نسخه چاپی

۶ پیشنهادی كه احمدی نژاد در كویت مطرح كرد

عکس خبري -? پيشنهادي که احمدي نژاد در کويت مطرح کرد

دیپلماسی - رییس جمهوری اسلامی ایران در اولین اجلاس سران گفتگوی همكاری آسیایی در كویت، تاكید كرد: بهار حقیقی انسانیت در راه است و زمستان سرد بی‌عدالتی خواهد رفت و گرمای دلپذیر خورشید عدالت روح ملت ها را نوازش خواهد كرد. آری بهار در انتظار ماست.

متن کامل اظهارات محمود احمدی نژاد در اولین اجلاس سران گفتگوی همکاری آسیایی در کویت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین و علی جمیع الانبیاء والمرسلین
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه

جناب آقای رئیس، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان

- خداوند بزرگ را سپاسگزارم که توفیق حضور در این مجمع را عنایت فرمود و از جناب شیخ صباح الجابر الصباح امیر محترم کویت به خاطر برنامه‌ریزی و ابتکار در برگزاری اولین اجلاس سران مجمع آسیایی تشکر می‌نمایم.

- شکی نیست که نظم موجود به پایان راه رسیده و جهان نیازمند تحول و استقرار نظم جدیدی است که خوشبختانه طلیعه آن آشکار شده است.

- نظم آینده باید مبتنی بر درک درست از حقیقت انسان و نیازهای روحی و مادی او برای نیل به کمال انسانی، سعادت اخروی و زندگی طیبه و زیبا در این دنیا باشد.

- در نظم آینده خودخواهیها، زیاده‌خواهی ها ، قدرت طلبی‌ و برتری جویی و تحقیر انسانها، اشغال و جنگ و چپاول ثروت دیگران جایی نخواهد داشت.

- بی تردید در نظم آینده عدالت، احترام و کرامت انسانی، تعاون و همکاری سازنده، صداقت، پاکی ، عشق و محبت، امنیت و صلح پایدار و رفاه عمومی، فرصت رشد و کمال و برخورداری عمومی از امکانات، پایه و مایه نظامات اجتماعی و برنامه‌ریزیهای اقتصادی و فرهنگی و سیاسی خواهد بود.

- معلوم است که عبور از وضع نامطلوب فعلی و انتقال به نظم انسانی جدید نیازمند درک واحد و مشارکت عمومی در مدیریت تحول و نظم آتی است.

- و آن زمانی است که همه ملت‌ها به طور کامل مطالبه عدالت و صلح و دوستی را در دستور قرار دهند و برای آن به طور مشترک برنامه‌ریزی و عمل نمایند.

- به نظر می‌رسد که قاره آسیا و به تعبیر تاریخی، حوزه فرهنگی شرق با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش در این روند تاریخ ساز مسئولیت مهمی بر عهده دارد.

همکاران گرامی:

- امروز بر همین مبنا گرد هم آمده‌ایم تا برای اصلاح وضعیت موجود و بهبود زندگی ملت‌هایمان رایزنی نمائیم.
- احساس ما در این مجمع، احساس قرابت و همبستگی اعضای یک خانواده و تعهد مشترک به ارزش‌های اساسی از جمله پاکی، عدالت و دوستی است.

- ما شاخ و برگ یک درخت با ریشه‌ای به قدمت تاریخ انسان و با سایه‌ای به بزرگی قاره آسیا و جهان هستیم.

- اقوام و نژادها و پیروان مذاهب گوناگون این قاره همیشه با هم و با سایر ملت‌ها در دوستی زیسته‌اند.

- آسیا خاستگاه بسیاری از پیامبران الهی و مصلحان بزرگ بشری و تمدن ها است.

- آسیا گنجینه بزرگی از مصلحان، هنرمندان، دانشمندان، انسانهای حق طلب و آزاده و شجاع است. ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز ، عدالتخواهی، گذشت و مهربانی، میهمان‌نوازی، راستگویی و احترام به بزرگان از ویژگی‌های برجسته مردم آسیا است.
- علیرغم همه هجمه‌ها، خانواده همچنان به عنوان کانون تربیت فرزندان و جوشش عشق و عاطفه استحکام خود را حفظ کرده است.

- زنان، مادران و همسران در اکثر کشورهای آسیایی از احترام ویژه برخوردارند.

- ما مرهون تلاش کشاورزان، کارگران و صنعتگران هستیم.

