نسخه چاپی

عزیزی در گفتگو با نما:

دولت قانون تسهیل ازدواج جوانان را اجرا نمی كند

عکس خبري -دولت قانون تسهيل ازدواج جوانان را اجرا نمي کند

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:قانون در آذر ماه سال 84 با هدف رفع مشكل ازدواج جوانان و با توجه به افزایش جمعیت در دهه 60 تدوین شد ولی متاسفانه با وجود تصویب وابلاغ هنوز آیین‌نامه اجرایی آن از سوی دولت تدوین نشده و معلق و مسكوت مانده است.

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما با اشاره به معلق ماندن قانون تسهیل ازدواج جوانان، گفت: قانون تسهيل ازدواج جوانان قانون جامعي است که اجرايي‌شدن آن می تواند کمک قابل توجهي به تسهيل ازدواج جوانان کند.
وی عنوان نمود: این قانون در آذر ماه سال 84 با هدف رفع مشکل ازدواج جوانان و با توجه به افزایش جمعیت در دهه 60 تدوین شد ولی متاسفانه با وجود تصویب وابلاغ هنوز آیین‌نامه اجرایی آن از سوی دولت تدوین نشده و معلق و مسکوت مانده است.
وی با اذعان به اینکه با ارزش ترین سرمایه هر کشوری نیروی جوان آن کشور است، تصریح نمود: دولت چون کشورهای توسعه یافته موظف به تامین بسترهای لازم از جمله شغل پایدار، مسکن متناسب وحمایت های مالی برای ازدواج دائم جوانان است.
عزیزی با اشاره به کاهش جمعیت،اظهار نمود: ناکارآمدی بسترهای حمایتی دولت در زمینه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سبب عدم رغبت جوانان به تشکیل خانواده شده و طی سالهای اخیر نیز وضع بد اقتصادی،نبود شغل و مسکن به افزایش سن ازدواج دامن زده است که اگر وضعیت همچنان با این روال ادامه یابد باید منتظر بروز آسیب های جبران ناپذیر و تهدید نسل در کشور بود.
وی با اشاره به سفارشات مکرر مقام معظم رهبری در راستای تسهیل شرایط ازدواج جوانان،گفت: دولت مکلف به مهیای بسترهای لازم و تامین حق اجتماعی جوانان برای ازدواج دائم است و باید با سیاستگذاری صحیح و برنامه کارآمد وتلاش خستگی ناپذیر بدون وقفه به وظیفه قانونی خود در این رابطه عمل نماید.
وی با اذعان به اینکه قانون تسهیل ازدواج در غالب 13 ماده راهگشا برای حل مشکلات ازدواج جوانان تدوین شده است، گفت:در مجلس هفتم این قانون تصویب وابلاغ به دولت برای اجرا شد ولی با گذشت 12 سال هنوز در حد شعار و حرف باقی مانده و آیین نامه آن تدوین نشده وبا تاسف باید گفت هر برنامه ای اگر به مرحله اجراء نرسیده وعملیاتی نشود اثری در رفع مشکلات موجود نداشته و کاری بیهوده وگزافه است، چرا با وجود دغدغه های فراوان امروز ازدواج جوانان باید اینگونه باشد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنها دادن وام آنهم با روال سختگیرانه اداری مشکل ازدواج جوانان را رفع نمی کند، افزود: یک قسمت از این قانون تخصیص وام ازدواج به جوانان بود که از سه میلیون تومان شروع شد واکنون به 30 میلیون تومان رسیده تا زوجین بتوانند زندگی خود را با حداقل های موجود شروع کنند ولی این حمایت مالی کافی نبوده و برای دوام زندگی جوانان باید به فکر شغل و منبع درآمد پایدار آنان بود.
وی با بیان اینکه باید به ابعاد اجتماعی و فرهنگی ازدواج بخصوص پایداری زندگی نیز بها داده شود،خاطر نشان کرد:حمایت های مالی برای ازدواج و دوام آن لازم است ولی کافی نیست دولت باید بسترهای اجتماعی وفرهنگی لازم را به صورت رایگان و تخصصی در دسترس، برای جوانان مهیا نماید تا جوان بتواند ضمن کسب آمادگی روحی با انتخاب درست همسر و برخورداری از مشاوره های مطلوب با انگیزه و شوق در راستای نیل به اهداف عالیه این پیوند مقدس حرکت نماید.

۱۳۹۶/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...