نسخه چاپی

آیا خرده‌فروشان هم خمار می‌شوند؟!

مواد مخدر یكی از آسیب‌های اجتماعی بوده و برخی از این طریق درآمدهای خوبی دارند كه خرده‌ فروشان از این افراد هستند.

به گزارش نما، این خرده‌ فروش‌ها کار وکاسبی خوبی دارند و در لرستان به وفور یافت می‌شوند، به‌طوری که سال جاری 3575 خرده فروش در استان دستگیر شده است.

خرده فروش‌ها در مناطق آلوده‌ی لرستان فعالیت می‌کنند و به‌جای کاهش، تعدادشان افزایش پیدا می‌کند و با توجه به شرایط موجود و درآمدی که دارند، همچنان ادامه‌دهنده این راه هستند.

در این راستا و برای مبارزه با خرده فروش‌ها سند و کتابچه‌ای در استان تدوین و چاپ شده که امروز در حاشیه جلسه‌ی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از آن رونمایی شد.

دستگاه‌ها استانی موظف به اجرای سند هستند

مجتبی بیرانوند، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان در این جلسه گفت: سند مبارزه با خرده فروشان بهمن ماه سال گذشته در 6 فصل تهیه شده که کاملاً کارشناسی شده است.

وی با بیان اینکه وظایف تمام دستگاه‌ها در این سند مشخص شده است، ادامه داد: احتمالاً در زمان اجرای سند نواقصی داشته باشیم اما تمام تلاش‌مان را به کار می‌گیریم که نواقص حداقلی باشد.

بیرانوند تأکید کرد: انتظار داریم فرمانداران شورای فرعی را در شهرستان‌ها برگزار، سند را ابلاغ و با شناسایی مناطق آلوده بر اساس سند برای پاکسازی اقدام کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان یادآور شد: سند بومی است و بر اساس موقعیت شهرستان‌ها تهیه شده و همه دستگاه‌های استانی و شهرستانی موظف به اجرای سند هستند.

وی اضافه کرد: انتظار داریم دستگاه‌ها جزیره‌ای عمل نکنند و مبارزه با این مناطق باید با هماهنگی فرمانداران باشد.

بهزیستی تمام کارهای این سند را اجرا کرده است

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی لرستان در این جلسه گفت: در سند مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر استان، وظایف متعددی به عهده بهزیستی گذاشته شده که در حال حاضر نیز همه آنها را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در بحث پذیرش کودکان بی‌سرپرست، ابتدا باید توسط دانشگاه علوم پزشکی سم‌زدایی شوند و بعد پذیرش می‌شوند که این کار در حال انجام است.

حیدری با اشاره به بحث اعمال خشونت در مراکز ماده 16 و 15 تصریح کرد: بهزیستی وظیفه دارد که برای این افراد پرونده تشکیل دهد و آنان را به مراکز قضایی یا شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر معرفی کند که این کار را اجرا کرده‌ایم و چندین مرکز به دادستای معرفی شده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان در ادامه گفت: برای پذیرش بیماران مزمن روانی، معلولان ذهنی و سالمندان نیز الان این کارها را انجام می‌دهیم و مشکلی نداریم.

وی در خصوص دستورالعمل اجرایی صیانت پس از ترخیص معتادان اظهار کرد: هنوز از طرف سازمان بهزیستی کشور این دستورالعمل ابلاغ نشده است.

حیدری به پذیرش معتادان متجاهر اشاره کرد و افزود: الان ظرفیت 200 نفر داریم و در صورتی که لازم باشد و نیروی انتظامی و شهرداری افراد را تحویل بدهند، ظرفیت تا 400 نفر هم موجود است و محدودیتی در این زمینه نداریم.

آزادی سریع پس از دستگیری!

سرهنگ علی احمدی تبار، جانشین فرمانده انتظامی لرستان نیز در این جلسه گفت: کل مکشوفه امسال نسبت به سال قبل 19 درصد افزایش داشته و بالغ بر چهار تن کشفیات داشته‌ایم که کم‌سابقه است.

وی ادامه داد: سال جاری در حوزه ثبت معتادان یک درصد دستگیری‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. طرح‌های کنترلی و محورهای مواصلاتی 25 درصد در قیاس با سال پیش افزایش یافته است.

احمدی‌تبار با بیان اینکه طرح پاکسازی نقاط آلوده به ویژه در بحث خرده فروشان به طور مستمر در دستور کار ماست، اضافه کرد: بالغ بر 687 مورد طرح‌های کنترلی در سراسر استان زده شده که 14 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم.

جانشین فرمانده انتظامی لرستان یادآور شد: توقیف خودروهایی که در بحث حمل مواد مخدر نقش داشته‌اند، دو درصد نسبت به سال 95 رشد داشته است.

وی در ادامه گفت: 3575 خرد فروش در سال جاری دستگیر شده که نسبت به سال پیش دو درصد افزایش داشته و مبارزه با این‌ها یکی از اهداف ماست و به‌طور جدی پیگیر این قضیه هستیم و هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهیم و کوتاه نمی‌آییم.

احمدی‌تبار بیان کرد: خرده فروشی نبوده که یک هفته بعد از شروع فعالیت دستگیر نشده باشد و سوابق این کار موجود است. فروشنده با زیر نیم کیلو سریع آزاد می‌شود و این مشکل ماست که تا مامور به اداره برسد، خرده فروش با پرداخت جریمه نقدی آزاد می‌شود و دو ساعت بعد از برگشت همان پول جریمه را از طریق فروش مواد کاسب می‌شود!

در این لحظه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: با دادستان هماهنگ کرده‌ایم و اگر سوابق به همراه فروشنده ارائه شود، مجازات بیشتری درنظر گرفته شود.

دستگاه‌ها از پراکنده‌کاری جلوگیری کنند

سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز گفت: دستورالعمل خوبی در راستای مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر در استان تدوین شده و یکی از مسائل مهم این حوزه مبارزه با خرد فروشان است.

وی ادامه داد: در این سند نقاط آلوده شناسایی و وظایف دستگاه‌ها احصا شده و امیدواریم بر اساس این دستورالعمل اقدامات خوبی اجرا شود.

خادمی تأکید کرد: دستگاه‌ها در این دستورالعمل از پراکنده‌کاری جلوگیری کنند و کارها با هماهنگی و طبق برنامه پیش برود تا ثمره‌ی ‌اقدامات مشخص و قابل ارزیابی باشد.

استاندار لرستان اظهار امیدواری کرد: با اجرای این دستورالعمل، سال آینده از حیث مقابله، پاکسازی و فضایی که در جامه به‌وجود می‌آید تمایل به سمت کاهش مواد مخدر باشد.

خرده‌ فروشان در لرستان، ترک تازی می‌کنند و انتظار می‌رود با اجرای این سند، اندکی ترمز آنان کشیده شود و شرایط برای کاسبی آنان با مشکل مواجه باشد.

۱۳۹۶/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...