نسخه چاپی

نبردهای تن به تن استقلال و پرسپولیس در دربی 86

مهاجم جدید استقلال در اولین دربی اش باید با بهترین خط دفاعی لیگ برتر مصاف كند، خط دفاعی كه با رهبری سید جلال در 24 بازی فقط 9 گل خورده است.

به گزارش نما، استقلال با جذب مامه تیام سنگالی حالا به تیمی به مراتب خطرناک تر در خط حمله تبدیل شده است. تیام در دو بازی که از ابتدا در ترکیب استقلال قرار گرفت سه گل حساس برای تیمش به ثمر رساند و به امید اصلی آبی ها برای گلزنی در دربی تبدیل شده است. اما او و دیگر عناصر خط حمله استقلال پنجشنبه باید با خط دفاعی مبارزه کنند که آمار 0.37 گل در هر بازی را به ثبت رسانده است. پرسپولیس با رهبری سیدجلال حسینی در خط دفاعی در 24 مسابقه لیگ فقط 9 گل خورده است

تیام و سیدجلال

مامه تیام را شاید هنوز نمی توان دقیق تحلیل کرد اما او یک مهاجم هدف فیزیکی با قدرت دوندگی است که نشان داده چارچوب شناس خوبی هم هست. شفر که با نگه داشتن قربانی و رد کردن شهباززاده نشان داد به مهاجم بلند زن اعتقاد دارد او را برای پیروزی در نبردهای هوایی داخل هجده قدم استخدام کرده است. هرچند او گاهی با رفتن به کناره ها فضا را برای هافبک های خلاق و گل زن استقلال برای رسیدن به دروازه حریف باز می کند. در آن سو اما همانطور که گفته شد موفق ترین ترکیب خط دفاعی لیگ برتر ایران حضور دارد. اگر فقط زمان دفاع یک تیم را در نظر بگیریم پرسپولیس کامل ترین ترکیب خط دفاعی را دارد. ماهینی و انصاری در کناره ها، شجاع و سیدجلال در میانه زمین یک ترکیب دفاعی فوق العاده هستند. از نظر میانگین قد و قدرت بدنی این چهار نفر در شرایط خوبی هستند و قدرت دفاعی بالایی دارند. قدرت سرزنی و تکل آن ها هم بالا است. با این وصف باید گفت تیام و یاران تهاجمی استقلال برای پیروزی در نبردهای هوایی در دربی کار سختی دارند.

کنش و واکنش

بازی پرسپولیس و استقلال روز پنجشنبه بازی کنش و واکنش است. به نظر هر حمله می تواند یک ضدحمله سریع داشته باشد و این احتمالا از سوی هر دو تیم اجرا خواهد شد. هر دو تیم به دنبال تصاحب سریع توپ و رسیدن در کمترین زمان ممکن به دروازه حریف خواهند بود. البته این آن چیزی است که دو تیم در بازی های قبلی نشان داده اند. در این بین آن تیمی که توپ گیری بهتری داشته باشد احتمالا موفقیت بیشتری خواهد داشت. نکته مهم بعدی این است که برخلاف بسیاری از دربی ها احتمالا به جای این که توپ به قول گزارشگران دهه شصتی در میانه میدان در جریان باشد! بیشتر بازی حول و حوش محوطه های جریمه دو تیم سپری شود. پرسپولیس با برد در این بازی قهرمان خواهد شد و استقلال با برد در این مسابقه آماده گرفتن جام حذفی و موفقیت در لیگ قهرمان آسیا خواهد شد. این که بگوییم استقلال برای دربی فشاری را روی خود احساس نمی کند و این فقط پرسپولیس است که به خاطر مساله قهرمانی تحت فشار قرار دارد موضوع درستی نیست. استقلال اگر در دربی شکست بخورد آن وقت شاید شیرینی تمامی موفقیت های هفته های اخیر ناگهان از بین برود. این تیم به برد در دربی نیاز دارد شاید بیشتر از پرسپولیس چون آن ها حتی اگر این هفته هم قهرمان نشوند هفته بعد احتمالا به آن خواهند رسید.

جدال های تعیین کننده

استقلال و پرسپولیس هر دو برای موفقیت به بازی خوب مدافعان کناری شان وابسته هستند. به همین دلیل می توان جدال های اصلی اما شاید پنهان را در کناره های زمین دید. در پرسپولیس تا حدودی می توان ترکیب خط دفاعی و مدافعان کناری را حدس زد اما در استقلال یک علامت سوال بزرگ در پست دفاع چپ وجود دارد. روز پنجشنبه برانکو احتمالا صادق محرمی را در دفاع راست بازی دهد و در دفاع چپ انصاری بازی خواهد کرد. در استقلال وریا مدافع راست و بازیکن مستقیم محمد انصاری خواهد بود و این یکی از جذاب ترین و تعیین کننده ترین دوئل ها خواهد بود. وریا اینروزها در فرم بسیار خوبی است و این کار را برای انصاری در سمت چپ سخت خواهد کرد. اما در سمت دیگر یار مستقیم صادق محرمی مشخص نیست. امید نورافکن و آرمین سهرابیان؟ به نظر شفر بازهم خسرو حیدری را در دفاع چپ بازی دهد. خسرو در بازی برابر الهلال در این پست بازی خوبی داشت و به احتمال زیاد با تجربه بالای سال ها بازی در کناره ها در این پست بازی خواهد کرد اما او در برابر سرعت و تکنیک صادق محرمی اگر روی فرم ایده آلش باشد کار سختی خواهد داشت.

نبردهای همیشگی

این دربی هم مثل تمام دربی های دیگر می تواند جدال بازیکنان مختلف بایکدیگر باشد. یک دیدگاه ژورنالیستی که سال ها است در رسانه ها وجود دارد و نبردهای تن به تن و دوئل های بازی های بزرگ را استخراج کرده و تحلیل می کنند. روز پنجشنبه از این منظر می تواند جدال مجید حسینی- گادوین منشا و جدال علی علیپور و روزبه چشمی هم باشد. چشمی قطعا می خواهد در این بازی آن پنالتی دور رفت را جبران کند. در میانه زمین هم از این نبردها کم نیست. جپاروف احتمالا یار مقابل ربیع خواه خواهد بود و این مسئولیت مهره محبوب برانکو را در این بازی سخت می کند. کمال کامیابی نیا که برای پرسپولیس در خطوط جلوتر بازی می کند به امید ابراهیمی و فرشید باقری خواهد خورد. هرچند او احتمالا یار شجاعیان در مواقع دفاع خواهد بود. امیری با وریا و احمدزاده یا بشار با خسرو نبرد دارند. در آن سو فرشید اسماعیلی و شجاع خلیل زاده می تواند یکی از جذاب ترین نبردها باشد.

۱۳۹۶/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...