نسخه چاپی

راه پیشگیری از سكته مغزی

زمانی راه پیشگیری از سكته مغزی را این‌گونه بیان كرد : به دو طریق می توان از ابتلا به سكته مغزی پیشگیری كرد كه یكی فردی است مانند كنترل فشار خون ، چربی و... است و دیگری راهكار هایی است كه باید دولت جهت جلوگیری از این بیماری انجام دهد.

به گزارش نما، بابک زمانی ، رئیس انجمن سکته مغزی ایران در آستانه برگزاری این کنگره که در تاریخ 4 لغایت 2 اسفندماه ١٣٩6 در تهران، مرکز همایش‌های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار می شود، اظهار کرد : این کنگره با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان تنها کنگره معتبر سالانه در حیطه سکته مغزی همراه با امتیاز بازآموزی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برقراری ارتباط بین المللی پزشکان بخش‌های مختلف مغز و اعصاب با سخنرانان و پزشکان کشورهای مختلف دنیا و کشورهای همسایه محدود است و رفع این مشکل از اهداف برگزاری این کنگره است.

در دهمین کنگره بین المللی استروک ایران ضمن داشتن برنامه و اطلاع رسانی برای متخصصین مغز و اعصاب ،از پرستاران و توانبخشی و پرسنل اورژانس هم در این کنگره جهت تبادل نظر و ارتقاء سطح علمی کشور دعوت به عمل خواهد آمد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد : دو الی سه ساعت اول در درمان مبتلایان به سکته مغزی بسیار حیاتی است . در صورتی که آمپول آر تی پی‌‌ ای که یک داروی ضد لخته است به موقع و در همان ساعات اولیه به بیمار تزریق شود،در کاهش اثرات سکته مغزی در فرد تاثیر گذار است.

رئیس دهمین کنگره بین المللی استروک ایران از تحت پوشش بیمه نبودن داروی اصلی بیماران سکته مغزی (آمپول آر تی پی‌‌ ای ) انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه اخیرا این دارو مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است خواستار چاره‌اندیشی مسئولان در این زمینه شد تا بتوان پا به پای کشور های پیشرفته در این زمینه پیشرفت کرد.

دکتر زمانی با بیان این نکته که پس از سکته مغزی ، درمان های توانبخشی برای بیمار بسیار مهم است، عنوان کرد : متاسفانه ما در کشور از لحاظ امکانات توانبخشی با وجود داشتن نیروهای متخصص در این زمینه ضعیف هستیم . بعد از طی مراحل حاد سکته مغزی که یک الی 2 هفته می باشد به آنها امکانات توانبخشی ارائه نمی شود . در صورتی که در کشورهای پیشرفته با توجه به اهمیت مرحله توانبخشی بعد از سکته مغزی ،بیمار از این خدمات به میزان کافی بهره مند می شود.

این نورولوژیست و نوروسونولوژیست بیان کرد : در کشور با وجود صرف هزینه و وقت جهت تربیت نیروهای با تجربه جهت توانبخشی بیماران ، بخاطر وجود سیستم نا به سامان سلامت از آنها به نحو مطلوب بهره برداری نمی شود و به نوعی این امکانات حیف و میل می شود که اخیرا خوشبختانه وزارت بهداشت نسبت به آن اشراف یافته و ذره ذره امیدواریم این مشکل حل شود.

زمانی ادامه داد : آمار گیری بیماران مبتلا به سکته مغزی حدود دو سال است که در کشور انجام می شود و در برخی موارد که گفته می شود آمار ها حکایت از این دارد که سکته مغزی در بین جوانان بیشتر شده است ، درست نیست زیرا در گذشته آماری از مبتلایان به سکته مغزی نداشتیم که قابل مقایسه باشد اما در کشورهای پیشرفته که سیستم ثبت آماری بیماران سکته مغزی از سال ها قبل وجود داشته، نشان داده است امکان ابتلا به سکته مغزی 2 الی 4 برابر حتی بیشتر از بیماری ام اس در جوانان است و 20الی 40 درصد احتمال سکته مغزی در جوانان بیشتر است.

رئیس دهمین کنگره بین المللی استروک ایران علایم سکته مغزی را اینگونه تشریح کرد : علایم سکته مغزی (stroke) شامل بی‌حسی با ضعف صورت، دست یا پا (به خصوص در یک طرف بدن) ، اغتشاش شعور ناگهانی، اشکال در صحبت کردن یا درک گفتار، اشکال ناگهانی در بینایی در یک یا دو چشم، اشکال ناگهانی در راه‌رفتن، سرگیجه یا از دست رفتن تعادل یا هماهنگی عضلات ، سردرد شدید ناگهانی بدون علت مشخص است.

زمانی در مورد تاثیر استرس بر بروز سکته مغزی بیان کرد : استرس در تمامی بیماری ها مانند فاکتورهای دیگر تاثیر گذار است اما نقش اصلی در ایجاد بیماری ندارد در مورد بیماری سکته مغزی هم می توان تنها از آن به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار مانند فشارخون نام برد.

زمانی راه پیشگیری از سکته مغزی را این‌گونه بیان کرد : به دو طریق می توان از ابتلا به سکته مغزی پیشگیری کرد که یکی فردی است مانند کنترل فشار خون ، چربی و... است و دیگری راهکار هایی است که باید دولت جهت جلوگیری از این بیماری انجام دهد.

رئیس دهمین کنگره بین المللی استروک ایران در پایان گفت : دولت با ممنوعیت مصرف دخانیات در فضای دربسته، راهکارهای افزایش فعالیت فیزیکی مانند ترویج فرهنگ دوچرخه سواری ، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، پیش بینی فضاهای پیاده روی ، مراقبت از صنایع غذایی در کارخانه ها به طور مثال میزان مصرف نمک و چربی کاهش یابد و در فرآورده های غذایی کارخانه ها معلوم و در برچسب روی مواد غذایی جهت آگاهی عموم و کنترل آورده شود.

گفتنی است، دهمین کنگره بین المللی استروک ایران به مدت دو روز ،2تا4 اسفندماه ١٣٩6 در مرکز همایش‌های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.


۱۳۹۶/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...