نسخه چاپی

دوراهی آمریكا درباره برنامه هسته‌ای عربستان

ماه آینده عربستان قرارداد نهایی شده دایر كردن نیروگاه های هسته ای در این كشور را اعلام و در این میان آمریكا در دو راهی سود مالی یا جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی گیر كرده است.

به گزارش نما، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشته است ماه آینده، عربستان سعودی قرارداد نهایی شده دایر کردن نیروگاه های هسته ای در این کشور را اعلام می کند و برای محمد بن سلمان ولیعهد بلندپرواز سعودی، امضای چنین قراردادی بیشتر مساله اعتبار در رقابتی است که کشورش با ایران دارد اما دستاویز چنان برنامه ای تامین انرژی آینده برای عربستان سعودی اعلام شده است.

دولت ترامپ در این مورد بر سر دوراهی دشواری قرار دارد که یک طرف آن ایجاد درآمد برای شرکت های آمریکایی و قرارداد چند میلیارد دلاری است و طرف دیگر آن سیاست از پیش اعلام شده واشنگتن دایر بر جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای.

چنانچه دولت ترامپ بخواهد قرارداد به نفع کنسرسیوم آمریکایی به رهبری «وستینگ هاوس» امضا شود باید قوانین منع گسترش تسلیحات هسته ای را تعدیل کند. در چنین صورتی واشنگتن به ریسک امنیتی بزرگی دست زده و کشورهای خاورمیانه را به رقابت بر سر کسب فناوری هسته ای تشویق خواهد کرد.

در این میان در یک سال گذشته سفرهای ترامپ، جرد کوشنر داماد وی و هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی و ریک پری وزیر انرژی دولت آمریکا به ریاض و امضای قراردادهای میلیاردی، موضع ولیعهد سعودی را تقویت کردند.

از سوی دیگر محمد بن سلمان قرار است ماه آینده به آمریکا سفر کند دولت او و ریاض به وستینگ هاوس مهلت داده تا آن زمان تکلیف قرار داد هسته ای را مشخص سازد.

بر اساس این گزارش، به وستینگ هاوس و شرکت کره جنوبی که عضو کنسرسیوم هستند مهلت داده شده اگر هرچه زودتر قرارداد را نهایی نکنند، ریاض با روسیه و چین وارد معامله می شود و به خرید نیروگاه ها از آنها اقدام می کند. در این میان وستینگ هاوس که در آستانه ورشکستگی است به امضای چنان قراردادی نیاز مبرم دارد.

فروش نیروگاه هسته ای به ریاض، مخالفان و موافقان گسترده ای در آمریکا دارد مخالفان با تاکید بر سیاست منع گسترش، می گویند آمریکا از آن پس نخواهد توانست سایر کشورهای منطقه ناآرام خاور میانه را از وسوسه دستیابی به فناوری پیشرفته هسته ای و تاسیس نیروگاه تولید اورانیوم بازدارد.

موافقان اما می گویند چنانچه آمریکا به ریاض نیروگاه هسته ای ندهد سایر کشورها پا پیش می گذارند و اقدام به فروش می کنند.

۱۳۹۶/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...