نسخه چاپی

اعتراف آمریكا درباره قدرت پهپادهای ایران

وزارت دفاع آمریكا اعلام كرد طی چند ماهه اخیر، ایران از پهپادهای خود به جای قایق‌های تندرو، برای شناسایی و رهگیری ناوهای آمریكایی در خلیج فارس و تنگه هرمز استفاده می‌كند.

به گزارش نما، یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد رصد کشتی‌های جنگی ایالات متحده که در حال عبور از تنگه هرمز و دیگر راه‌آبه‌های حیاتی در خاورمیانه ویا در حال عملیات در خلیج فارس هستند به طور روزافزونی توسط پهپادهای ایران انجام می‌شود.

این ماجرا پس از آن عنوان شد که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد حضور قایق‌های جنگی ایران در اطراف کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس از ماه آگوست تاکنون متوقف شده است.

یک مقام دفاعی آمریکا به یواس‌ان‌آی‌نیوز گفت که پهپادهای ایرانی از نوع QOM-1 - که به شاهد 129 مشهور بوده و قادر به حمل سلاح نیز هستند - طی ماه‌های اخیر روزانه یک تا دو مأموریت را بر فراز آب‌های تنگه هرمز و خلیج (فارس) انجام می‌دهند. این پروازها «اغلب شامل نزدیک شدن به کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده است که در منطقه مشغول عملیات هستند».

به نوشته این پایگاه خبری، ملوانان و نظامیان آمریکایی مراقب پهپادها هستند و در آماده‌باش به سر می‌برند - پهپادهایی که به بزرگی نوع آمریکایی پریداتور MQ-1 هستند و اغلب بدون ارسال علایمی به پرواز در می‌آیند.

بیل اوربان، سخنگوی ناوگان پنجم نیروهای دریایی آمریکا به این پایگاه خبری گفت: «ما نگران افزایش پهپادهای ایرانی فعال در فضای بین‌المللی در شب هستیم که چراغ‌های ناوبری نداشته (روشن نمی‌کنند) و مشخصات خود را ارسال نمی‌کنند».

استفاده از پهپاد، نشان‌دهنده پیچیده‌ترشدن قابلیت‌های اطلاعاتی، شناسایی و نظارتی ایران است

به گفته یک کارشناس، تغییر جهت فعالیت ایران از قایق‌های کوچک به پهپادها معنادار است.

«افشان استوار»، که مدرس امنیت ملی در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی آمریکا است و به طور خاص بر مطالعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمرکز دارد می‌گوید: «احتمالا آنها توقف فعالیت قایق‌ها را با استفاده از پهپادها جبران می‌کنند».

به گفته وی، ایران در کلیتش فعالیت در زمینه عملیات اطلاعاتی، شناسایی و نظارتی را به آنچه که وی به زعم خود «آزار و اذیت» از سوی قایق‌های تندرو نامید، ترجیح می‌دهد.

این مدرس دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی آمریکا می‌گوید به پرواز در آوردن یک پهپاد نشان دهنده یک قدرت نظامی پیچیده‌تر نسبت به اعزام یک قایق کوچک به سمت یک ناو هواپیمابر است و می‌تواند نشان دهنده قابلیت‌های در حال افزایش تهران در زمینه عملیات اطلاعاتی، شناسایی و نظارتی است، چیزی که دولت و نظامیان ایران از نمایش آن در مقابل آمریکایی‌ها خشنود می‌شوند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...