نسخه چاپی

پاسخ ولایتی به اظهارات روحانی درباره عدم وجود علوم اسلامی

رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: بنده عرض میكنم شیمی، پزشكی، مهندسی به خدایی و غیرخدایی تقسیم می‌شود زیرا جهانبینی باعث می‌شود كه یك علم خدایی باشد یا مادی.



به گزارش نما، علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی امروز (چهارشنبه 9 اسفند) در نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش دکتر حبیبی دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: موضوع فرهنگ در تمام دنیا مسئله اساسی و پایه آموزش است. لذا زمانی که می‌گوییم باید به فرهنگ اهمیت بدهیم یعنی به فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان باید توجه کنیم.

وی افزود: نمی‌شود سیستم آموزشی در یک بستر فرهنگی نباشد. در صدر اسلام مساجد جای همه چیز بود یعنی مرکز حکومت، تدریس و مراجعات مردمی و تمام مدارس‌ اولیه در مساجد بود.

ولایتی خاطر نشان کرد: مدرسه نظامیه بغداد و بقیه مدارس اسلامی در درجه اول درس دین می‌دادند اما متاسفانه بعد از دارالفنون فرهنگ ما، فرهنگ غربی شد. لذا امروز وقتی می‌خواهیم دروس جامعه‌شناسی و روانشناسی و سایر درس‌های علوم انسانی را از فرهنگ غرب دور کنیم کار سختی است. چون با فرهنگ غربی در هم آمیخته است.

رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: امیدواریم دانشگاه آزاد تا جایی که می‌تواند علوم انسانی را رشد داده و پایه تئوریک تحول در دانشگاه را ایجاد کند.

وی افزود: تا خودمان در جامعه‌شناسی و روانشناسی نظریه‌پرداری نکنیم نمی‌توانیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم.

ولایتی در مورد اینکه چرا حوزه‌های علمیه از فرهنگ غربی با موفقیت دور مانده‌اند اظهار داشت: در حوزه‌های علمیه جایی برای نفوذ فرهنگ بیگانه وجود نداشته است. حتی در مواردی که نفوذ فرهنگی صورت گرفته توسط بزرگان حوزه علمیه این فرهنگ‌ها طرد شدند.

رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: وقتی که برای مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تهران از فرانسه فردی را می‌آوردند این فرد با خود فرهنگ خود را می‌آورد و دانشگاه و دانشجویان ما را با فرهنگ غربی پرورش می‌دهد.

وی درباره اینکه بعضی‌ها می‌گویند مهندسی و پزشکی اسلامی نداریم عنوان کرد: بنده عرض می‌کنم شیمی، پزشکی، مهندسی به خدایی و غیرخدایی تقسیم می‌شود زیرا جهانبینی باعث می‌شود که یک علم خدایی باشد یا مادی.

ولایتی افزود: اگر جهانبینی الهی باشد هر چیزی که بر روی زمین است بر اساس حکمت و تدبر الهی خواهد بود در حالیکه در جهانبینی غربی تمام موجودات و مخلوقات بر اساس تصادف بوجود آمده است. بنابراین تفاوت این دو به ریشه جهانبینی باز می‌گردد.

رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: لازم و واجب است که کار فرهنگی اصل باشد لذا بدون جهانبینی و تفکر اسلامی و قرآنی آن چیزی که ما می‌خواهیم به دست نمی‌آید.

وی گفت: در گذشته در دانشگاه آزاد به مسائل فرهنگی کم توجهی شده است لذا باید فرهنگ را محور اساسی قرار داد.

ولایتی افزود: فرهنگی که ما می‌گوییم همان چیزی است که مقام معظم رهبری می‌گوید. چون در مواقعی بعضی‌ها می‌گویند ما کار فرهنگی کرده‌ایم اما با لهو و لعب کار فرهنگی انجام نمی‌گیرد.

رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: موسیقی کبیر فارابی پایه موسیقی کلاسیک اروپاست که پایه علمی دارد. لذا تفاوت موسیقی حلال و حرام این است که موسیقی پایه علمی داشته باشد.

وی عنوان کرد: اسلام با موسیقی مخالف نیست. با لهو و لعب و هرزگی مخالف است.

ولایتی تصریح کرد: ما ضمن اینکه باید به فرهنگ اهمیت بدهیم باید نمایندگی‌های قوی فرهنگی داشته باشیم تا بتوانیم ابداع فرهنگی داشته باشیم.

رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: زمانی علم‌آموزی مبدل به تولید علم‌ می‌شود که تفکر دانشجو به فرهنگ اسلامی تغییر پیدا کند.

وی در پایان اظهار داشت: بنای دانشگاه آزاد بر این است که به فرهنگ اهمیت شایسته بدهد و آن را در متن قرار دهد نه حاشیه.

اخیرا حسن روحانی اعلام کرده بود که علوم اسلامی وجود ندارد.

وی در جریان برگزاری جشنواره خوارزمی گفته بود "اسلام تأکید دارد که برای علم و دانش نمی‌توان مرز و محدودیت قائل شد. علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود. عده‌ای در کشور ما سال‌ها وقت صرف کردند تا ریاضی، شیمی و فیزیک اسلامی درست کنند؛ ایشان پول، وقت و امکانات زیادی صرف کردند، اما حاصلی به دست نیاوردند."

اظهارات روحانی با واکنش علمی شماری از علما همچون آیت الله سبحانی و آیت الله آملی لاریجانی مواجه شد.

۱۳۹۶/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...