نسخه چاپی

تهدید، سوغاتی كه لودریان به سعدآباد می‌آورد

عکس خبري -تهديد، سوغاتي که لودريان به سعدآباد مي‌آورد

لحن تهدیدگونه آقای لودریان در آستانه سفر به تهران در مصاحبه دیروزش با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» كه جمهوری اسلامی ایران را به اعمال تحریم‌های جدید در صورت استنكاف از ایجاد تغییر در برنامه‌های قدرت دفاعی و موشكی و حضور منطقه‌ای‌اش تهدید كرد، نشان داد اهداف سفر وی را باید در جای دیگری جست‌وجو كرد.

صبح امروز «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه برای گفت‌وگو با مقامات کشورمان درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین رایزنی دیپلماتیک برای گسترش روابط دوجانبه وارد تهران شد. معمولاً در سفرهای دیپلماتیک، برنامه‌ها و اظهار مواضع سیاسی غیر رسمی و به اصطلاح اعمالی بیشتر از رسمی و اعلامی اهمیت پیدا می‌کند و تعیین‌کننده‌تر است.
لحن تهدیدگونه آقای لودریان در آستانه سفر به تهران در مصاحبه دیروزش با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» که جمهوری اسلامی ایران را به اعمال تحریم‌های جدید در صورت استنکاف از ایجاد تغییر در برنامه‌های قدرت دفاعی و موشکی و حضور منطقه‌ای‌اش تهدید کرد، نشان داد اهداف سفر وی را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.
به نظر می‌رسد، لودریان با مواضعی که درست در آستانه سفرش به تهران ابراز کرد می‌خواست این پیام را بدهد که محور سفرش چیست و مذاکره دوجانبه باید از کجا شروع شود. در واقع وی می‌خواهد مذاکره را با فرار به جلو از جایی شروع کند که بخشی از دعوای ما با غرب و آمریکایی‌هاست. اگر آقای لودریان به دنبال یک سفر موفقیت‌آمیز است، باید از طرح مباحثی که جزء خطوط قرمز منافع و امنیت ملی ما محسوب می‌شود و پاسخ آن از پیش روشن است، پرهیز کند و به جای آن بر موضوعاتی که می‌تواند حضور مؤثر فرانسه را در منطقه به همراه داشته باشد، تمرکز کند. تقویت قدرت دفاعی در دنیای امروز حق مشروع و مسلم هر ملتی است و اجتناب از مداخله دیگران در امور داخلی کشورها، مفاد پذیرفته شده همه کنوانسیون‌هایی است که امضای فرانسه نیز در پای آنها وجود دارد. برجام نیز به تأیید فرانسوی‌ها، یکی از اعضای اصلی گروه 1+5 رسیده است؛ از این رو از فرانسوی‌ها که در بین اروپایی‌ها خود را قانونمدار و منشأ فرهنگ آزادی می‌دانند، کمترین انتظار این است که هم به قوانین ملی ما احترام بگذارند و از مداخله در امور داخلی ما دست بردارند و هم قانون بین‌المللی و برجام را محترم بشمارند. وفق برجام، ایران بیش از سهمش برای موفقیت برجام هزینه کرده و الآن نوبت آنهاست؛ به همین دلیل اگر فرانسه همچنان بخواهد نقش جدید خودش که بعد از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا کسب کرده و متولی اعمال فشارهای اروپا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شده، ایفا کند، این سفر دستاورد جدی نخواهد داشت.

۱۳۹۶/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...