نسخه چاپی

چرا روسیه در مقابل اتهام‌زنی‌های كشور‌های غربی از ایران دفاع می‌كند؟

نشریه نیوزویك با انتشار گزارشی، به بررسی علل شكست طرح ضدایرانی آمریكا و انگلیس در خصوص بحران یمن در سازمان ملل پرداخت.

به گزارش نما، نیوزویک در مطلبی نوشت«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، پس از شکست طرح ضدایرانی واشنگتن و لندن در خصوص بحران یمن از حمایت روسیه از ایران به شدت انتقاد کرد. نیکی هیلی در اظهارات پوچ و بی اساسش با حامی تروریست توصیف کردن تهران، روسیه را به دلیل حمایت از ایران در سازمان ملل به باد انتقاد گرفت.

آمریکا با تداوم اتهام زنی های بی اساس علیه ایران در خصوص بحران یمن و جنگ سوریه، تهران را به تلاش برای گسترش نفوذ خود در منطقه متهم کرده است. عربستان سعودی، یکی از متحدان بزرگ آمریکا در خاورمیانه، از سال 2015 با تجاوز به یمن قصد دارد این کشور فقیر را به اشغال خود درآورد؛ اما با مقاومت شیعیان این کشور مواجه شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: تداوم جنگ در این کشور خاورمیانه ای موجب وخیم تر شدن شرایط انسانی و افزایش آمار تلفات شهروندان در حملات هوایی ائتلاف سعودی شده است. با این حال، آمریکا سعی داشت با متحد کردن کشورهای قدرتمند جهان علیه ایران، تهران را عامل اصلی بحران یمن معرفی کند که البته این طرح با حمایت روسیه از ایران در سازمان ملل با شکست مواجه شد؛ اما چرا روسیه در برابر توطئه های غربی از ایران حمایت می کند؟

تهران یکی از متحدان اصلی مسکو در سوریه است. ایران یکی از نزدیک ترین دوستان بشار اسد است که با ظهور داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه به درخواست این کشور برای مبارزه با تروریسم در کنار مسکو به دمشق کمک می کند. نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه با تروریست هایی مبارزه می کنند که به طور مستقیم از سوی کشورهای غربی به ویژه آمریکا و متحدان خاورمیانه ای اش نظیر عربستان سعودی حمایت می شوند. همین امر بهانه خوبی برای تداوم توطئه چینی های غربی علیه ایران است.

نیوزویک در ادامه می نویسد: از سوی دیگر، آمریکا مدعی است ایران از شیعیان یمن در مقاومت در برابر حملات ائتلاف سعودی حمایت می کند. با این حال وجود چنین ارتباطی میان انصارالله و تهران چندان روشن نیست.

آمریکا همچنین ادعا می کند موشک هایی که انصارالله به سمت ریاض شلیک کرده ساخت ایران است و همچنان بر این ادعا اصرار می ورزد. عربستان سعودی نیز ایران را به عرضه سلاح به شیعیان یمن متهم کرده و مدعی است موشکی که به سمت فرودگاه ریاض شلیک شد، ساخت کشور ایران است. با این حال این ادعا از سوی کارشناسان رد شده است. سازمان ملل و کارشناسان مختلف هیچ نشانه و مدرکی در خصوص اثبات این ادعا نیافتند. همین امر یکی دیگر از دلایل رد طرح ضدایرانی آمریکا در سازمان ملل است.

همچنین دولت آمریکا تنها کشوری است که به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 پایبند نمانده است. دونالد ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید اعلام کرد از توافق هسته ای خارج خواهد شد. وی علیرغم گزارش های مکرر سازمان بین المللی انرژی اتمی درخصوص پایبندی کامل ایران به تعهداتش در قبال برجام، همچنان بر فروپاشی این توافق اصرار می ورزد.

علاوه بر این، ایران و عربستان سعودی از دیرباز رقیب منطقه ای یکدیگر به حساب می آمدند. روابط میان تهران و ریاض از سال 2016 به بعد تیره و تار شد و رقابت های سیاسی و نظامی دو کشور در سوریه و سراسر منطقه خاورمیانه افزایش یافت. با شکست داعش در عراق و سوریه به دست نیروهای تحت حمایت ایران، به نظر می رسد تهران در موازنه قدرت با عربستان در جایگاه بالاتری قرار گرفته است و همین امر آمریکا را که متحد نزدیک عربستان است، نگران می کند.

بالاتر از تمامی این موارد، افزایش تنش ها میان روسیه و آمریکا در سال های اخیر به تمایل مسکو به حمایت از ایران و تقویت اتحاد خود با این کشور منجر شده است. روسیه در سال های اخیر فعالیت های خود در عرصه بین الملل را به طور چشمگیری گسترش داده و به موازنه قدرت با آمریکا پرداخته است.

الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نیز تحریم های کشورهای غربی علیه مسکو را در پی داشت. اختلافات موجود میان روسیه و کشورهای عضو ناتو در خصوص کریمه به شدیدترین رقابت تسلیحاتی میان دو طرف منجر شد.

روسیه و آمریکا در خصوص سوریه نیز اختلاف نظرهای فراوانی دارند. به نظر می رسد تشدید تنش های موجود میان واشنگتن و مسکو به نزدیک تر شدن روسیه به ایران کمک خواهد کرد.

۱۳۹۶/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...