- فرزانگان، معلمان و استادان در آسیا نسلهای پی در پی جوانان را تربیت و آنان را با میراث گرانقدر فرهنگی آشنا و در مسیر کسب فضائل اخلاقی و ارزشهای الهی و انسانی و عشق و خدمت به مردم راهنمایی می‌کنند.

- حق‌گرایی، عدالت‌خواهی، فداکاری، دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر متجاوزان و اشغالگران و جوانمردی وآگاهی شایسته این جوانان امروز است.

عالیجنابان

قاره آسیا به خاطر این ارزشها و ذخایر، زنده و پویا و در مسیر تعالی و پیشرفت است.

- هر یک از ملت های ما سهمی در حیات و بالندگی این قاره وجامعه بشری دارند.

- اکثر مردمان این قاره همانند مردم آفریقا و آمریکای لاتین با روحیه و نگاه انسانی خود با همه ملتهای عالم روابط صمیمانه داشته‌ و از برتری طلبی و تجاوزکاری فاصله داشته‌اند.

- سهم آسیا در ارتقاء‌مادی و معنوی بشر، در ترویج علم و فرهنگ و دمیدن روح خداپرستی، آزادگی و عشق بسیار بالا است.
- در عین حال مردمان ما، با چالشهای بزرگی هم مواجه بوده‌اند که عموماً از خارج از قاره بر آنان تحمیل شده است.

- امپراطوریهای نوظهور در اروپا بارها به آسیا لشگرکشی کردند و بعضاً بنادر و شهرها و کشورهای ما را اشغال کردند.

- با تهاجم و دخالت،ضربات سنگینی به بعضی از کشورهای آسیایی وارد کردند، آزادی را از ملتها سلب و منابع و سرمایه‌ های آنان را به غارت بردند. سالها طول کشید تا کشورها با همت مردمان خود توانستند آنان را بیرون کنند.

- همچنین کشورهای آسیا تحت تاثیر جنگهای اول و دوم که منشا اروپایی داشتند خسارت زیادی را تحمل کردند.

- اکنون نیز شاهدیم که کشورهای ما تحت تاثیر مناسبت های تبعیض آلود بین‌المللی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قرار دارند.

- به چند نمونه توجه فرمائید:

- در حوزه اقتصادی خلق دارایی‌های کاغذی توسط برخی دولتهای توسعه طلب در کنار سیاستهای استعماری آنان ضربات سختی بر اقتصاد کشورها وارد کرده است.

- به طور سیستماتیک مشکلات اقتصادی نظام سرمایه‌داری به ملتهای مستقل و ثروت این ملتهابه سرمایه داران منتقل می‌شود.

- به هر بهانه ای از دسترسی کشورها به فناوریهای برتر جلوگیری و در پیشرفت علمی و فنی کشورها مانع درست می نمایند.

- تهدید و ناامنی، فروش گسترده سلاح به کشورها و ایجاد درگیری ادامه دارد.

- تلاش برای نابودی فرهنگهای بومی و ملی و سلب اعتماد به نفس از ملتها و به خصوص جوانان، تبلیغ مصرف‌گرایی و لذت جویی شخصی نامحدود و بی‌قاعده مبتنی بر اندیشه مادی و برنامه‌ریزی در جهت تضعیف بنیان خانواده از جمله چالشهای حوزه فرهنگی است.

- اشغال فلسطین و عراق، حضور نظامی در افغانستان و تحمیل ناامنی به پاکستان، تربیت و سازماندهی گروههای تروریستی، کمک به تولید مواد مخدر و ایجاد اختلاف بین کشورها گوشه ای از مصائبی است که توسط دیگران بر بخشی از آسیا تحمیل گردیده است.

دوستان عزیز

- چگونه می‌توانیم از چالشهای پیش رو به سلامت عبور و نقش خود را در برپایی نظم عادلانه و انسانی ایفا نمائیم.

- همانطور که ذکر شد. مجموع استعدادها، توانمندیها و منابع طبیعی آسیا از قبیل دریاها، بنادر، شبکه حمل و نقلی، جنگلها و مراتع، زمین‌ها و تولیدات وسیع کشاورزی، منابع آبی و معادن متنوع و گسترده، ذخایر عظیم انرژی، دستآوردهای عظیم علمی و فنآوری و از همه مهمتر منابع بزرگ انسانی، ظرفیت و فرصت بسیار بزرگی را در اختیار جامعه بشری قرار داده است.

- مردمان ما با اتکاء‌به ظرفیت عظیم و بی‌بدیل فرهنگی و مادی و انسانی می‌توانند در حل مشکلات فراروی بشریت امروز و برقراری صلح و امنیت و رفاه در جهان پیشگام باشند.

