نسخه چاپی

كُردها در فكر واگذاری عفرین به ارتش سوریه

برخی منابع خبر از مذاكره كردها با دولت سوریه برای واگذاری عفرین به ارتش سوریه می‌دهند.

به گزارش نما، پس از پیشروی ارتش ترکیه در شمال سوریه به سمت «عفرین» منابع کرد خبر از مذاکره کردها با دولت سوریه برای واگذاری عفرین به ارتش سوریه می‌دهند. چند مقام کرد سوری به روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو گفته‌اند که امکان آن وجود دارد که آنها کنترل عفرین را به نیروهای دولتی سوریه واگذار کنند. این اطلاعات از سوی برخی منابع دیپلیماتیک روس نیز تایید شده است.

"فرهاد پاتییف" رئیس شورای فدرال ملی و فرهنگی دولت خودمختار کردها به این روزنامه گفته است که در حال حاضر مذاکراتی در این زمینه جریان دارد. در وزارت دفاع سوریه نیز اعلام کرده اند که نیروهای دولتی هر زمان که لازم دیده شود به شهر عفرین، مانند هر منطقه دیگری از کشور، وارد خواهند شد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، می توان بزودی از پایان درگیری نظامی بین ارتش ترکیه و شبه نظامیان کرد در شمال سوریه سخن گفت.

به گفته یک مقام آگاه کرد، عملیات نظامی ارتش ترکیه که از 20 ژانویه آغاز شده، مقامات کرد سوری را مجبور کرده که به سمت دستیابی به سازش با دمشق و واگذاری کنترل عفرین به ارتش سوریه سوق پیدا کنند. وی به «ایزوستیا» گفت: «ما حاضر هستیم کنترل شهر و مناطق مجاور آن را به دمشق بدهیم، البته باید تضمین بدست آوریم که منافع ما آسیب نخواهد دید.»

در محافل دیپلماتیک روسیه توضیح داده اند که توافق نهایی در این رابطه هنوز حاصل نشده است، ولی مذاکرات کردها و مقامات دمشق ادامه دارد. به گفته این منابع، مسکو در نقش میانجی از این مذاکرات حمایت کرده و سعی دارد تا کردها را در مورد ضرورت و فواید واگذاری کنترل عفرین به ارتش سوریه متقاعد سازد.

"فرهاد پاتییف" رئیس شورای فدرال ملی و فرهنگی دولت خودمختار کردها نیز این اطلاعات را تایید کرده و به روزنامه «ایزوستیا» گفته است: «مذاکرات در این مورد هم با دمشق و هم با روسها در حال انجام است. البته کردها برای این چنین اقدامی شروطی دارند و در صورت رسیدن به توافق در باره آنها، کردهای عفرین تصمیم نهایی خود را اتخاذ خواهند کرد.»

ارتش سوریه برای ورود به عفرین نیاز به اجازه یا دعوت کسی ندارد

ژنرال "ثمیر سلیمان" رئیس بخش اطلاعات سیاسی وزارت دفاع سوریه نیز به این روزنامه گفته است که ورود نیروهای دولتی به عفرین بستگی به وخامت اوضاع عملیاتی در منطقه خواهد داشت. وی توضیح داد: «ما نیازی به دعوتنامه یا اجازه هیچ کس نداریم تا به منطقه ای از کشور نیرو اعزام کنیم. این حق ارتش سوریه است که هر کجا که ضرورت ایجاب کند، حضور پیدا نماید و عفرین نیز بخش لاینفکی از خاک سوریه است و هر زمان که چنین تصمیمی از سوی مقامات سطح بالا گرفته شود، نیروهای نظامی به منطقه اعزام خواهند شد.»

"رودی عثمان" نماینده کردهای سوریه در مسکو پیش از این اعلام کرده بود که طرف روسی پیشنهاد واگذاری کنترل عفرین به دمشق را داده بود، ولی شبه نظامیان کرد با آن مخالفت کرده بودند.

واگذاری عفرین به ارتش سوریه، قابل قبول‌ترین سناریو است

به نظر می رسد که اکنون به خاطر وخامت اوضاع در جبهه های نبرد با ارتش ترکیه، دیدگاه کردها در این باره تغییر کرده است. "بوریس دالگوف" کارشناس ارشد مرکز تحقیقات عربی و اسلامی موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه به «ایزوستیا» گفته است که چنین روند اوضاعی قابل قبول ترین سناریو بوده و واگذاری کنترل عفرین به دمشق به کاهش وخامت اوضاع در منطقه کمک خواهد کرد.

دالگوف یادآور شد: «البته چنین اقدامی در همان لحظه باعث توقف عملیات نظامی ترکیه نخواهد شد، ولی شرایط برای مذاکره در این باره را فراهم خواهد کرد. اگر کردها و دمشق در مورد عفرین به توافق برسند، مقامات آنکارا به احتمال زیاد شروطی را در خصوص چگونگی وضعیت منطقه در آینده از دیدگاه آنها مطرح خواهند کرد.» به عقیده این کارشناس، ترکیه اکنون به این تضمین نیاز دارد که مرزهای این کشور از سوی شبه نظامیان کرد مورد تهدید قرار نگیرد.

به نوشته «ایزوستیا»، آنچه مسلم است، در هر صورت بعد از واگذاری کنترل عفرین به نیروهای دولتی سوریه، دیگر این مذاکرات است که روند آتی اوضاع را تعیین کرده و نه گلوله. برای اینکه درگیری نظامی ارتش ترکیه با شبه نظامیان کرد که در دمشق هم غیرقانونی نامیده می شوند، یک مسئله است، ولی جنگیدن آنها در مقابل نیروهای دولتی سوریه، کاملا مسئله ای جداگانه خواهد بود.

به نظر می رسد کردها به خوبی این مسئله را درک می کنند که در صورت عدم تواق با دمشق، وخامت اوضاع در عفرین ادامه خواهد داشت و در آن صورت دیگر نمی توانند امیدی هم به مذاکره با مسکو داشته باشند. البته دست یابی به توافق بین دو طرف ممکن است روندی زمان بر داشته و به این زودی حاصل نشود.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...