نسخه چاپی

ترامپ در افغانستان دست به دامن هالیوود شد

اگر ناتوانی آمریكا برای پیروزی در افغانستان پس از ۱۷ سال از آغاز این جنگ را نمی‌دانستیم شاید روایت اغراق‌آمیز هالیوود از این جنگ و روئین‌تن بودن نظامیان آمریكایی را باور می‌كردیم.

به گزارش نما، «ویلیام استور» سرهنگ دوم بازنشسته ارتش آمریکا در «هافینگتون تایمز» نوشت: فیلم «12 قدرتمند» در 19 ژانویه اکران عمومی خواهد شد. بسیاری از پیش نمایش این فیلم را هنگام تماشای بازی‌های پلی‌آف لیگ «ان.اف.ال» دیده‌ام. این فیلم به عنوان نخستین پیروزی آمریکا در «جنگ علیه تروریسم» معرفی می‌شود و براساس رمان محبوب «سربازان سوار» ایجاد شده است.

در این فیلم نیروهای ویژه آمریکایی سوار بر اسب به جنگ افغانستان می‌روند؛ خلاصه داستان به شرح زیر است:

«12 قدرتمند» روایت‌گر روزهای پس از حادثه یازده سپتامبر است هنگامی که یک تیم نیروهای ویژه آمریکا به فرماندهی فرمانده جدید خود «میچ نلسون» برای انجام ماموریتی بسیار خطرناک به افغانستان اعزام می‌شوند.

وقتی این نیروها به مناطق کوهستانی صعب‌العبور در افغانستان می‌رسند باید «ژنرال دوستم» فرمانده ائتلاف شمال را برای ملحق کردن نیروهایش برای جنگ با دشمن مشترک یعنی طالبان و القاعده متقاعد کنند.

علاوه بر فائق آمدن بر عدم اعتماد متقابل و اختلاف فرهنگی گسترده، آمریکایی‌ها که به استفاده از تجهیزات مدرن جنگی عادت دارند، باید تکنیک‌های ابتدایی سربازان سوار افغان را اتخاذ کنند.

این متحدان جدید در ماموریت خود با دشمنی روبرو می‌شوند که شمار آنان بیشتر است، به مراتب مجهزتر هستند و کسی را نیز اسیر نمی‌گیرند.

فکر نمی‌کنم برای هیچکس تعجب برانگیز باشد که با وجود تمام این مشکلات و دشمنی بی‌رحم، نیروهای آمریکایی در نهایت پیروز می‌شوند.

تماشای پیش نمایش این فیلم در تلویزیون تجربه‌ای سوررئال است و این حس را به شما القا می‌کند که سواره‌نظام آمریکا جنگ افغانستان را در سال 2001 پیروز شدند. هیچ وقت این فکر را نمی‌کنید که در سال 2018 و پس از 17 سال نیروهای آمریکایی همچنان در افغانستان در حال جنگ هستند، طالبان مناطق گسترده‌ای از افغانستان را در دست دارد و آمریکا در جنگ با این گروه در حالت بن‌بست قرار دارد.

در حالی که آمریکا در جنگ افغانستان به بن‌بست خورده است هالیوود یکی از قسمت‌های نخستین روزهای این جنگ را انتخاب کرده و فیلمی مانند «سربازان سوار» را ساخته که «جان وین» ستاره فیلم‌های وسترن در آن ایفای نقش کرده بود.

غرب وحشی با نیروهای خود به عنوان کلانتر جدید به افغانستان بازگشته و طالبان نیز در این فیلم نقش «وحشی‌ها» در فیلم‌های کلاسیک وسترن را دارند.

این همانند این است که ژاپنی‌ها فیلمی را درباره جنگ جهانی دوم بسازند که در حمله به «پیرل هاربر» (حمله ناگهانی جنگنده‌های هوایی ژاپن به پایگاه نظامی آمریکا در هاوایی) آغاز و پایان یابد.

اگر به یاد آورید ترامپ در زمان کاندیداتوری خود گفت که وقتی رئیس جمهور شود مردم آمریکا آنقدر پیروز خواهد شد که از آن خسته شوند!

شاید این ادعا در فیلم‌ها قابل باور باشد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...