- می‌توانند نقش تعیین کننده در استقرار مناسبات جهانی مبتنی بر عدل و آزادی به جای نظامات تبعیض آلود کنونی ایفا کنند.

بدین منظور پیشنهاد می‌نماید:

1- همه ما تلاش نمائیم تا میراث گرانقدر فرهنگی و انسانی قاره را حفظ نموده و گسترش دهیم. حفظ این میراث به مفهوم حفظ همه ارزش های اخلاقی و فرهنگی و خودباوری ملتهای ماست که جوهر اصلی در پیشرفت و تعالی و غلبه بر مشکلات و برقراری نظم انسانی است و ملتها را از فرهنگ مهاجم و مخرب حفاظت می‌نماید.

2- زمینه گسترش مراودات بین ملتهای خود را گسترش دهیم. همه، اعضای یک خانواده بزرگ هستیم. با گسترش برنامه‌های مشترک فرهنگی هم‌گرایی بیشتر و دوستی‌ها که مبنای صلح و امنیت است تقویت می‌شود.

3- گسترش مراودات تجاری و اقتصادی به نفع همگان است و ضرورت دارد موانع احتمالی تعرفه‌ای و گمرکی کاهش یافته و در نهایت برچیده شود.

4- "نشست اقتصادی آسیا" مرکب از مدیران، نخبگان و کارشناسان اقتصادی کشورهای عضو تاسیس شود تا بابرپایی اجلاس‌های دوره‌ای مسائل اقتصادی، مالی و پولی را در فضایی آزاد بررسی و راه حلهای عبور از بحرانها و مشکلات و رشد و توسعه پایدار اقتصادی را ارائه نمایند.

5- منشور همکاریهای آسیایی با مشورت اعضاء‌تدوین و به تصویب سران مجمع برسد تا مبنای گسترش همکاریهای هدفمند باشد.

6- موفقیت درانجام تغییرات بنیادی در مناسبات یک جانبه و تبعیض آمیز بین المللی و جایگزینی آن با مناسبات عدل، مستلزم همدلی، مشارکت و همکاری است. در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد موضوع مشارکت همگانی در مدیریت جهانی به عنوان پایه اصلی صلح جهانی مورد تأکید عمومی قرار گرفت.

- کشورهای آسیایی باید بتوانند در مدیریت جهانی مشارکت فعال و اثر گذار داشته باشند.

- همگرایی کشورهای عضو مجمع، همکاری‌های گسترده، اتخاذ تدابیر جمعی در حل مشکلات و پیمودن راههای پیشرفت و تعالی الگوی مناسبی از مشارکت جمعی در مدیریت را ارائه خواهد داد و فرصت همکاریهای گسترده‌تر در سطح بین‌المللی را فراهم خواهد ساخت.

دوستان گرانقدر، خانمها و آقایان

- آسیا با اتکاء‌به توانمندیهای خود و در سایه توحید و پاکی بر مشکلات غلبه و به برقراری صلح و امنیت پایدار در جهان کمک خواهد کرد.

- ما می‌توانیم با اتکاء‌به خداوند بزرگ و پشتیبانی ملتهای صلح دوست و عدالتخواه خود و با همدلی و همراهی دیگر ملتهای عالم به سمت استقرار حکومت عدل جهانی که مروج عدالت و محبت و صلح و برادری و آرمان بزرگ بشری در طول تاریخ بوده است حرکت کنیم.

- این وعده خداوند حکیم است که حضرت مهدی(ع) فرزند پیامبر (ص) با همراهی حضرت مسیح(ع) و صالحان، عدل و پاکی و عشق و محبت را در سراسر جهان مستقر خواهد کرد و به تاریکی‌ها و بیعدالتی‌ها و ظلم‌ها پایان خواهد داد.

- بهار حقیقی انسانیت در راه است و زمستان سرد بی‌عدالتی خواهد رفت و گرمای دلپذیر خورشید عدالت روح ملت ها را نوازش خواهد کرد. آری بهار در انتظار ماست.

- ما در چنین بستری حرکت می‌کنیم و ملتهای آسیا در کنار سایر ملتها با پایبندی به آرمانهای بلند خود می‌توانند در تحقق این آرزوی بشری و وعده الهی شریک باشند.

- از همه حضار تشکر می‌کنم و بار دیگر از میزبان این مجمع امیر محترم کویت قدردانی می‌نمایم و به رئیس جمهور محترم تاجیکستان تبریک عرض نموده و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

والسلام علیکم و رحمت الله وبرکاته

۱۳۹۱/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...