نسخه چاپی

لزوم تشكیل معاونت دریایی در نهاد ریاست جمهوری

رئیس سازمان صنایع دریایی گفت: در نهاد ریاست جمهوری باید یك معاونت دریایی داشته باشیم كه بتواند تمامی دستگاه های مرتبط با دریا را هماهنگ و متمركز كند

به گزارش نما، پیشنهاد رئیس سازمان صنایع دریایی این است که با توجه به اهمیت دریا از جهات مختلف در نهاد ریاست جمهوری باید یک معاونت دریایی داشته باشیم تا دستگاه های مرتبط با دریا را هماهنگ و متمرکز کند:

امیر دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در خصوص دستاوردهای جدید سازمان صنایع دریایی کشور گفت: صنایع دریایی در کنار شناورها و تجهیزاتی که تاکنون ساخته است با استفاده از دانشی که در حوزه موتورهای "براشلس" پیدا کرده که کاربرد وسیعی در شناورهای دریایی و به خصوص زیردریایی ها دارد، به توانمندی طراحی و تولید موتورهای "براشلس مینی چرایز" رسیده ایم که نسبت به سایر موتورهای مغناطیسی دائم ۳۰ درصد توان کمتری مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه دنیا به سمت موتورهای هیبریدی رفته که همزمان از برق و بنزین استفاده می کنند، گفت: موتورهای براشلس مینی چرایز کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف از جمله موتورسیکلت، دوچرخه و کولرهای آبی دارند که خوشبختانه امروز جوانان کشور ما توانسته اند به توانمندی طراحی و تولید این موتورها دست پیدا کنند.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع افزود: بر اساس آمار، بیش از ۱۵ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد که اگر از این موتور در آنها استفاده شود، در تابستان ۳۰ درصد افت توان به اندازه ۳ نیروگاه هزارمگابایتی یعنی ۳ هزار مگابایت صرفه جویی انرژی می توانیم داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت «ناوشکن دماوند»
مدرنترین «سپر» نداجا در دریای خزر +عکس

وی با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلانشهرها گفت: بر اساس آمار، ۳۰ درصد آلودگی کلانشهرها توسط موتورسیکلت ها تولید می شوند، اگر از موتورهایی که در صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده به جای موتورهای بنزینی استفاده شود، شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت های فسیلی و همچنین آلودگی کلان شهرهایی مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد خواهیم بود.
۲ هزار موتور الکترومغناطیس در اصفهان تولید می شود

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع افزود: در این باره طی جلساتی با آقای دکتر کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مذاکراتی را داشتیم؛ اصفهان را پایلوت کردیم و به زودی خط تولید این موتورها را بومی می کنیم. قرار است در فاز اول، از هر کدام موتورهای موجود برای موتورسیکلت، کولر و دوچرخه، ۲ هزار عدد تولید و در اختیار کارخانه ها قرار می گیرد.

امیر رستگاری افزود: نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که ما کولر یا موتورسیکلت تولید نمی کنیم بلکه الکتروموتور را تولید و در اختیار کارخانه ها قرار می دهیم. من معتقدم می توان در مدت ۳ سال کل موتورسیکلت ها را برقی کنیم و به میزان زیادی از آلودگی کلانشهرها بکاهیم.
جوانان دستاوردهای خوبی در حوزه های سطحی و زیرسطحی دریا داشتند

وی با بیان اینکه حوزه دریایی از پیچیده ترین حوزه های صنعت در جهان است، گفت: خوشبختانه جوانان ما در شرکت های دانش بنیان به دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه های سطحی و زیر سطحی دریا دست یافته اند که باید به آنها اعتماد کرد و اجازه کار به آنها داد.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به قابلیت های کشورمان در دسترسی به دریای خزر در شمال و خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند در جنوب کشور، گفت: ویژگی های طبیعی کشورمان یک امکان برترساز در سطح منطقه و جهان را به ایران داده است. ایران در مرکز کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد و می تواند در حوزه های گردشگری، شیلات، اکتشافات زیرسطحی و حمل و نقل دریایی و ریلی فعالیت بسیار گسترده و موثری داشته باشد که همه اینها به معنای اشتغال و خلق ثروت برای کشور است که باید با یک مدیریت مشترک آنها را دنبال کنیم.
با اتکا به توان داخلی می توان اشتغال پایدار ایجاد کرد

