نسخه چاپی

عملی كه باعث آرامش روحی و جسمی می شود

یك عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: طبق توصیه اسلام انسان‌ها می‌توانند از طریق كسب درآمد حلال به آسایش و آرامش جسمی و روحی برسند.

به گزارش نما، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری‌فر با بیان این‌که «کسب درآمد مشروع یکی از مهمترین عبادات اسلامی است» اظهار کرد:. کسب درآمد راه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، صنعت، خرید و فروش و مشاغل دولتی دارد که در هرکدام از این‌ها وارد شویم باید تمام ابعاد اسلامی را رعایت کنیم تا درآمدی پاک و حلال داشته باشیم.

وی افزود: در روایات اسلامی داریم که "آنهایی که از راه حلال کسب درآمد می‌کنند از جایی که گمان نمی‌برند به آنها روزی می‌رسد" پس در کسب حلال داشتن تقوا حرف اول را می‌زند و ما باید تقوا را در سطح جامعه فراگیر کنیم تا کسب و کار مردم اسلامی شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: در روایات اسلامی وارد شده که ائمه(ع) برای دو چیز همواره سعی می‌کردند مالشان نه تنها حلال باشد بلکه پاک‌ترین مال را استفاده کنند و آن دو چیز بحث دادن مهریه و سفر حج است که علاوه بر حلال بودن مال بر پاک بودن آن نیز تاکید زیادی داشتند.

سالاری‌فر تصریح کرد: آنچه در این جهان بر روح و روان انسان تاثیر می‌گذارد غیر از مسائل ظاهری مسائل درونی را نیز شامل می‌شود که شاید ما آن مسائل روحی و درونی را درک نکنیم مثل کسب حرام که بر روح ما تاثیرات منفی زیادی می‌گذارد. خداوند در قرآن اشاره می‌کند که خوردن مال یتیم آتش است شاید فردی که آن را می‌خورد آن آتش را در جسمش حس نکند ولی آتش بر روح و روانش جاری می‌شود.

وی در ادامه گفت: انسان همانگونه که اگر غذای فاسد بخورد جسمش دچار آسیب می‌شود خوردن مال حرام نیز آرامش روح و روان انسان را برهم می زند و آن رشدی که لازم است در مسائل روحی کسب نمی‌کند، حتی ممکن است عقب‌گرد نیز داشته باشد. همانند لشکر کفار که در مقابل امام حسین(ع) ایستادند آنها نه تنها خلاف دین عمل کردند بلکه از نظر روحی صدها درجه به عقب برگشتند و این تاثیر مال حرام بر روح انسان‌ها است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با بیان این‌که «در جهان امروز ظاهر خانواده و تامین معاش آن برای انسان‌ها مهم شده است» افزود: اگر به فکر سعادت فرزندان خود هستیم علاوه بر تامین نیازهای مادی به نیازهای معنوی و روحی آنها نیز اهمیت دهیم و این اهمیت فقط از راه کسب حلال میسر می‌شود.

سالاری‌فر در پایان گفت: با خوردن مال حرام کاری نکنیم که از دین فاصله بگیریم و در زندگی دچار مشکلات اخلاقی و پوچی زندگی شویم. ما قبل از جسم باید به روح خود بپردازیم و فراموش نکنیم که با کسب حلال زودتر به نتیجه می‌رسیم تا از طریق کسب حرام. متاسفانه یکسری از افراد فکر می‌کنند که از طریق کسب حرام می‌توانند سریعتر به نتیجه برسند درصورتی که کاملا در اشتباه هستند. ما با خوردن مال حرام شاید زود به نتیجه برسیم ولی غافل از آن هستیم که زندگی خود را خراب کرده‌ایم پس همواره مال خود را حلال نگه داریم.

۱۳۹۶/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...