نسخه چاپی

جنگ افزارهای لیزری ضد ماهواره در ارتش روسیه

برخی رسانه‌های روسی از تجهیز این كشور به جنگ افزار ضد ماهواره كه برای سرنگون ساختن یا از كارانداختن ماهواره‌ها استفاده می شود، خبر دادند.

به گزارش نما، برخی منابع روسی گفته‌اند که مسکو برای نابود کردن ماهواره‌های دشمن به جنگ افزارهای لیزری مجهز شده است.

آنطور که خبرگزاری «اینترفکس» به نقل از منابع مطلع اعلام کرده، مجتمع اسلحه سازی دولتی «آلماز آنتی» ساخت جنگ افزار ضد ماهواره را تکمیل کرده است.

وبگاه وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این خبر گزارش کرده است که منابع مستقل غربی هنوز این ادعا را تایید نکرده‌اند اما این برنامه در دستور کار روسیه قرار دارد.

پیشتر «پاول سوزینوف» مدیر طراحی آلماز آنتی به خبرگزاری «ریا نووستی» گفته بود که کرملین سفارش ساخت چنین جنگ افزاری را به شرکت آلماز آنتی داده بوده تا سلاحی برای حمله و سرنگون ساختن ماهواره‌‌های دشمن در مدار زمین یا از کار انداختن آن‌ها تولید نماید.

در همین زمینه اداره اطلاعات پنتاگون حدود یک ماه قبل اعلام کرده که چین و روسیه در حال توسعه موشک‌ها و جنگ افزارهای ضد ماهواره هستند و به زودی قادر خواهند بود ماهواره‌های آمریکا را در مدار زمین نابود کنند.

به نوشته وبگاه «فری‌بیکن» اداره اطلاعات پنتاگون در گزارش خود نسبت به تهدیدهای فزاینده جنگ افزارهای ضد ماهواره (ASAT) هشدار داد.

مقام‌های پنتاگون در این گزارش اعلام کردند که چین و روسیه ماهواره‌های آمریکا در مدار زمین را در چند سال آینده نابود می‌کنند.

آنطور که این مقام‌ها اعلام کردند این دو کشور تا سال 2020 به چنین قابلیتی می‌رسند.

«استیو لامباکیس» کارشناس موشکی سابق پنتاگون نیز در این باره گفته است: «سامانه‌های فضایی آمریکا از شکننده‌ترین و آسیب‌پذیرترین بخش‌ها هستند که توسط ارتش آمریکا استفاده می‌شود.»

فری بیکن با اشاره به قابلیت‌های چین و روسیه در این عرصه نوشت: چین دو سامانه ضدموشکی متحرک را توسعه داده و در حال توسعه دو سامانه پیشرفته‌تر زمینی ضد ماهواره است.

روسیه نیز سامانه ضد ماهواره خود را به سرعت تقویت کرده تا آنجا که سامانه موشکی ضد ماهواره‌ای به نام «نودال» را در دسامبر 2016 آزمایش کرد.

دیگر سلاح‌های ضد ماهواره این کشور شامل لیزر و دستگاه‌های پارازیت انداز است. روسیه همچنین مجهز به سلاح‌های سایبری است که قادرند کنترل ماهواره‌ها در زمین را مختل سازند.

سامانه‌های موشکی «اس-300»، «اس-400» و «اس-500» روسیه نیز قادر به ضربه زدن به اهدافی در مدار پایین زمین هستند.

پیش بینی می‌شود که برنامه ضد ماهواره روسیه شامل پرتاب موشک رهگیر از جنگنده «میگ-31» و شبیه به موشک ضد ماهواره ساخت آمریکا به نام ای اس ام-135 باشد.

مسکو همچنین جنگ افزارهای تولید کننده پالس‌های الکترومغناطیسی در ارتفاع بالا را توسعه داده که‌ می‌تواند بخش‌های الکترونیکی همه ماهواره‌ها را مختل سازد.

۱۳۹۶/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...