نسخه چاپی

اختلاف ریاض و آنكارا یقه سریال‌های تركیه ای را گرفت!

«MBC»‌ بزرگ‌ترین مركز خصوصی پخش فیلم و سریال جهان عرب، وابسته به عربستان اعلام كرد، بنا بر دستورات رسیده پخش سریال‌های تركیه‌ای را متوقف كرده و این دستور شامل تلویزیون‌های عربی دیگر هم می‌شود.

به گزارش نما، شرکت «مرکز پخش خاورمیانه» موسوم به «ام.بی.سی» (MBC) روز دوشنبه از توقف پخش سریال‌های ترکیه‌ای خبر داد.

به نظر می‌رسد این اتفاق نیز ناشی از تشدید اختلافات سیاسی میان ریاض و آنکارا باشد. خبرگزاری رویترز به نقل از گروه ام.بی.سی گزارش داده که توقف پخش این سریال‌ها از دوم مارس (شنبه 12 اسفند) آغاز شده است.

مازن حایک سخنگوی ام.بی.سی گفته که این تصمیم، شامل چندین شبکه تلویزیونی عربی می‌شود که یکی از آنها ام.بی.سی است. به گفته او این مسئله از شنبه آغاز شده و به صورت فوری شامل شش سریال ترکیه شده است.

«مرکز پخش خاورمیانه» (Middle East Broadcasting Center) شرکت رسانه‌ای به‌ظاهر متعلق به بخش خصوصی ماهواره‌ای عربستان است. ام.بی.سی در قالب 10 شبکه تلویزیونی برای جهان عربی برنامه پخش می‌کند و خطوط قرمز تلویزیون دولتی عربستان را ندارد و طبق ارزش‌های رسانه‌ای غرب برنامه پخش می‌کند.

ام.بی.سی (MBC GROUP) که مقر اصلی آن در «جده‌» در غرب عربستان در ساحل دریای سرخ است و شبکه‌هایش در مدیا سیتی دُبی (امارات) پخش می‌شود، روز دوشنبه اعلام کرد که «دستوراتی دریافت کرده مبنی بر توقف پخش سریال‌های ترکیه‌ای».

مدیر مجموعه ام.بی.سی، ولید آل ابراهیم تاجر سعودی و دیگر سرمایه‌گذاران سعودی هستند. در سایت ویکیپدیا اینطور آمده است که «ام بی سی بطور مستقیم توسط خاندان پادشاهی سعودی اداره می‌شود. بخصوص سیاستهای این خاندان در شبکه خبری العربیه اعمال می‌شود اما خاندان سعودی به نوعی همیشه مسئله دخالت در شبکه‌های ام بی سی را رد می‌کنند و این در حالی است که شبکه‌های ام بی سی در زمان مرگ اعضای خاندان پادشاهی سعودی برنامه‌های خود را به حالت تعلیق در می آورند. عبدالعزیز بن فهد برادرزاده ولید ابراهیم مؤسس ام بی سی، 50 درصد از سهام ام بی سی را در اختیار دارد گفته شده که بسیاری از برنامه‌های ام بی سی را او تأمین کرده و نفوذ بسیاری در العربیه دارد».

عربستان و امارات، حزب «عدالت و توسعه»، حزب حاکم در ترکیه را که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از موسسان آن است، از مخالفان سیاسی خود در منطقه می‌دانند؛ ترکیه از حامیان «اخوان المسلمین» در منطقه است؛ گروهی که عربستان آن را تروریستی می‌داند.

تنش در روابط عربستان و امارات با ترکیه پس از قطع روابط با قطر در تیرماه 96 و حمایت آنکارا از دوحه افزایش یافته است. اختلاف در سوریه نیز از دیگر موارد اختلافی میان ترکیه با این کشورهاست.

همزمان با این اختلافات، افراد رسانه‌ای وابسته به عربستان نیز انتشار سریال‌های ترکیه‌ای را «نفوذ فرهنگی ترکیه» در منازل مردم جهان عرب توصیف کرده و از آن انتقاد می‌کنند.

همزمان با این خبر، برخی کارشناسان در اظهارنظرهای متعددی گفته‌اند که توقف پخش سریال‌های ترکیه‌ای فرصت را برای فیلم‌سازان و سریال‌سازهای عربی در کشورهایی مثل لبنان و قطر فراهم می‌کند تا خلأ موجود را پر کنند.

۱۳۹۶/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...