نسخه چاپی

ترامپ در صدد تجهیز ناوشكن‌های رادارگریز به موشك‌های هسته‌ای

دونالد ترامپ در تلاش برای تقویت نیروی نظامی آمریكا، قصد دارد ناوشكن‌های رادارگریز كلاس زاموالت آمریكا را به موشك‌های كروز هسته‌ای مجهز كند.

به گزارش نما، این گزارش در حالی منتشر شد که جان هایتن، ژنرال ارشد نیروی هوایی و رئیس فرماندهی استراتژیک آمریکا، نیز اعلام کرد خواهان مسلح کردن شمار زیادی از کشتی‌های آمریکا با موشک‌های کروز هسته‌ای جدید است.

بنا به گزارش‌ها، کشتی‌های مسلح به موشک هسته‌ای مجهز به ناوشکن‌های رادارگریز کلاس زاموالت و نیز زیردریایی‌های موشکی هدایت شده و زیر دریایی‌های رزمی خواهند بود.

منتقدان بر این باور هستند که این اقدام ترامپ اشتباه فاجعه‌باری خواهد بود، زیرا دشمنان آمریکا ممکن است هر گونه شلیک معمول را به اشتباه نشانه شروع یک جنگ هسته‌ای تلقی کنند.

ژانرال هایتن در یک نشست در ماه فوریه در واشنگتن اعلام کرد: مهم است که بدانیم که طرح بازبینی مواضع هسته‌ای زمانی که درباره موشک‌های کروز دریایی است، بیان نمی‌کند که تنها مربوط به موشک کروز پرتابی از زیردریایی است.

وی گفت: ما قصد داریم گزینه‌های مختلف را، از مجهز کردن ناوشکن‌های زوموالت تا زیردریایی‌های مختلف به موشک هسته‌ای، مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه افزود این همان مواردی هستند که رئیس جمهور در لایحه بودجه خود آنها را مطرح کرده است و خواسته تا مدنظر قرار گیرند و ما نیز به دنبال انجام این کار هستیم.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شد که اوایل ماه جاری دولت آمریکا در سند جدید بازبینی مواضع هسته‌ای خود خواستار گسترش موشک‌های کروز هسته‌ای با قابلیت پرتاب دریایی جدید شد.

در سند جدید همچنین خواهان تغییر برخی از موشک‌های بالستیک تریدنت دی 5 پرتابی از زیردریایی، با کلاهک‌های هسته‌ای با عملکرد پایین‌تر شده است.

به نوشته اکسپرس، مجهز کردن ناوشکن‌های زاموالت با موشک کروز هسته‌ای جدید نشان‌ از توسعه لجستیکی نیروی دریایی آمریکا دارد. پیشتر اعلام شده بود هدف از داشتن چنین ناوشکن‌هایی، تمرکز بر حمله به کشتی‌های دشمن و اهداف ساحلی است.

برنامه این ناوشکن همچنین نگرانی‌های عملیاتی و نیز هزینه‌های فزاینده را به دنبال دارد.

بنا به گزارش‌ها، نیروی دریایی آمریکا سه ناوشکن کلاس زاموالت را به جای دریافت 32 ناوشکن که در طرح تامینی اولیه مطرح شده بود، دریافت خواهد کرد، مگر اینکه کنگره بودجه بیشتری را به این برنامه اختصاص دهد.

درخواست بودجه نیروی دریایی آمریکا در سال 2019 حاکی از تغییر ماموریت اولیه ناوشکن‌های زاموالت از حمله زمینی به حملات تهاجمی است.

۱۳۹۶/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...