نسخه چاپی

نديمي:

مسئله ارز یك جنگ سیاسی است نه موضوع اقتصادی

عکس خبري -مسئله ارز يک جنگ سياسي است نه موضوع اقتصادي

نماینده لاهیجان در مجلس با تاكید بر اینكه موضوع ارز یك مسئله اقتصادی نیست بلكه یك جنگ سیاسی است، گفت: اگر می‌خواهیم از تولید حمایت كنیم باید اجازه دهیم مدیریت انعطاف‌پذیری داشته باشیم.

به گزارش نمابه نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) رسیدگی به طرح دو فوریتی حمایت از سرمایه گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 1391 کل کشور را ادامه دادند.

در جریان بررسی این طرح، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان پیشنهاد حذف جزء در ماده واحده طرح مذکور را ارائه داد که با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

ندیمی در سخنانی به توضیح پیشنهادش پرداخت واظهار داشت:‌ما هم اکنون در اقتصاد مقاومتی هستیم و باید تاکتیک خود را تغییر دهیم.

وی افزود: موضوع ارز یک مسئله اقتصادی نیست بلکه یک جنگ سیاسی است.

ندیمی همچنین یادآور شد:‌ ما در حال مدیریت اقتصاد مقاومتی هستیم و چرا اصرار می‌کنیم فقط به یک روش عمل کنیم؟ اگر می‌خواهیم از تولید حمایت کنیم باید اجازه دهیم مدیریت انعطاف ناپذیر داشته باشیم.

نماینده لاهیجان در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما هر سدی را باید در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی بشکنیم و مدیریت باید باز کننده گره‌ها باشد.

به گفته وی بانک‌های ما در تراز و میزان پرداخت‌شان به دلیل انواع مسائل نمی‌توانند از تولید حمایت کنند. از این رو باید شرایط کنونی را از جهت حفظ ظرفیت تولیدکنندگان بر سرمایه در گردش آنان، حمایت کنیم و اهتمام داشته باشیم تا تولید رونق یابد.

در ادامه این جلسه احمد توکلی نماینده تهران در مخالفت با پیشنهاد ندیمی گفت: این مسئله بسیار حساس است.

وی افزود: در منطق تاسیس صندوق توسعه ملی، این موضوع نهفته است که ارز نفتی به ریال تبدیل نشود. علت آن هم این است که تبدیل ارز نفتی و خرج کردن آن تورم و رکود درست می‌کند و تصویب پیشنهاد آقای ندیمی منجر به این می‌شود که صندوق توسعه ملی به تدریج به سرنوشت حساب ذخیره ارزی مبتلا می‌شود.

در ادامه رضا رحمانی نماینده تبریز در مجلس نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: مجلس در حین تصویب بودجه 91، با رویکرد حمایت از تولید و صنعت، این بند را به تصویب رساند.

وی افزود: مسئله نقدینگی و موضوعات مربوط به تسهیلات در گردش، یک موضوع مالی است و باید بدانیم ما نتوانستیم از حیث منابع بانکی، از بخش تولید حمایت کنیم و برآوردی که در کمیسیون صنایع ومعادن روی این موضوع بود، این است که امسال حداقل 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای کشور لازم داریم.

رحمانی ادامه داد: اینکه ثبات قوانین را اینگونه تحت فشار قرار دهیم، درست نیست و منابع ما در این بخش بسیار محدود است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصویب پیشنهاد مذکور را منجر به تزریق این منابع برای رونق صنعت کشور دانست و تصریح کرد: همان طور که نسبت به تولید ملی و اشتغال حساس هستیم، بهتر است به حذف این بند نیز رای دهیم تا بخشی از مشکلات در سال حمایت از تولید ملی رفع شود.

نماینده دولت: 80 درصد مشکلات تولید، نقدینگی است

برپایه این گزارش، رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در این جلسه طی سخنانی به عنوان نماینده دولت، اعلام کرد: دولت موافق حذف این بند است.

وی با بیان اینکه تولید ملی به نقدینگی نیاز دارد، تصریح کرد: این حکم برای حمایت از تولید گذاشته شده است و اگر مجموعه منابع صندوق توسعه ملی را تا پایان سال 40 میلیارد دلار در نظر بگیریم این صندوق از ابتدای تاسیس تا کنون، تعهداتی ایجاد کرده است و بخش تولید بیش از این ارقام، به نقدینگی نیاز دارد.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین یادآور شد: باید از تولید حمایت شود و این حذف یک راه حمایت از تولید است و به یقین حدود 80 درصد و شاید بیشتر، از مشکلات تولید، نقدینگی است.

به گزارش فارس، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان پیشنهاد حذف جمله "اجرای اجزای (5-1) و (5-2) قانون فقط در حد منابع ناشی از اجرای قانون بودجه سال 1391 کل کشور است" در ماده واحده طرح حمایت از سرمایه گذاری‌های عمرانی و تولید ملی را داده بود که با مخالفت وکلای ملت مواجه شد.

۱۳۹۱/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...