوکار، «هیئت عالی نظارت بر اجرای برجام» مسئولیت این موضوع را بر عهده دارد، عنوان کرد: این هیئت تصمیم می‌گیرد و ما آن را اجرا می‌کنیم. سازمان انرژی اتمی توانایی‌های خود را به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کرده و عندالزوم اگر اقدامی لازم باشد را انجام می‌دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت تصویب پروتکل الحاقی با توجه به ضرب‌الاجل چهار ماهه ترامپ برای تغییر برجام، اظهار کرد: این موضوع فعلا در برنامه کار ما نیست که تصویب شود. برجام باید یک مقدار تقویت شود و به جمع‌بندی‌های گسترده‌ای که آژانس باید انجام دهد، نزدیک شویم. ما باید این مسیر را طی کنیم و در چنین شرایطی ممکن است بحث‌های تصویب هم مطرح شود.

وی با بیان اینکه آمریکا تا مقدار زیادی برجام را شکننده کرده است، گفت: در وضعیت شکننده هر فردی کارهایش را با احتیاط انجام می‌دهد و الان زمان آن نیست که بخواهیم در خصوص تصویب پروتکل الحاقی تصمیم‌گیری کنیم.

کمالوندی با بیان اینکه این تصمیم مربوط به سازمان انرژی اتمی نیست بلکه مربوط به مجلس شورای اسلامی است، گفت: در صورتی که فضایی در مجلس ایجاد شود که نمایندگان احساس کنند تصویب پروتکل الحاقی، مرحله‌ای است که به تقویت برجام کمک می‌کند، آن را تصویب خواهند کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: باید فضایی ایجاد شود که مجلس این امید را داشته باشد که به سمت تصویب پروتکل الحاقی برود و بخش عمده‌ای از این موضوع، دست طرف مقابل است و آن‌ها باید به گونه‌ای رفتار کنند که فضایی اعتمادآمیز در مجلس ما ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر مجلس پروتکل الحاقی را تصویب کند، این پروتکل یک سند الزام‌آور می‌شود و دیگر اختیاری نخواهد بود، یادآور شد: در حال حاضر ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و کامل اجرا می‌کنیم، ولی این پروتکل هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

کمالوندی همچنین در خصوص «کانال خرید» نیز اظهار کرد: در بحث «کانال خرید» که بر عهده طرف مقابل است و وزارت امور خارجه مسئولیت آن را بر عهده دارد، تا آنجا که من اطلاع دارم، مشکل خاصی تا امروز نداشته‌ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه «آیا در مدت چهار ماه ضرب‌الاجل ترامپ، قرار است فعالیت‌های فنی ایران به سیاق سابق پیش برود یا خیر؟»، گفت: فعلا اتفاق خاصی از دید ما نیفتاده است. مهمترین بحث این بود که «وِیورها» امضا شود که شد. آمریکایی‌ها شیطنت‌هایی کردند و تحریم‌های جدیدی انجام دادند که البته خودشان می‌گویند از جنس تحریم‌های هسته‌ای نیست. البته از نگاه ما این شیطنت آمریکایی‌ها مخالف بند‌های ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام است. به موجب این بندها، طرف مقابل نباید اقداماتی انجام دهد که اگر از یک طرف، تحریم‌ها برداشته شد، از طرف دیگر آن‌ها را اضافه کنند.

وی با بیان اینکه شیطنت‌های اخیر آمریکا، برخی تحریم‌هایی که قبلا آن‌ها برداشته بودند نظیر «جلوگیری از فروش نفت»، «سرمایه‌گذاری در صنعت نفت»، «بیمه نفتکش‌ها»، «بیمه کشتیرانی» یا مباحث «هواپیمایی و بانکی» را شامل نمی‌شود، گفت: این شیطنت‌ها، اثر آنچنانی و موضوعیت خاصی ندارد و جنبه حیثیتی و روانی دارد. او برای آنکه فضایی ایجاد کند تا بگوید «من شکست نخوردم»، دست به تحریم‌های اخیر زده است.

کمالوندی با بیان اینکه ترامپ که روزی می‌خواست برجام را پاره کند، امروز مجبور است علی‌رغم تمام هارت و پورت‌ها و سروصداهایش، دوباره آن را امضا کند، تصریح کرد: از نظر ما به لحاظ دیپلماتیک کاملا مشخص است که آمریکایی‌ها شکست بزرگی را متحمل شده‌اند. آن‌ها در همراه کردن بقیه کشور‌ها برای فشار آوردن به ایران کاملا تنها مانده‌اند. به دلیل همین تنها ماندن بود که به کاری که به انجام آن علاقه‌ای نداشتند (امضای برجام) تن دادند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این جمله ترامپ که گفته بود «برجام، بدترین توافق ۱۰۰ سال اخیر آمریکاست»، عنوان کرد: این حرف، خیلی حرف بزرگی است. او مجبور است همین ننگین‌ترین توافق تاریخ آمریکا به گفته خودش را امضا کند.

وی در ادامه با اشاره به تناقض‌گویی‌های مقامات آمریکا در خصوص برجام اظهار کرد: آمریکایی‌ها قبلا می‌گفتند «برجام بحث موشکی را شامل می‌شود»، اما الان می‌گویند «اگر بحث موشکی در برجام وارد نشود، دیگر آن را امضا نمی‌کنند». آن‌ها قبلا می‌گفتند «محدودیت‌های ایران ابدی است»، اما الان می‌گویند ابدی نیست.

کمالوندی ادامه داد: آن فضایی که آمریکایی‌ها سال‌ها سعی داشتند چهره خود را پشت نقاب پنهان کنند تغییر کرده و امروز مردم جهان چهره واقعی آمریکا را می‌بینند. همه تلاش ما در ایران این بوده که اثبات کنیم آمریکایی‌ها خوی استکباری دارند، به دنبال تسلط بر دنیا و زورگویی هستند و دیدگاه‌های تبعیض نژادی دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان با بیان اینکه امروز فضای بین‌الملل اعتقاد دارد که حرف‌های جمهوری اسلامی ایران «معقول» و حرف‌های آمریکایی‌ها «بی‌ربط و غیرمعقول» است، گفت: در چنین فضایی آمریکا برای همراه کردن سایر کشور‌های جهان با خودش، کار بسیار بسیار سختی دارد و پیش‌بینی ما این است که موفق نخواهد شد.

۱۳۹۶/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...