نسخه چاپی

زنگنه: قیمت ۶۰ دلاری نفت مناسب است

وزیر نفت با اشاره به اینكه 11 فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم به نتیجه رسید، گفت: اكنون در تولید گاز پارس جنوبی از قطر جلو هستیم.

به گزارش نما، بیژن زنگنه با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما با اشاره به اینکه پیش بینی های لازم برای تامین گاز در زمستان انجام شده است، افزود: وضع تولید و شبکه نسبت به پارسال بهتر شده است به طوریکه پارسال شبکه گازرسانی در مناطقی مانند مازندران دچار ضعف بود و ­با خطی که از دامغان به ساری و از ساری به نکا کشیده شد،اکنون وضعیت خوبی در آنجا داریم.

زنگنه با بیان اینکه امسال بخش عمده خط ششم سراسری را از اهواز تا کرمانشاه­ تکمیل کردیم، افزود: این خط شبکه را تقویت کرده است اما از مردم خواست می‌کنیم در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا همه مردم از این نعمت برخوردار شوند.

زنگنه با اشاره به رسیدن­ فصل سرما گفت: پیش بینی هایی برای تامین سوخت مایع شده است که با صرفه جویی و ملاحظه، از این وضعیت عبور می کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه­ تولید روزانه گاز ­پارس جنوبی ­از 470 میلیون متر مکعب در دی سال گذشته با افزایش 83 میلیون متر مکعبی به 553 میلیون متر مکعب در دی امسال افزایش یافت افزود: در فروردین امسال شش فاز پارس جنوبی را که فقط تولیدگاز شیرین آن 150 میلیون متر مکعب در روز است افتتاح کردیم و برای نخستین بار تولید ما از پارس جنوبی اندکی از قطر جلو زد و این کار بزرگی بود.

زنگنه با بیان اینکه 11 فاز در دولت یازدهم به نتیجه رسید،گفت: حدود 300 میلیون متر مکعب گاز ترش اضافه شد که به این ترتیب بیش از دو برابر شد و در سال 97 نیز پنج فاز جدید را به بهره برداری خواهیم رساند که با این کار تولید گاز ترش، 140 میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

زنگنه گفت: تنها نصف فاز 14 از فازهای قدیمی باقی می ماند که در سال 98 در مدار تولید قرار خواهد گرفت و قرارداد فاز 11 نیز امسال با کنسرسیومی متشکل از شرکت های توتال، چین و پتروپارس ایران منعقد شد.

وزیر نفت افزود: تولید کشورمان در بخش میدان های مشترک نفت خام در دی امسال از غرب کارون شامل میدان های یادآوران، یاران و آزادگان به 305 هزار بشکه رسید در حالیکه این رقم­ پارسال، 161 هزار بشکه بود و در ماه‌های آینده 50 تا 60 هزار بشکه نیز به این ظرفیت تولید اضافه شود.

وزیر نفت گفت: بیش از 91 درصد کل جمعیت ایران از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و از آن استفاده می کنند به طوریکه بیشتر شهرهای کشورمان جز چند شهر در سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردارند.

وی اضافه کرد: دو تا سه سال زمان نیاز داریم تا روستاهای باقی مانده بالای 20 خانوار که هزینه نصب علمک در آنجا بیش از شش میلیون تومان نباشد از نعمت گاز برخوردار شوند.

وزیر نفت­ گفت: با اجازه مجلس شورای اسلامی و تصویب شورای اقتصاد از منابع ناشی از صرفه جویی سوخت مایع، گازرسانی را انجام دادیم.

زنگنه­ در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 43 درصد سوخت مصرفی نیروگاه ها در سال 92 از سوخت مایع تامین شده است، افزود: این رقم امسال به زیر 10 درصد خواهد رسید و این در حالیست که مصرف نیروگاه ها در پنج ساله گذشته، هر سال 8­تا 9 درصد اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه امسال 5 طرح پتروشیمی به نتیجه رسید و توسط رئیس جمهور افتتاح شد،­گفت: برای آخر امسال و سال 97 چند طرح مهم از جمله پتروشیمی مرجان و متانول کاوه به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر نفت افزود: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کردیم که 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 را تولید می‌کند و تا پایان سال نخستین تولید را از فاز دوم این پالایشگاه خواهیم داشت.

