نسخه چاپی

اعتراف تامل‌برانگیز پنتاگون درباره سوریه

پنتاگون اعتراف كرد كه از گزارشهای "سازمانهای غیر دولتی" (NGO) درباره وقوع حملات شیمیایی در سوریه استفاده كرده است و حتی نمی‌تواند تایید كند این حملات انجام گرفته است یا نه.

به گزارش نما، بعد از انتشار گزارشی بر اساس اظهارات چندین نفر از مردم ساکن اطراف غوطه شرقی، روسیه هدف اتهامات از سوی غرب قرار گرفت. در این مناطق که تحت کنترل گروههای شبه نظامی است، نشانه‌هایی مبنی بر استفاده از گاز کلر وجود دارد. رسانه‌های غربی بلافاصله پس از انتشار این گزارشها، از فرصت استفاده کرده و روسیه و دولت دمشق را به انجام حملات شیمیایی متهم کردند.

در همین راستا بوریس جانسون، وزیرخارجه انگلیس نیز تهدید کرد: در صورتیکه ثابت شود که دولت دمشق این حمله را انجام داده است، غرب نباید بی خیال بایستد.

یک سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: ما هنوز به دنبال شواهد هستیم. این گزارشها تنها از سوی گروه‌هایی حاضر در میدان به دست آمده است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم این حوادث را تایید کنیم اما می‌توانیم ببینیم که روسیه در همراه کردن رژیم سوریه ناکام مانده است.

شورای امنیت روز شنبه قطعنامه شماره ۲۴۰۱ مبنی بر آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه را به تصویب رساند. این قطعنامه همه طرف‌های درگیر در این کشور را به توقف فوری درگیری‌ها، پایبندی به آتش‌بس انسانی طولانی مدت در همه مناطق سوریه به منظور تضمین وصول کمک‌های انسانی در امنیت و خارج کردن زخمی‌ها از این کشور ترغیب می‌کند.

پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی به انتشار "اطلاعات تحریک‌کننده" پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و استفاده از کلر در غوطه شرقی اشاره کرده بود. او این اطلاعات را "گمراه‌سازی رسانه‌ای" خواند و افزود، مسئولان روسی نسبت به وجود مقدمات چنین اقدامات تحریک‌آمیزی هشدار داده‌اند.

لاوروف گفت، اطلاعات این چنینی را سازمان «کلاه سفیدها» و دیده‌بان حقوق بشر منتشر می‌کنند که از مقرشان در لندن به آنها دیکته می‌شود.

وی تأکید کرد: تلاش برای انتشار اطلاعات از منابعی مانند منابع مذکور طبعا ادامه خواهد داشت و تنها هدف آنها توهین به نیروهای دولتی سوریه و متهم کردن آنها به ارتکاب جنایت‌ است تا بتوانند اقدامات مشابهی را که در مناطق شرقی سوریه شاهد آن هستیم، اجرایی کنند؛ تا جایی که آمریکا به دنبال اجرای سناریوی تشکیل «شبه‌دولت» و تقسیم سوریه است.

۱۳۹۶/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...