نسخه چاپی

پارلمان انگلیس هم مخالف سفر «بن سلمان»

شعار علیه بن‌سلمان روی كامیون‌ها در لندن

میزان نارضایتی از سفر بن سلمان به انگلیس روز به روز بیشتر می‌شود تا حدی كه گفته میشود 10 نفر از اعضای پارلمان انگلیس مخالفت خود را با سفر ولیعهد عربستان به این كشور اعلام كردند.

به گزارش نما، میزان نارضایتی و مخالفت با سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس هر روز بیشتر می‌شود به نحوی که گفته میشود 10 نفر از اعضای پارلمان انگلیس مخالفت خود را با سفر این شاهزاده سعودی به این کشور اعلام کردند.

هر چند در ۳ سال گذشته و به دلیل شدت گرفتن حملات عربستان سعودی و همپیمانانش به یمن میزان مخالفت مردم و برخی از مقامات انگلیسی با عربستان شدت یافته اما دولت «ترزا می» تا کنون در برابر خواسته های این افراد برای قطع صادرات تسلیحاتی به ریاض و همچنین کاهش سطح روابط دیپلماتیک با عربستان را نادیده گرفته است.

در مورد جنایات عربستان سعودی در یمن جمعی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس از احزاب مختلف با امضای طوماری از ترزا می نخست وزیر این کشور خواستند سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به انگلیس را با توجه به جنایت های وی در داخل و خارج عربستان لغو کند.

در این طومار که چند روز قبل در سایت پارلمان انگلیس منتشر شد آمده است: ما امضا کنندگان این طومار با اظهار تاسف از دعوت بن سلمان برای سفر به انگلیس، خواستار لغو آن هستیم زیرا وی به عنوان وزیر دفاع عربستان مسئول موارد زیادی از نقض حقوق بشر در جنگ علیه یمن است که بدترین بحران انسانی جهان از نظر سازمان ملل به شمار می رود.

همچنین در این طومار به بیش از ۷۰ درصد اعدام ها در عربستان که پس از روی کار آمدن ولی عهد سعودی انجام گرفته اشاره شده است.

در این طومار همچنین محاصره قطر، نقض حقوق شهروندی در عربستان و در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و حمایت بن سلمان از دولت بحرین که فعالان را سرکوب، بازداشت واحکام ظالمانه در حق آنها صادر می کند اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:

شعار علیه بن‌سلمان روی کامیون‌ها

تعویق سفر بن سلمان به لندن

گزارش های خبری حاکی از آن است که سفر ولی عهد سعودی به انگلیس که قرار بود ماه پیش صورت گیرد به تاخیر افتاده است و خبرها در مورد زمان این سفر همچنان ضد و نقیض است و مقامات انگلیسی از دادن اطلاعات دقیق زمان این سفر طفره می روند.

نمایندگان سازمان های حقوقی وفعالان مخالف جنگ نیز هفته گذشته با ارسال یک نامه به نخست وزیر انگلیس خواستار لغو سفر ولیعهد عربستان به انگلیس شده بودند.

منابع انگلیسی به پایگاه خبری عربی ۲۱ گفتند: سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به انگلیس به تعویق افتاده و معلوم نیست که چه زمانی انجام شود.

تعویق سفر بن سلمان درپی به راه افتادن کمپین حقوق بشری، مردمی و رسانه ای در انگلیس صورت گرفته است.

این کمپین خواهان بازنگری در پرونده حقوق بشری ریاض و بهره برداری از سفر بن سلمان برای اعلام موضع واضح و روشن انگلیس علیه سیاست های عربستان درقبال این پرونده است.

قرار بود سفر بن سلمان به لندن اوایل ماه ژانویه تا ماه فوریه جاری انجام شود اما یک منبع انگلیسی آگاه که خواست نامش فاش نشود، بدون اشاره به جزئیات بیشتری به پایگاه خبری عربی ۲۱ گفت: این سفر تا زمان نامشخصی به تعویق افتاده است.

