نسخه چاپی

لاهوتی در گفتگو با نما:

صادرات با اقتصاد دولتی امكان ندارد/ رونق تولید داخلی نیازمند حمایت جدی دولت از تولیدكنندگان است

عکس خبري -صادرات با اقتصاد دولتي امکان ندارد/ رونق توليد داخلي نيازمند حمايت جدي دولت از توليدکنندگان است

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت ها باید دست از تصدی گری بردارند واقتصاد را واقعا"به بخش خصوصی واگذار نمایند.

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با نما با بیان اینکه همه جای دنیا به صادر کنندگان امتیازهایی داده میشود، گفت: متاسفانه در کشور ما مشوق های صادراتی ضعیف است و تولید کننده داخلی قدرت رقابت با کالای خارجی را ندارد و حمایت هم صورت نمی گیرد ونمی تواند در بازار رقابتی دنیا جایگاه پایداری پیدا کند.
وی با اذعان به اینکه دولت باید رویکرد صادراتی خود را تقویت کند، بیان کرد: در کشور ما نگاه به واردات قوی تربوده و ما را به یک کشور مصرف کننده تبدیل کرده است و بیشتر اقدامات در جهت تلاش برای واردات قوت یافته است.
وی افزود: زنجیره بهم پیوسته ای برای افزایش صادرات وجود دارد که باید به همه آنها توجه کرد وبرنامه داشت و باید برای مشوق های صادراتی انگیزه ایجاد کردکه در این بین عزم واراده دولت بسیار اهمیت دارد.
وی با تاکید بر اینکه بازارهای هدف باید مشخص باشد و برای افزایش صادرات لازم است تا تعاملات سیاسی خوبی داشته باشیم،اظهار داشت: دولتمردان بخصوص در وزارت خارجه باید در بحث اقتصادی و در زمینه صادرات قوی عمل کنند چرا که امروز بازار هدف ما کشورهای آسیا میانه و روسیه می تواند باشد وکشورهای مسلمان اطراف مانند عراق وافغانستان که با وجود مناسبات خوب سیاسی نتوانسته ایم در زمینه اقتصادی بهره ای ببریم.
وی با اشاره به اینکه در این حلقه بهم پیوسته برای بهبود وضع اقتصادی مدیریت صحیح دولت نیاز است،تصریح کرد: دولت باید از تولید کننده حمایت کند تا تولید کننده ترغیب به کار شود و توان رقابت پیدا کرده و با مشو ق های صادراتی حداقل با کشورهایی که مناسبات سیاسی وجود دارد بستر های اقتصادی را مهیا ببیند.
لاهوتی با بیان اینکه بخش خصوصی باید عامل اقتصادی مهمی برای دولت تلقی شود،گفت: دولت ها باید دست از تصدی گری بردارند واقتصاد را واقعا"به بخش خصوصی واگذار نمایند و این را بدانند که بخش خصوصی نیازمند بارور شدن از سوی دولت است.
وی افزود: اقتصاد ما امروز دولتی است ودولت اراده جدی برای رها کردن اقتصاد ندارد و اگرچه در کلام بخش خصوصی مطرح می شود ولی در عمل به آن بهای چندانی داده نمی شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه در دنیا دولت ها خود را با مالیات اداره می کنند تا تولید را رونق دهند و با حمایت از بخش بخصوصی و تولید داخل بتوانند مالیات خوبی بگیرند گفت: متاسفانه کشور ما با وابستگی به درآمدهای نفتی و خام فروشی نفت اداره می شود که این مساله آسیبی بزرگ به اقتصاد کشور وارد می کند و عقب ماندگی از توجه به تولید وبحث صادرات و توانمند سازی بخش خصوصی را در بردارد.

۱۳۹۶/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...