نسخه چاپی

خطر فضای مجازی در كمین ورزش

عکس خبري -خطر فضاي مجازي در کمين ورزش

زندگی از نوع مجازی در ایران هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌كند، «مهدی طارمی» با هر اشتباهی شایسته این همه توهین و اهانت نیست. بدفرهنگی همین‌هاست! همین فضای مجازی كه رفتارهای خشن و توهین‌آمیز و هتك حرمت‌ها در آن نهادینه شده است!

آرش بصیرت- فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به موازات فواید و مزیت‌هایش و ویژگی‌های سریع ارتباطی مضرات و آسیب‌های جدی هم دارد و متاسفانه دامنه این آسیب‌ها برای افراد، خانواده‌ها و جامعه وسعت فراوانی یافته است!

کثرت کاربران فضای مجازی و باز بودن آن باعث شده که متاسفانه برخی پا را فراتر از مسائل اخلاقی نهاده و در شبکه‌های اجتماعی حسابی جولان می‌دهند و حتی افرادی در سنین مختلف و به دلایل گوناگون شروع به تهدید و فحاشی نسبت به دیگران می‌کنند!

در حال حاضر اخبار جعلی یا همان «فیک نیوز» بیش از گذشته درفضای مجازی رایج شده است. نمونه چنین ناهنجاری‌ها را می‌توان اکنون در شکل برخورد با «مهدی طارمی» ملی پوش پرسپولیس جستجو کرد. در این که آقای گل در چند سال اخیر فوتبال ایران اشتباهات سریالی مرتکب شد و نه تنها به خود بلکه به پرسپولیس هم ضربه زد شکی نیست. بر کسی هم پوشیده نیست رفتار «مهدی طارمی» قشنگ نبود که بدون خداحافظی پرسپولیس را به مقصد قطر ترک کرد، اما هیچ یک از این موارد، دلیل موجهی برای هتاکی و تهدید او در فضای مجازی نیست.

متأسفانه فرصت‌طلبان در وزرش به خوبی توانسته‌اند سوار بر موج هیجانی در فوتبال، فضای مجازی را به شدت تحت تأثیر خود قرار دهند و حتی برخی با انگیزه‌های سیاسی و با هدف مشخص به رواج اخبار جعلی و ضد ملی و میهنی می‌پردازند. در چنین شرایطی حداقل وظیفه هر انسانی این است که قبل از اطمینان یافتن از درستی و صحت اخبار از باز نشر آن خودداری کنند.

متأسفانه فحاشی برخی از کاربران به ستاره‌های سرشناس فقط مربوط به چهره‌های داخلی نیست، آنان چندی پیش «دیمیتری پایت» ستاره تیم ملی فرانسه را مورد حمله قرار دادند تنها به خاطر آن که «کریستیانورونالدو» فوق ستاره تیم ملی پرتغال و رئال مادرید را در بازی مصدوم کرد! کاربران ایرانی چنان در شبکه‌های اجتماعی به «پایت» توهین کردند که فرانسوی‌ها هم از فحاشی این افراد تعجب کردند! کاربران ایرانی قبل از جام جهانی 2014 برزیل هم مجموعه‌ای از توهین و فحاشی‌ها را علیه «لیونل مسی» به کار بردند و باعث دلخوری این فوق ستاره آرژانتینی شدند!

اصولاً چرا در فضای مجازی اعتراض‌ها باید به فحاشی و رکیک‌ترین واژه تبدیل شود. چرا نباید احساسات خودمان را کنترل کنیم و با منطق با افراد صحبت کنیم. چرا این فضا قابل کنترل نیست و حتماً باید «فیلتر» شود! اصلاً چه معنایی دارد و به چه دلیلی تعداد زیادی بر سر یک موضوع به صفحه شخصی یک چهره شناخته شده حمله کرده و از خجالت او در می‌آیند! فحاشان به پایت، مسی، کافو برزیلی، ماریا مجری روس، امید عالیشاه، سید مهدی رحمتی، منصوریان، برانکو، کی‌روش، طارمی و.... دنبال چه چیزی هستند؟ این افراد قربانی بی تحملی و کم طاقتی کاربران ایرانی در فضای مجازی بی در و پیکر هستند!

زندگی از نوع مجازی در ایران هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند، «مهدی طارمی» با هر اشتباهی شایسته این همه توهین و اهانت نیست. بدفرهنگی همین‌هاست! همین فضای مجازی که رفتارهای خشن و توهین‌آمیز و هتک حرمت‌ها در آن نهادینه شده است!

در حال حاضر یکی از مشکلات مهم ما در جامعه همین است که شاید ریشه در مسائل اقتصادی و بیکاری جوانان هم داشته باشد. البته توانایی، مهارت و دانش استفاده از فضای مجازی باید با بهترین کیفیت و کمترین آسیب باشد. شناخت فضای مجازی و ارتقای سواد رسانه‌ای یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و نیازمند شکل‌گیری کلاس‌های آموزشی در تمام نهادهای فرهنگی کشور می‌باشد.

۱۳۹۶/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...