نسخه چاپی

بیماریی كه باعث آن شبه دولتی‌ها هستند

نایب رییس كمیسیون بهداشت مجلس، با انتقاد از فعالیت شركت‌های دولتی و شبه دولتی در صنعت دارویی گفت:‌ صنعت دارویی سهم قابل توجهی در بازار ماركتینگ دنیا ندارد و شبه دولتی‌ها صنعت دارویی را بیمار كرده اند.

به گزارش نما، محمد حسین قربانی در خصوص اظهارات وزیر بهداشت مبنی براینکه صنعت دارویی باید به بخش خصوصی واگذار شود، اظهار داشت:‌ این دیدگاه کاملا کارشناسی است، نمی‌توان اصل مترقی 44 قانون اساسی را نادیده گرفت؛ این موضوع باید در همه ابعاد جاری و ساری بوده و به ویژه در حوزه دارو که می‌تواند مبنای اقتصاد مقاومتی و اشتغال جوانان و توجه به نیروهای داخلی را منجر شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، افزود:‌ متاسفانه رانت‌هایی در حوزه دارو وجود دارد که بخش خصوصی آن طور که باید و شاید در این حوزه بارور نشده است، البته در برخی حوزه‌ها با تکنولوژی در تولید داروهای هایتک رشد و پیشرفت قابل قبولی حاصل شده است؛ اما یکی از شرکت‌های ایرانی در زمینه یک بیماری خاص مانند ام اس 100درصد بازار مارکتینگ روسیه را در دست دارد.

وی با تاکید بر اینکه جوانان و بخش خصوصی از توانایی لازم برای پیشرفت صنعت دارو برخوردار هستند، تصریح کرد:‌ نباید صنایع دارویی را در انحصار شرکت‌های دولتی و شبه دولتی قرار داد، اگر این فضا به سمت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی حرکت کرده و از میدان داری شرکت‌های دولتی و شبه دولتی جلوگیری شود؛ به طور حتم درب واردات دارو به سوی کشور بسته شده و می‌توان از امکانات بخش خصوصی استفاده کرد.

به گزارش وزارت بهداشت-قربانی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با ارایه تسهیلات لازم و باور به توانایی‌های نیروی جوانان امکان پذیر است، گفت:‌ همچنین بخش خصوصی نیز باید به این نتیجه دست پیدا کند که برای ایجاد سهمی دربازارخارجی باید به سمت ارتقاء کیفیت محصول حرکت کند، هر چند که در هر حوزه ای که بخش دولتی حضور پیدا کند، موانعی برای رشد و بالندگی بخش خصوصی ایجاد شده است.

وی، با بیان اینکه وظیفه دولت کاهش تصدی خود در برخی حوزه‌ها و بخش‌ها است، افزود:‌ این موضوع نیازمند قانونگذاری نبوده و صراحت اصل 44 قانون اساسی در همین است، ضمن اینکه کشورما هنوز سهم قابل توجهی در زمینه صادرات و یا بازارهای مارکتینگ دنیا ندارد؛ شاید یک یا دو شرکت هایتک و با تکنولوژی روز دنیا سهمی در بازارهای جهانی دارند که متاسفانه این مسئله مشت نمونه خروار است.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد:‌ دولت باید منابع لازم را برای حضور پررنگ شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های سودآور دارویی هزینه کند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...