نسخه چاپی

گوانتاناموی سعودی در مرز یمن

عربستان نیز پس از اقدام امارات در تشكیل زندان‎های سری در جنوب یمن، «گوانتانامو»ی جدیدی را در مرزهای یمن و عربستان تاسیس و در آن «افسران و سربازان» وابسته به دولت مستعفی یمن را بازداشت و شكنجه می‌كند.

به گزارش نما، رسانه‎ها و نهادهای حقوق بشری پس از افشاگری مساله زندان گوانتانامویی امارات در یمن، اکنون از گوانتاناموی عربستان و زندان سری در مرزهای عربستان و یمن پرده برداشته‎اند.

گوانتاناموی سعودی

شکنجه «سربازان و افسران» وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی توسط نظامیان سعودی در زندان‎های سری در مرزهای یمن و عربستان و مشخصا ورودی مرزی «الخضراء» با هدف گرفتن اعتراف از زندانیان درباره محل اخفای سلاح و اختلافات بین فرماندهان نظامی، موضوعی است که این روزها توسط رسانه‎ها و نهادهای حقوق بشری دنبال می‎شود.

روزنامه قطریالعربی جدید چاپ لندن در این باره گزارش داد که افسران و نظامیان دولت مستعفی یمن(شبه نظامیان) بیش از یک سال است که در زندان مخفی هستند، این در حالی است که نظامیان سعودی در تاریخ نهم ژانویه سال جاری میلادی بیش از 17 «سرباز و افسر» وابسته به ائتلاف دولت مستعفی یمن را پس از دو ماه زندانی، آزاد کردند.

فعالان حقوق بشری تاکید کردند که زندانیان یمنی در معرض انواع و اقسام روش‎های شکنجه به دست نظامیان سعودی قرار دارند و این شکنجه‎ها زیر نظر پلیس نظامی ویژه نیروی زمینی عربستان صورت می‎گیرد.

شکنجه سیستماتیک

فعالان حقوقی یمن خواستار دخالت فوری جامعه جهانی برای توقف عملیات شکنجه سیستماتیک نظامیان سعودی، برای نجات جان ده‎ها سرباز و افسر وابسته به دولت مستعفی یمن شدند.

در گزارش‎های رسانه‎ای برخی از پایگاه‎های خبری عرب زبان آمده است که برخی از این زندانیان دچار حالات و صدمات روحی و روانی در داخل زندان‌های انفرادی شدند.

فعالان حامی جنگ عربستان علیه یمن از وجود چنین زندان‎هایی ابرا تعجب کردند و تعجب آنها بیشتر از این جهت است که نظامیان یمنی وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی در این زندان‎ها بازداشت هستند. طبق آمار اعلام شده، بیش از 40 افسر و سرباز وابسته به دولت مستعفی یمن در گوانتاناموی عربستان به سر می‏‌برند.

مجله انگلیسی اکونومیست گزارش داد که 40 افسر بازداشت شده وابسته به دولت مستعفی یمن کسانی هستند که سلاح‌ها و اطلاعات نظامی را به انصارالله می‎فروشند و همین مساله باعث بازداشت نظامیان و افسران یمنی در زندان‎های سعودی شده است.

گزارش‌های حقوقی نشان می‎دهد که نیروهای آمریکایی در بازجویی زندانیان در برخی از زندان‌ها در خاک یمن همکاری دارند و به مساله شکنجه سربازان و افسران یمنی واقف هستند، اما شکنجه زندانیان توسط نیروهای اماراتی و به دستور ابوظبی صورت می گیرد و لذا سازمان «دیده بان حقوق بشر» نیروهای اماراتی را مسئول وضعیت بد زندانیان زندان های سری می‌داند و خواستار آزادی فوری آنها است.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...