زنگنه با اشاره به اینکه با همه این تولیدات هنوز در زمینه بنزین کمبود تولید داریم، گفت: علت آن این است که بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو در سال تولید می کنیم و این موضوع موجب می شود­ مصرف سوخت­7 تا 8 درصد یعنی 6 تا 7 میلیون لیتر در روز­ افزایش یابد.

وی­ ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بالاترین استاندارد ملی ما را دارد و کیفیت تولید بنزین در آن نزدیک به یورو 5 است، به طوریکه تولید بنزین در این پالایشگاه در سال آینده به 24 میلیون­ و سپس به 36 میلیون لیتر خواهد رسید.

زنگنه اضافه کرد: مصرف بالای سوخت در کشورمان و اینکه خودروی تولیدی ما کم مصرف نیست موجب شده است خودکفایی در تولید و مصرف بنزین مشکل شود. پایین آوردن شدت مصرف یکی از نشانه های توسعه یافتگی است.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تولید نفت کشورمان­­ در میدان مشترک از جمله «آذر» 30 هزار بشکه و در لایه نفتی پارس جنوبی بیش از 20 هزار بشکه اضافه شده است، افزود: به علت کمبود منابع نتوانستیم سرمایه گذاری لازم را برای افزایش تولید و نگهداشت آن انجام دهیم و اگر نتوانیم این سرمایه گذاری را تامین کنیم تولید نفت کشورمان در آینده افت می کند.

وی گفت: می خواهیم با استفاده از منابع مردم، طرح 5 و نیم میلیارد دلاری را برای نگه داشت و افزایش تولید انجام دهیم که اگر این موضوع تصویب شود کار جدید و خوبی است در برنامه، 130 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در بخش بالادستی پیش بینی شده است اما کمتر عمل شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه باید از منابع خارجی، صندوق توسعه ملی و بازار سرمایه استفاده کنیم، گفت: در زمینه قرارداد با شرکت های بین المللی تمرکز داریم و نیروهای ما در این زمینه مشغول کارند.

وی با بیان اینکه صادرات نفت را 60 هزار بشکه افزایش دادیم، افزود: اکنون صادرات مجموع نفت خام و میعانات گازی کشورمان به بیش از دو و نیم میلیون بشکه در روز می رسد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید ظرفیت تولید را افزایش دهیم گفت: ظرفیت تولید نفت در کشورمان کمتر از 4 میلیون بشکه در روز است و هدف گذاری کرده ایم این رقم تا پایان برنامه به 4 و نیم میلیون بشکه در روز برسد.

زنگنه با اشاره به اینکه 12 تا 13 میلیون متر مکعب گاز را در روز به عراق صادر می کنیم، افزود: صادرات گاز ما به ترکیه 30 میلیون متر مکعب در روز است و بدهی ما در این زمینه به ترکیه رو به پایان است.

وی با بیان اینکه­ هیچ پولی از نفت ما بلوکه نمی شود و همه پول های نفت ما به حساب های بانک مرکزی کشورمان واریز می شوند، گفت:­در کره و چین مشکل انتقال پول پس از وصول داریم که بانک های مرکزی و غیر تجاری آنها به علل عمدتا سیاسی مشکلاتی را ایجاد می کنند و ناچاریم برای انتقال پول هزینه هایی را پرداخت کنیم.

وزیر نفت افزود: روابط بانکی ما هنوز گرفتار تحریم های غیر هسته ای هستند که نوعی تحریم های اولیه و فشارهای امریکا است اما با غربی هایی که به آنها نفت می فروشیم مشکلی نداریم.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سانحه ­نفتکش­ سانچی و با ابراز تاسف و تسلیت از این حادثه گفت: وزارت نفت به عنوان وزارت نفت هیچ ارتباطی با شرکت ملی نفتکش ندارد و اصل سهام آن به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند واگذار شده است.

وی با اشاره به شایعات سانحه نفتکش سانچی افزود: اصل ماجرا این است که شرکت کره جنوبی از ما میعانات گازی خرید و این کشتی را اجاره­ و از عسلویه بار را دریافت کرد و پول این میعانات را نیز گرفته ایم.

