نسخه چاپی

بازهم نمایندگان روحانی نتوانستند طراحان سوال از رئیس جمهور را قانع كنند

یكی از امضا كنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور گفت: نمایندگان مجلس از پاسخ های نمایندگان ویژه روحانی در مورد دومین سئوال از رئیس جمهور قانع نشدند.

به گزارش نما، با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی سئوال از رئیس جمهور گفت: جلسه بررسی سئوال نمایندگان از رئیس جمهور با حضور آقایان رحمانی فضلی وزیر کشور، سیف رئیس کل بانک مرکزی، امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و برخی از نمایندگان سئوال کننده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نماینده مردم فریدون شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگانی که از جانب طراحان سئوال در جلسه حضور یافته بودند در کمیسیون سئوالات خود از نمایندگان ویژه رئیس جمهور را مطرح کردند و مسئولان حاضر در جلسه نیز به سئوالات پاسخ دادند.

یکی از امضا کنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور اظهار داشت: پاسخ های مسئولان قانع کننده نبود و طراحان سئوال اعلام کردند از پاسخ های نمایندگان ویژه رئیس جمهور قانع نشده اند.

وی ادامه داد: تعلل دولت در مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز، ادامه تحریم های بانکی علیرغم تعهدات جمهوری اسلامی ایران، بیکاری، رکود اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز محورهای اصلی سوال از رئیس جمهور هستند.

کمیسیون اقتصادی پیش از این نیز برای بررسی اولین سئوال از رئیس جمهور در مورد تعیین تکلیف سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری با حضور نمایندگان ویژه رئیس جمهور شامل معاون اقتصادی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تشکیل جلسه داد.

پس از پایان جلسه امضا کنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور اعلام کردند از پاسخ های نمایندگان ویژه روحانی قانع نشده اند.

بر اساس این گزارش، طبق ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس ‌مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید.

هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

تبصره ۱- تعداد سؤالات نباید از پنج سؤال بیشتر باشد.
تبصره ۲- پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس جمهور، کاهش امضاءها سبب خروج سؤال یا سؤالات از دستور نمی‌گردد.
همچنین طبق ماده ۲۱۳ آیین نامه، رئیس جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر سی دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور مطرح می‌گردد.

تبصره- پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

۱۳۹۶/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...