نسخه چاپی

نخستین گزارش سالانه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به رییس جمهوری تقدیم می شود

دبیر كمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: مطابق ماده 20 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، كمیسیون باید هرساله گزارشی درباره رعایت این قانون در موسسات مشمول، به رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی تقدیم كند.

به گزارش نما، حسین انتظامی با بیان اینکه دستگاه های مشمول این قانون باید گزارش عملکرد سالانه خود را آماده و برای این کمیسیون ارسال کنند، افزود: از تمامی دستگاه ها و موسسات عمومی و خصوصی که ارائه دهنده خدمات عمومی هستند انتظار می رود در ارسال گزارش تسریع کنند.
وی ادامه داد: کمیسیون پس از دریافت گزارش عملکرد موسسات مشمول، اولین گزارش سالانه را تا پایان فروردین 97 به رییس جمهوری و مجلس شورای اسلامی تقدیم می کند.
دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: از زمانیکه سامانه یکپارچه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات فعالیت خود را آغاز کرده، 231 دستگاه به این سامانه پیوسته اند و مردم می توانند علاوه بر مراجعه حضوری به دستگاه ها، درخواست های خود را در این سامانه نسبت به دستگاه های متصل نیز ثبت کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به بررسی هایی که نسبت به درخواست های مردم و پاسخگویی دستگاه ها انجام شده، بزودی شیوه نامه های مرتبط با این موارد را تدوین و در اختیار دستگاه ها قرار خواهیم داد.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با عنوان لایحه آزادی اطلاعات سال گذشته توسط رییس جمهوری به مجلس تقدیم و با تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رییس جمهوری برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.
همچنین در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سامانه ای به نشانی اینترنتی http://foia.iran.gov.ir، در 17 تیر ماه 96 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی و کار خود را آغاز کرد.
با این سامانه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند درخواست کنند که اطلاعات به خصوصِ یک نهاد دولتی منتشر شود؛ پس از آن اطلاعات درخواستی در این سامانه برای عموم منتشر خواهد شد، مگر آنکه آن اطلاعات، حریم خصوصی افراد را نقض کند.
هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود را برای دسترسی به اطلاعات به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در این سامانه و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه‌ حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه‌ درخواست‌شونده، تسلیم کند.

۱۳۹۶/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...