وی با تاکید بر اینکه در داخل کشور توان ساخت و تامین نیازهای صنعت دریایی را داریم، افزود: با اتکا به توان داخلی می توان از خروج ارز جلوگیری و همچنین ایجاد اشتغال پایدار داشت. باید گفت سازمان صنایع دریایی نماد اقتصاد مقاومتی است و تمامی سیاستگذاری ها و هدفگذاری ها بر پایه دانش و نیروهای داخلی است و تمامی محصولات مورد نیاز کشور با همکاری با بیش از ۱۴۰۰ شرکت داخلی تولید می شوند.

امیررستگاری مهمترین نیاز صنعت دریایی کشور را داشتن متولی واحد و یک پارچه دانست و گفت: در صنعت دریایی متولی مشخص وجود ندارد و همه شرکت ها و سازمان ها به صورت جزیره ای در حال فعالیت هستند که بدترین نوع مدیریت و عملکرد است.

وی افزود: کشور ما از قابلیت های بسیاری در حوزه صنایع دریایی برخوردار است اما به دلیل اینکه دریا متولی مشخصی ندارد، دستگاه های بهره بردار نیازهای خود را از خارج تامین می کنند و صنایع دریایی که می تواند این نیازمندی ها را در داخل تولید کند، بدون کار می ماند. در حالی که اگر یک متولی مشخص و مدیریت واحد وجود داشته باشد و سیاستگذاری کلی برای تمامی حوزه ها وجود داشته باشد، شرایط بسیار مطلوب تر از امروز می شود.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع افزود: من معتقدم اگر در نهاد ریاست جمهوری یک معاونت دریایی داشته باشیم که بتواند تمامی دستگاه های مرتبط با دریا را هماهنگ و متمرکز کند، کشور قابلیت جهش و پیشرفت بسیاری را در این حوزه دارد. باید بستر همکاری، هماهنگی و بهره گیری از دانش و امکانات در این حوزه توسط یک متولی مشترک به وجود آید. ما باید بدانیم ۲۰ سال آینده بهره برداران به چه میزان نفتکش نیاز دارند تا صنایع کشتی سازی خودش را برای ساخت آنها آماده کند. اگر صنایع دریایی متولی ثابت داشته باشد، از امروز می توانیم خود را برای آینده آماده و نیاز کشور را تامین کنیم.

وی در ادامه به قابلیت های صنعت دریایی اشاره کرد و گفت: تا سال ۲۰۳۰ بیش از هزار میلیارد حوزه صنعت اقیانوسی چرخه مالی دارد که از این مقدار ۳۰ درصد برای اکتشافات عمیق و نیمه عمیق است و ۲۳ درصد مربوط به گردشگری ساحلی و دریایی است که رقم بسیار قابل توجهی است. اگر به این حوزه توجه شود، می توان منافع بسیاری را برای کشور در بر داشته باشد.

امیررستگاری افزود: در حوزه حمل و نقل نیز بنا بر برآوردهای صورت گرفته در جهان تا سال ۲۰۵۰ حدود هزار میلیارد گردش مالی وجود دارد که می توان به آن توجه کرد. بسیاری از کشورهای توسعه یافته برنامه توسعه اقتصاد اقیانوسی دارند و می دانند که چگونه باید در این حوزه عمل کنند اما متاسفانه علی رغم اینکه ایران در ارزشمندترین نقطه قرار دارد و بیش از ۴ میلیارد جمعیت در اطراف کشور ما زندگی می کند نتوانسته ایم از این شرایط استفاده چندانی ببریم.

وی ادامه داد: ایران می تواند به عنوان کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب عمل کند که اگر این مهم صورت بگیرد، سرمایه بسیار عظیمی وارد کشور می شود و از سوی دیگر یک خط صلح در منطقه ایجاد می شود. ما می توانیم با استفاده از خطوط ریلی، کالاهایی را که از طریق اقیانوس و دریای عمان به جنوب کشور می رسند را به قفقاز و آسیای مرکزی ترانزیت کنیم. این عوامل، موارد و عوامل برتری ساز کشور ما است که به دلیل نبود متولی مشخص از آنها استفاده نشده است.
منبع: مهر

۱۳۹۶/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...