نسخه چاپی

دیدار دو نماینده تیلرسون با امیران قطر و كویت

دو نماینده وزیر خارجه آمریكا ضمن سفر به قطر و كویت درباره تحولات خاورمیانه و بحران دوحه با مقامات ارشد این دو كشور گفت‌وگو كردند.

به گزارش نما، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دفتر خود از ژنرال آنتونی زینی، نماینده رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و تیم لندرکنگ، معاون وی در امور خاور نزدیک و هیئت همراه آن در دوحه استقبال کرد.

در این دیدار روابط استراتژیک میان قطر و آمریکا، راه‌های حمایت از آن و تحولات در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، ‌معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم با حضور محمد بن حمد آل ثانی، مشاور امیر قطر در امور سرمایه گذاری با دو نماینده مذکور تیلرسون دیدار کرده بودند.

در این دیدار درباره تحولات بحران قطر، تلاش‌های میانجی‌گری کویت و همه اقدامات غیرقانونی که کشورهای محاصره کننده قطر علیه این کشور اتخاذ کرده‌اند، بحث و تبادل نظر شد.

سفر هیئت مذکور آمریکایی به دوحه در راستای سفر دوره‌ای آن به منطقه است که روز یکشنبه به کویت رفته و با مقامات ارشد این کشور دیدار کردند.

این دومین سفر این دو آمریکایی به منطقه است. ماه اوت تیلرسون نمایندگانش را به خاورمیانه فرستاده بود.

لندرکنگ و زینی در راستای تلاش‌های آمریکا برای حمایت از میانجی‌گری کویت در پایان دادن به بحران دیپلماتیک دوحه وارد قطر شدند.

این سفر به دنبال سفر دوره‌ای تیلرسون به منطقه خلیج فارس در ماه ژوئیه به کویت، قطر و عربستان با هدف کاهش تنش، یافتن راه حل برای بحران دوحه انجام می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در این سفر خود پاسخ دولت قطر را ستوده و درخواست‌های آن را معقول خوانده بود.

در حاشیه این سفر نخستین توافق‌نامه دوجانبه نظامی میان دو کشور امضا شد و تیلرسون پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای محاصره کننده قطر در جده و بدون دستیافتن به هیچ پیشرفتی کویت را ترک و راهی واشنگتن شد.

همچنین خبرگزاری کویت اعلام کرد، روز یکشنبه شیخ صباح احمد جابر الصباح، امیر این کشور از دو نماینده وزیر خارجه آمریکا استقبال کرد.

در دیدار با دو نماینده وزیر خارجه آمریکا راه‌های حل بحران قطر و چگونگی برگزاری نشست سران آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در ماه مه در کمپ دیوید مورد بررسی قرار گرفت.

این دیدار به دنبال آن انجام گرفت که امیر قطر پیام مکتوبی از امیر کویت دریافت کرد و این سومین پیام وی به رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در ۲۴ ساعت اخیر است، شیخ الصباح روز یکشنبه دو پیام هم به پادشاه عربستان و پادشاه بحرین فرستاد.

بحران قطر پنج ژوئن شدت گرفت و کشورهای عربستان،‌ امارات، بحرین و مصر روابط خود را با دوحه قطع و به بهانه حمایت این کشور از تروریسم اقدامات تنبیهی علیه آن تحمیل کردند، دوحه هم این اتهام آنها را بارها رد کرد.

به دنبال تشدید این بحران، کویت به امید پایان دادن به آن به میانجی‌گری میان قطر و کشورهای محاصره کننده پرداخت اما این میانجی‌گری به دلیل پایبندی همه طرف‌ها به مواضع خود چند ماه است که متوقف شده است.

همچنین سفر دو نماینده آمریکا به قطر کمی پیش از سفر قریب الوقوع ولیعهد عربستان در ۱۹ مارس و امیر قطر در ماه آوریل به واشنگتن صورت گرفته و محافل رسانه‌ای احتمال می‌دهند سفر این دو مقام به آمریکا مقدمه برگزاری نشست کمپ دیوید باشد.

وزیر خارجه قطر ۱۹ فوریه مدعی شده بود، تلاش جدیدی برای پایان دادن به بحران دوحه جز تلاش آمریکا در ارتباط با نشست کمپ دیوید وجود ندارد.

۱۳۹۶/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...