وزیر نفت اضافه کرد: همیشه سعی می کنیم محصولات و میعانات گازی و نفتی را در مبدا بفروشیم و تحویل دهیم نه در مقصد.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نظر عموم اعضای اوپک این است که قیمت نفت روی 60 دلار ثابت باشد و نوسان نداشته باشد، گفت: علت این است که هر قدر قیمت ها بالا رود تولید نفت های گران مانند شیل اویل در امریکا فعال می شود و تولید آنها بالاتر می رود و در نتیجه دوباره قیمت ها افت می کند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که قیمت ها بالا می رود تخلف اعضای اوپک از سهمیه ها بیشتر می شود­افزود: تولید اوپک ­در ماه‌های آتی و تا پایان سال 2018 با سقف فعلی جلو خواهد رفت.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تاکنون شرکت توتال قراردادی را در میانه راه رها نکرده است، گفت: اگر در مدت یکسال و نیم، مجموعه کنسرسیوم توتال 500 میلیون دلار هزینه نکند مجازیم قرارداد را لغو کنیم.

زنگنه افزود: امیدواریم تا 20 روز آینده قرارداد یک میلیارد دلاری انجام شود که بیش از 80 درصد ارزش این قراردادها به ایرانی ها واگذار می شود.

وی با بیان اینکه ­با «گازپروم» تفاهم نامه امضا کردیم تا 4 میدان ما را مطالعه و پیشنهاد کند، اضافه کرد: این شرکت باید­ اوایل فروردین سال آینده پیشنهاد خود را برای این میادین ارائه کند تا بررسی کنیم.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود درباره فارغ التحصیلان دانشگاه نفت گفت: بر اساس مقرره قدیمی وزارت نفت می باید اگر به کار این فارغ التحصیلان نیاز داشت آنها را بدون آزمون کتبی و پس از مراحلی جذب کند.

زنگنه با اشاره به اینکه این تبعیض نارواست، افزود: زمانی فقط دانشگاه نفت وجود داشت اما اکنون چند ده هزار دانشجو از دانشگاه های مختلف فارغ التحصیل شده اند و همه باید در آزمون کتبی شرکت کنند اما فقط فارغ التحصیلان دانشگاه نفت از شرکت در این آزمون معاف هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره گزارش تفریغ بودجه ­دیوان محاسبات گفت: در بخشی از این گزارش آمده است که میان تولید و عرضه نفت خام، 7 میلیون بشکه مغایرت وجود دارد که معلوم نیست چه شده است؟

زنگنه ادامه داد: این مغایرت بسیار روشن است زیرا نفت خام تولیدی ما یا صادر می شود که در این صورت تا سنت آخر آن به حساب بانک مرکزی واریز می شود و با بانک مرکزی و خزانه اختلافی در این زمینه نداریم و یا­نفت خام تولیدی را­به عنوان خوراک به پالایشگاه داخلی می دهیم که دستگاه های دقیق­ با دقت بالا آن را اندازه گیری می کنند.

وی گفت: اما برای توسعه میادین لوله کشی هایی میان چاه ها و واحدهای بهره برداری و تلمبه خانه ها و مبانی صادراتی انجام می دهیم که در آنها باید نفت وارد شود و این نفت تا آخر عمر این لوله ها هرگز عرضه و فروخته نمی شود بنابراین این موضوع باید در نظر گرفته شود.

زنگنه تاکید کرد: اساسا دقیق ترین اندازه گیری ها را در محل هایی که نفت می فروشیم انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه نفت گم نمی شود، گفت: ضد انقلاب ها شایعات را در این باره پخش می کنند.

وزیر نفت افزود: دستگاه های حاکمیتی نظارت می کنند و بر اساس قانون، ماهانه گزارش را برای آنها، سران سه قوه و کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ارائه می کنم.

زنگنه گفت: بخشی از پولی که مال صادرات فرآورده ها بود باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شود، در سال 95 معتقد بودیم که بر اساس ماده 13 قانون رفع موانع تولید، این پول نباید به این صندوق واریز می شد و این موضوع را از معاونت حقوقی ریاست جمهوری پرسش کردیم زیرا از نظر ما این مرجع قانونی برای این منظور است.

وی ادامه داد:­این معاونت هم اعلام کرد که نباید این پول به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود بنابراین این پول را بجای واریز به حساب صندوق توسعه ملی به حساب خزانه واریز کردیم.

زنگنه گفت: اینکه می گویند پول گاز واریز نشده است به علت مسئله ترکیه بوده است زیرا از نیمه سال اساسا از ترکیه پولی دریافت نکردیم و به موجب رای داوری صرف بازپرداخت بدهی ما به طرف ترکیه ای شد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

۱۳۹۶/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...