تعویق سفر درپی آن صورت می گیرد که کمپین مردمی و تظاهرات فعالان مدنی و حقوق بشری از نخست وزیر انگلیس خواسته است تا بن سلمان را به خاطر نقش او در تجاوز نظامی به یمن تحت عنوان «طوفان قاطعیت» و «ارتکاب جنایت های جنگی در این کشور به حضور نپذیرد.

گروهی از سازمان های حقوق بشری انگلیس نیز با برگزاری تجمعی در همین راستا، خواهان لغو سفر بن سلمان به انگلیس شده اند.

در همین راستا، روزنامه گاردین نیز به وجود کمپین فعالان در انگلیس اشاره کرد که خواهان جلوگیری از ورود ولیعهد سعودی به این کشور هستند و نوشت: از ترزا می درخواست می شود که در جریان استقبال از بن سلمان با پول وسوسه نشود زیرا بحث درخصوص سرازیر شدن یکصد ملیارد دلار از طریق شرکت نفت عربستان در جریان است.

این روزنامه با اشاره به تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن نوشت: شرم آور است که از سلاح های انگلیسی در آنجا استفاده شود و دستیاران انگلیسی برای طولانی شدن عمر جنگ و افزایش درد و رنج غیرنظامیان یمنی به (این ائتلاف) خدمات ارایه کنند.

گاردین ولیعهد سعودی را اینگونه توصف کرد که وی حکمران عملی عربستان است که تفکر شلاق زدن و شکنجه و عدم برگزاری انتخابات از ستون های اساسی در بنیان این کشور به شمار می رود.

در همین حال، فعالان مدنی و حقوق بشری همچنین در پایگاه اینترنتی پارلمان انگلیس کمپین جمع آوری امضا به راه انداخته اند که از نخست وزیر انگلیس می خواهد تا دعوت از بن سلمان برای سفر به لندن را لغو کند.

هزاران نفر این فراخوان را امضا کرده اند و انتظار می رود که پارلمان انگلیس در صورت رسیدن شمار امضاها به یکصد هزار امضا، درخواست فعالان مدنی و حقوق بشری را بررسی کند. دولت انگلیس هم از ۱۰ هزار امضا به بعد، به درخواست پاسخ خواهد داد.

جمع آوری امضا در پایگاه پارلمان انگلیس تا ژوئیه آینده ادامه دارد.
حساسیت عفو بین الملل درباره وضعیت حقوق بشر عربستان

از سوی دیگر امروز شنبه عفو بین الملل از نقض نظام مند حقوق بشر در عربستان به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه پیشرفت این کشور یاد کرده و تصریح کرد، اگر عربستان واقعا به دنبال پیشرفت است باید تغییرات اساسی و ساختاری در کشور ایجاد کند.

طبق اعلام این سازمان، پیشرفت عربستان مستلزم توقف سرکوب فعالان، روزنامه نگاران، دانشگاهیان و دگراندیشان، پایان دادن به تبعیض نظام مند علیه زنان، خاتمه دادن به آزار و پیگرد اقلیت شیعه و متوقف کردن اعدام و شکنجه است.

عفو بین الملل از حملات کور و بی هدف عربستان به یمن و نقض حقوق بشر از سوی ائتلاف تحت امر ریاض در آن کشور به عنوان مصادیق نقض حقوق بشر در منطقه یاد کرد و افزود، عربستان از یک طرف برای جذب کمک های بیشتر به یمن تلاش می کند و از طرف دیگر، مدارس و بیمارستان ها و خانه های مسکونی این کشور را بمباران می کند.

در حالی که سران عربستان سعودی می گویند که پیشرفت، هدف نخست آنهاست، بسیاری از بهترین نیروهای شتاب دهنده به روند توسعه و پیشرفت در تبعید و زندان هستند و یا از ترس، سکوت اختیار کرده اند.

این گزارش می افزاید: فعالان حقوق بشر، دانشگاهیان، روزنامه نگاران و شهروندان نگران، دشمن نیستند بلکه، عوامل پویایی اصلاحات مثبت هستند و اعتراضات، نوشته ها و توصیه های آنها در زمینه اصلاحات سیاسی و اجتماعی به نفع روند پیشرفت در عربستان است.
منبع: مهر

۱۳۹۶/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...