نسخه چاپی

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده دو ایرانی متهم به نقض تحریم‌های ایران

نخستین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به پرونده دو ایرانی به اتهام نقض تحریم‌های هسته‌ای پیشین سازمان ملل علیه ایران در سیدنی برگزار شد.

به گزارش نما، یک زن و یک مرد ایرانی ساکن «نیو ساوت ولز» استرالیا که ادعا می شود 90 تن آلیاژ نیکل به ایران ارسال کرده اند، نخستین افرادی بودند که در استرالیا به اتهام نقض تحریم های هسته ای سازمان ملل علیه ایران دستگیر می شوند.

ادعا می شود این دو ایرانی ساکن استرالیا، دو محموله آلیاژ نیکل را در سال های 2009 و 2010 به تهران فرستاده اند. طبق ماده 10 منشور سازمان ملل که در سال 2008 علیه برنامه هسته ای ایران اعمال شد، شرکت های خارجی از فروش آلیاژ نیکل به تهران منع شدند.

جزئیات فعالیت این دو ایرانی در ارسال محموله های نیکل به ایران، که ادعا می شود حدود ده سال پیش انجام شده است، برای نخستین بار روز سه شنبه در دادگاه داونینگ سنتر سیدنی به طور عمومی اعلام شد.

یکی از متهمان این پرونده نیز روز سه شنبه در دادگاه حاضر شد. «خسرو سجادی»، 58 ساله، به صادرات غیرقانونی دو محموله جداگانه آلیاژ نیکل به تهران بین 19 مارس 2009 تا 1 آوریل 2010 متهم شده است.

در اسناد و مدارک ارائه شده به دادگاه ادعا می شود محموله های آلیاژ نیکل از سوی یک شرکت مستقر در دبی خریداری شده و سپس این مواد به ایران فروخته یا منتقل شده و در نهایت به بندرعباس ارسال شده است.

«سیما عقیلی ناطق» یک زن 46 ساله ایرانی نیز که با خسرو سجادی زندگی می کرد، به همکاری با وی و مشارکت در جرم متهم شده است. وی همچنین به ارائه اطلاعات غلط و گمراه کننده نیز متهم است. با این حال وی در نخستین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به این پرونده حضور نداشت.

در اسناد ارائه شده به دادگاه ادعا شده است خانم عقیلی ناطق با ارسال یک ایمیل در تاریخ 21 آوریل 2009 به یک شرکت تخصصی ساخت آلیاژ در استرالیا اظهار کرده است آلیاژهای نیکل را برای یک شرکت هلندی مستقر در فرانسه می خواهد که توربین های گازی تولید می کند. این اسناد ادعا می کنند اطلاعات ارائه شده از سوی عقیلی مطلق نادرست و مقصد نهایی آلیاژهای خریداری شده ایران بوده است.

فلز نیکل آلیاژهای مقاوم در برابر حرارت و خوردگی دارد که در حفظ دوام و عملکرد طولانی مدت نیروگاه های هسته ای نقش مهمی را ایفا می کند. در حال حاضر این زوج ایرانی به قید وثیقه آزاد هستند و روند قضایی رسیدگی به این پرونده نیز در حال انجام است.


۱۳۹۶/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...