نسخه چاپی

فاطمه رهبر با اشاره به مطالبات جامعه از نمایندگان زن مجلس :

نیازمند یك نهضت كارآفرینی هستیم

عکس خبري -نيازمند يک نهضت کارآفريني هستيم

متأسفانه امروز بیكاری از اصلی‌ترین مشكلات ماست و به همین دلیل نیازمند یك نهضت كارآفرینی هستیم؛ اگرچه این امر تا حد زیادی در حوزه وظایف و اختیارات دولت است؛ اما مجلس با تصویب بودجه‌ها و نظارت بر قوانین مصوب در این حوزه می‌تواند زمینه ساز انجام این اقدام باشد.



فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است که يکي از اصلي‌ترين مطالبات جامعه زنان از مجلس دهم اين است كه در جهت رفع مشکلات و نابساماني‌هاي اقتصادي کشور حرکت کنند. تصويب قوانين حمايتي در جهت ايجاد اشتغال، كارآفريني و حمايت از كارآفرينان زن ،افزايش درآمد خانوارها از مطالبات زنان كشور است. مشروح این گفتگو را در خصوص نیازهای اصلی بانوان و وظیفه مجلس دهم در این برهه از زمان را در ادامه می خوانید:


براي کاهش مشکلات زنان سرپرست خانوار چه بايد کرد ؟ آيا بايد قوانين حمايتي بيشتري به تصويب برسد يا اجراي مصوبات موجود کفايت مي کند ؟

زنان سرپرست خانوار جزء آسيب پذيرترين اقشار جامعه هستند که در ابعاد مختلف ، نيازمند حمايت هاي ويژه قانوني بوده و بر اين نگاه نيز سياستها و رويکردهاي اجرايي نيز مي بايست متناسب با شرايط ، نيازها و مشکلات آنان وضع و برقرار گردد. به نظر مي رسد در اين بخش به اندازه کافي قوانين و مقررات حمايتي از اين عزيزان وجود دارد اما آنچه که مي بايست مورد عنايت لازم قرار گيرد از يکسو اجراي صحيح و کامل اين قوانين متناسب با شرايط فعلي جامعه و از سوي ديگر تامين منابع مالي لازم براي گسترش چتر حمايتي براي اين قشر مي باشد. متاسفانه در سال هاي اخير با تهاجم فرهنگي غرب و همچنين فضاي نه چندان سالم حاکم بر فضاي مجازي با پديده هاي ناخوشايندي مواجه هستيم که مي تواند ارکان خانواده را (بويژه براي زنان سرپرست خانوار) با چالش و بحران جدي مواجه نمايد. از سوي ديگر بايد در مسيري حرکت کنيم كه توانمند سازي زنان سرپرست خانوار به جاي ارائه خدمات حمايتي صرف در اولويت قرار گيرد . به اين ترتيب ،مي توانيم ضمن جلوگيري از ورود آنان به چرخه فقر ، استحکام بخشي نهاد خانواده و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي را تحقق بخشيم.


با توجه به اينكه شما سال ها در مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده ي مردم تهران حضور داشتيد، بفرماييد كه به نظر شما مطالبات زنان از مجلس دهم چيست؟
 يکي از اصلي‌ترين مطالبات جامعه زنان از مجلس دهم اين است كه در جهت رفع مشکلات و نابساماني‌هاي اقتصادي کشور حرکت کنند. تصويب قوانين حمايتي در جهت ايجاد اشتغال، كارآفريني و حمايت از كارآفرينان زن ،افزايش درآمد خانوارها از مطالبات زنان كشور است.

متأسفانه امروز بيکاري از اصلي‌ترين مشکلات ماست و به همين دليل نيازمند يک نهضت کارآفريني هستيم؛ اگرچه اين امر تا حد زيادي در حوزه وظايف و اختيارات دولت است؛ اما مجلس با تصويب بودجه‌ها و نظارت بر قوانين مصوب در اين حوزه مي‌تواند زمينه ساز انجام اين اقدام باشد.

ايجاد امنيت خانوادگي و اجتماعي براي زنان خانه‌دار و شاغل كه در اين خصوص بايد خواستار اجراي درست قانون بود و از دستگاه هاي متولي پاسخ خواست. انتظار جامعه زنان از مجلس دهم بسيار جدي است. جامعه زنان از نمايندگان مجلس انتظار دارد ،قوانيني وضع نمايند كه آثار و بركات آنها را در زندگي روزمره خود ببينند و به بهبود شرايط شان منجر شود و اگر قرار است قانوني براي موضوع اشتغال وضع شود، براي همه آحاد جامعه اعم از زنان و مرد باشد. بر اين مبنا پيشنهاد مي شود گزارشي از عملکرد حوزه زنان و خانواده توسط دو فراکسيون زنان و فراکسيون خانواده مجلس شوراي اسلامي به مردم ارائه شود.

از سوي ديگر پيگيري و توجه به موضوعات و مشکلات روز جامعه نيز از وجوه اشتراک مطالبات زنان و مردان است. در واقع نمايندگان مجلس به عنوان چشم و گوش مردم بايد بر همه دستگاه ها در جهت اجراي قوانين اشراف داشته باشند و در اين زمينه از نظرهاي کارشناسي جامعه و تجربه‌هاي اندوخته شده در سال‌هاي قبل نيز استفاده کنند. جامعه زنان انتظارهاي ويژه ديگري هم از مجلس دهم دارد. رفع تبعيض از قوانين جاري و اجراي قوانيني که شايد در ذات خود تبعيض نداشته باشند، وظايفي است که زنان انتظار دارند علاوه بر موضوعات کلي به آن توجه شود. مطالبه جامعه زنان اين است که مجلس دهم در راستاي اصلاح قوانين، ايجاد فرصت برابر، اعمال نظارت بر اجراي قوانين حرکت کند.

اميد است در اين دوره مجلس که شاهد افزايش حضور زنان هستيم حل مشکلات حوزه اشتغال زنان، مصوبات حمايتي از زنان سرپرست خانواده ، تامين حقوق قانوني زنان ، بيمه زنان خانه‌دار و امنيت زنان در جامعه در عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي مورد توجه و عنايت لازم قرار گيرد.

۱۳۹۶/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...