نسخه چاپی

صهیونیست‌ها با اقتصاد ما چه كرده‌اند؟

هرچه بر سر اقتصاد ایران طی چند سال اخیر آمده حاصل اقدامات مركز (TFI) در وزارت خزانه داری آمریكا است كه خارج از جریان برجام و توسط چند صهیونیست نشان دار آمریكایی رقم خورده است.

به گزارش نما، دکتر محمد رضا مهدیار اسماعیلی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل اقتصادی، در یکصد و چهل و چهارمین نشست مؤسسه ندا به بررسی «نقش رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلال در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» پرداخت. این استاد دانشگاه، راهبرد و اقدامات رژیم صهیونیستی و صهیونیست ها نشان دار آمریکا در ایجاد اختلال در اقتصاد ایران را بیان کرد.

رونمایی از دفتر جنگ اقتصادی رژیم صهیونیستی

داریم از یک جنگ نرم سخن می گوییم که در وهله اول باید نسبت به آن آگاهی داشته باشیم. اولین چیزی که به آن می خواهیم اشاره کنیم در حقیقت رو نمایی از یک دفتر جنگ اقتصادی است که در اختیار آمریکا و رژیم صهیونیستی است که بر رفتارهای اقتصادی ما اثر تخریبی داشته است. در آمریکا مرکزی با عنوان مخفف (TFI) وجود دارد. این مرکز همان « اداره تروریسم و اطلاعات مالی » وزارت خزانه داری آمریکا است. این اداره در رسانه های کمتر شناخته شده است. در دوره برجام هم به آن نپرداختیم چون خیلی آن را نمی شناختیم و نمی دانستیم جایگاهش کجا است. در قوانینی که در برجام قرار داده شد، 7 بند در تقویت این مرکز بود. از آنجا که دیپلمات ها در فضای اقتصادی نبودند، (TFI) را ندیدند و از آن رد شدند. در تحریم هایی که علیه ایران، روسیه و کره شمالی اعمال شد این اداره تحت عناوین مختلف، مورد حمایت جدی قرار گرفت.

جایگاه و سطح عملکرد (TFI)

این نهاد در بسیاری از سفارتخانه های آمریکا کارمند تمام وقت دارد. خزانه داری آمریکا تمام ارگان مالی در تمام دنیا است که اداره اطلاعاتی مستقل دارد که در اختیار (TFI) کار می کند.

در مورد سطح عملکرد (TFI) استوارت لِوی در دهمین سالگرد تأسیس (TFI) در سال 2014 می گوید زمانی که ریاست این اداره به من پیشنهاد شد، به مطالعه پرداختم و به این نتیجه رسیدم که این ابزارها که جامعه تلقی می کند به اقتصاد ها فشار می آورد، عمل نمی کند. او می گوید روزی که آغاز کردم 7 نفر بودیم امروز این مجموعه 700 اقتصاد دان دارد که بدون آنکه دیده شوند روی اقتصاد کشورهای هدف از جمله جمهوری اسلامی ایران کار می کنند.

مجموعه (TFI) از راهی غیر از آنچه ما با نام «تحریم» می شناسیم، بخش نفتی، مجموعه صادرات، بیمه ها و بانک های ما را تحت تأثیر قرار دهند.

چگونه (TFI) مهم شد؟

باید به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه دفتری که تنها چند کارمند داشته ظرف مدت 13 سال تبدیل به نهادی می شود که در سفارتخانه های آمریکا کارمند تمام وقت دارد، 700 اقتصاد دادن دارد و از سیستم اطلاعاتی مستقل بهره می برد؟

خوان زاراته می گوید به سراغ رؤسای بانک های مختلف در دنیا رفته، به آنها گفته است: ما اگر نتوانیم تعاملمان را با شما مبتنی بر اهدافمان پیش ببریم، ریسک سرمایه گذاری شما را با رقمی پایین، در کشور هدف بالا می بریم. به این طریق که سرمایه خود را در مقطعی که شما به آن نیاز داری، در همان مقطع از بانک شما بیرون می کشیم، در نتیجه سهام شما و قدرت مانور شما سقوط می کند. و این کار با رایزنی با بخش خصوصی اتفاق افتاد.

بر خلاف تصور ما که فکر می کنیم، دولت ها به ما فشار می آورند، این سازمان ها و نهادهای خصوصی هستند که به دلیل منافع خودشان و به دلیل ریسک پذیری پایین موجب این فشار اقتصادی شده اند. او بدون آنکه از ظرفیت دولتی استفاده کند، با استفاده از ظرفیت خصوصی و رایزنی با 20 کشور این فشار را به وجود آورد. با وعده هایی که به سازمان های خصوصی داد. وی برای نمونه می گوید با خارج کردن 24 میلیون دلار از بانک دلتای آسیا که کره شمالی از طریق آن بانک اقدام اقتصادی می کرد، مسیر اقدام اقتصادی کره شمالی را بستیم و سایر بانکها از ترس اینکه ما بخش دوم پول را خارج نکنیم ارتباط خود را با بانک دلتا قطع کردند و این منجر به این شد که کره شمالی از عرصه تبادل پول با جهان محروم شود. در نتیجه کره شمالی دو سال در پشت پرده چانه زنی می کرد که این مانع را از سر راهش برداریم و بگذاریم به عرصه بانکی بازگردد. سرانجام این چانه زنی ها بازی مذاکره بود که کره شمالی را پای میز مذاکره آورد.

برای ایران چه اتفاقی افتاد؟

اتفاقی که در ایران افتاد در فضای سیاسی بی اثر بوده است و آنچه موجب اثر شده، حوزه عملیات (TFI) بوده است که ما از آن بی خبریم. چند نفر انگشت شمار صهیونیست حاضر در آمریکا هستند که بر اساس سیاست های آمریکا، این عرصه را پیش می برند. آنها حالا دو کرسی کنار رئیس جمهور آمریکا دارند.

چرا وزارت خزانه داری؟

آنچه اشتراک بین جناح های سیاسی در آمریکا است مسئله اقتصاد است. هنگامی که سخن از اقتصاد می شود همه احزاب رفتار خود را اصلاح می کنند. کار را در خزانه داری برده که این دولت و آن دولت و احزاب مختلف ندارد و براساس نیاز مالی شکل می گیرد. این دفتر ذیل خزانه داری مبتنی بر تعامل بخش خصوصی پیش می برد. این بخش (TFI) با کارشناسان حقوقی و اطلاعاتی کار می کند.

شخصیت های (TFI) صهیونیست هایی هستند که علنا علیه ایران اقدام می کنند. آنها هسته ای را شکل داده اند و هر بلایی که بر سر اقتصاد ما آمده حاصل اقدام این چند نفر خارج فضای سیاسی و برجام بوده است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...