نسخه چاپی

حال محیط زیست ایران خوب نیست

عیسی كلانتری روز شنبه در همایش ملی مبارزه با سرطان گفت: محیط زیست كشور بیمار است و این بیماری مثل بیمارى سرطانى است. ما امسال در بدترین سال بارش طی ۵۰ سال گذشته به سر می‌بریم و متوسط بارندگی حدود ۶۰ درصد كمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته است.

به گزارش نما، کلانتری گفت: اثراتی که این موضوع روی بهداشت محیط می‌گذارد کم نیست. وقتی تالاب‌ها خشک می‌شود و ریزگرد‌ها افزایش پیدا می‌کند و غبار‌های نمکی بلند می‌شود، مشکلاتی به وجود می‌آید. کاهش تعداد زنبورهاى عسل و ناتوانى آن‌ها در مسیر یابى به دلیل وجود غبارهاى نمکى باعث از بین رفتن کشاورزى طى چند سال آینده مى‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: تغییر اقلیم باعث بخشی از مشکلات است و بیشتر آن به مدیریت غلط بر می‌ شود. سیاست‌های غلط اقتصادی که به محیط زیست شکننده تاثیر می‌گذارد بر بهداشت انسان نیز موثر است. آلودگی آب و از دست رفتن قدرت پالایشی رودخانه‌ها و ورود فاضلاب به رودخانه‌ها آن هم این آب کم، باعث بروز مشکلاتی شده است.

به گفته کلانتری ورود کود‌های شیمیایی و سموم مصرفی در بخش کشاورزی به خاک و آب نیز موثر است. از سال ۷۴ قرار بر این بود که کود‌های شیمیایی ازت که در شمال کشور مصرف می‌شود، پوشش گوگردی داشته باشند و به جای این‌که کود شیمیایی ظرف ۴۸ ساعت وارد آب‌های زیرزمینی شود، ۲ ماه دوام بیاورد، اما هنوز این اتفاق بعد از ۲۲ سال نیفتاده است و باعث تجمع میزان بالایى ازت در آب و خاک شده است.

وی ادامه داد: افزودنی‌های غیر استاندارد به دلیل ارزان‌تر بودن استفاده می‌شوند. متاسفانه بهداشت و درمان در این خصوص اعلام نظر نکرده است. وقتی کشور وارد خرید کود شیمیایی و سموم می‌شود، فقط قیمت مطرح است. حالا چقدر فلزات سنگین در این کود‌ها وجود دارد و هرچه غلظت بالاتر باشد، قیمت پایین‌تر است مد نظر قرار نمى گیرد. بر اساس قیمت‌های جاری کشور، قیمت ارزان‌تر همیشه ترجیح دارد و نه کیفیت بهتر.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع آلودگی هوا،گفت: امروز بزرگ‌ترین موضوع و مشکل، آلودگی هوا است. آلودگی هوا به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌شود که بخش اول تولید سوخت در کشور است. وزیر نفت با صراحت اعلام کرد که نمی‌توان گازوییل با استاندارد‌های مورد نظر محیط زیست تولید کرد. طبق استاندارد گازوییل نباید بالای ۵۰ پی پی ام گوگرد داشته باشد، اما گازوییل‌های موجود در کشور حدود ۷۰ تا ۱۰ هزار پی پی ام است.باید به وسایل نقلیه فرسوده نیز توجه کرد. در تهران بیش از ۵۰ هزار کامیون فرسوده در حال کار داریم. هر کامیون به جای مصرف ۳۰ لیتر گازوییل در ۱۰۰ کیلومتر، ۷۰ لیتر مصرف می‌کند.

وی بزرگ‌ترین عامل آلودگی هوا در هواى سرد، ذرات زیر ۲.۵ میکرون است که در اثر سوخت ناقص گازوییل به وجود می‌آید. در هوای گرم‌تر گازوییل جای خود را به بنزین می‌دهد. ترکیبات درونی بنزین، به خصوص بنزن این مشکلات را ایجاد می‌کند، اما در سمت دیگر مافیای خودروسازی کشور است که هیچ‌کس زورش به آن‌ها نمی‌رسد.

کلانتری افزود: ریزگرد‌ها خیلی در برابر آلودگی‌های شیمیایی،خطر آفرین نیستند. علت این‌که مردم بیشتر روی ریزگرد‌ها حساس هستند این است که به چشم دیده می‌شود، اما ریزگرد‌های شیمیایی و تولیدات غیر استاندارد که به زور تولید داخل به مردم تحمیل می‌شوند، بیشتر به مردم صدمه می‌زنند.

۱۳۹۶/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...