نسخه چاپی

نتانیاهو ركورد دار ۴ سفر ناموفق به روسیه

سفر اخیر نتانیاهو با هدف متقاعد كردن روسیه به تحرك علیه آنچه آن را نفوذ ایران در سوریه می‌نامد، برای چهارمین بار ناكام ماند.

به گزارش نما، .«نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل هفته گذشت طی سفری به مسکو با «پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. نتانیاهو برای چهارمین بار راهی مسکو شد تا پوتین را متقاعد کند علیه «نفوذ» ادعایی ایران در سوریه تضمین هایی بدهد، اما این سفر او نیز با شکست روبه رو شد.
لحن تند نتانیاهو در مسکو

صبح دوشنبه گذشته نتانیاهو صحبت های قبلی را بار دیگر در مسکو تکرار کرده اما این بار لحن تندتری داشت و یادآور شد که سکوت روسیه در قبال نفوذ ایران در سوریه و لبنان، اسرائیل را به تنهایی به سمت انجام عملیات برای تامین امنیت خود در برابر تهدیدهای روزافزون در مرزهای شمالی فلسطین سوق خواهد داد.

این اظهارات نتانیاهو در حضور پوتین در حالی است که همزمان با آن اسرائیل با آغاز حمله رسانه ای تحریک آمیز مدعی فعالیت نظامی ایران در سوریه و لبنان شده است و اویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل نیز اعلام کرد، منابع نفتی بلوک 9 در آبهای منطقه ای جنوبی لبنان متعلق به اسرائیل است.

سه دغدغه اصلی اسرائیل از زبان نتانیاهو

نتانیاهو در دیدار با پوتین به سه موضوعی که موجب نگرانی و دغدغه اسرائیل شده است،ا شاره و ابراز امیدواری کرد که روسیه در از بین بردن این نگرانی ها مشارکت داشته باشد.

نتانیاهو در توضیح این نگرانی ها مدعی شد، ایران یک پایگاه هوایی در سوریه دارد و علاوه بر این با در اختیار داشتن پایگاههای زمینی که نیروهای سپاه در آن فعالیت دارند به دنبال تهدید امنیت اسرائیل از جنوب سوریه و لبنان است.
درخواست نتانیاهو از پوتین برای تضمین امنیت اسرائیل

نتانیاهو از پوتین خواست «در برچیدن این پایگاهها مشارکت داشته باشد و به اسرائیل تضمین بدهد که ایران هیچ گونه اقدام خصمانه علیه رژیم اشغالگر اتخاذ نخواهد کرد».

نگرانی دوم که نتانیاهو به آن اشاره کرد، خلاصه ای از گفت وگوهایش با دونالد ترامپ در حاشیه کنفرانس دافوس و تلاش دو طرف برای لغو توافق هسته ای ایران بود، زیرا به عقیده نتانیاهو این توافق به ایران کمک خواهد کرد به خواسته های هسته ای خود برسد و این تهدیدی برای امنیت اسرائیل است.

مورد سوم که نتانیاهو به آن اشاره کرد، مخالفت با عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین سوریه بود و از پوتین خواست برای توقف عملیات علیه کُردها ترکیه را تحت فشار قرار دهد.

نتانیاهو از پوتین پاسخی نگرفت

اما صحبت های تکراری نتانیاهو از سوی روسیه بی پاسخ ماند به این معنی که پوتین به وضوح از نقش ایران در سوریه و محدود شدن آن به مشارکت راهبردی با روسیه در مبارزه با تروریسم و نابودی داعش سخن گفت و تاکید کرد، ایران شریک اصلی روسیه در اجرای موارد مورد توافق در نشست آستانه است که ضامن برقراری آرامش در مناطق موسوم به کاهش تنش بین طرف های درگیر است و هنگامی که عملیات تروریستی در سوریه پایان یافته و دولت سراسر خاک سوریه را تحت کنترل در آورد، لزومی برای حضور نظامی بیگانه در این کشور نخواهد بود.

طرف روسی در مورد دلایل و اسنادی که وجود پایگاههای نظامی ایران در سوریه و لبنان را ثابت کند، سوال کرد و یادآور شد روسیه دلایل و اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد اسرائیل از گروههای تروریستی در جنوب سوریه حمایت می کرد و آمریکا نیز حامی نیروهای تروریستی در منطق التنف و دیرالزور بود.

پوتین همچنین به اختلاف نظر با آمریکا و اسرائیل در خصوص تعامل با پرونده اتمی ایران اشاره کرد و گفت، لغو این توافق موجب ایجاد بی ثباتی در منطقه و جهان می شود.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...