نسخه چاپی

خادمی در گفتگو با نما:

چاره مشكل ریزگردها اختصاص حقابه تالاب هاست

عکس خبري -چاره مشکل ريزگردها اختصاص حقابه تالاب هاست

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آمایش سرزمینی انجام می شد پتانسیل استان ها دررابطه با صنایع مشخص می شد وهیچ وقت دراستان های كم آب صنایع آب بر ایجاد نمی شد كه با انتقال بی رویه آب از استانی به استان دیگر به قیمت نابودی و بروزمشكل برای یك منطقه دیگر تمام شود.

هدایت الله خادمی نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل جدی ریزگردها در استان خوزستان بر سلامت مردم منطقه،گفت: قرار براین بود که در استان خوزستان جنگل کاری وبوته کاری صورت گیرد ولی با این روال فعلی امیدوار نیستیم که بتوان موفقیتی برای مهار ریزگردها و کاهش مضرات فراوان آن برای مردم منطقه اتفاق بیفتد.
وی با انتقاد ازکند بودن اقدامات اجرائی لازم برای مهار ریزگردها در خوزستان، عنوان نمود: درختان کهوری که گفته می شود برای جنگل کاری در این منطقه استفاده شود مضرات فراوانی دارد قرار بر این بود که به هیچ عنوان در منطقه کاشته نشود چرا که این گونه گیاهی به عنوان یک گونه مهاجم آب زمین را خشک کرده، خاک را شور می کند واجازه رشد به بقیه گیاهان نمی دهد ضمن اینکه برای حیوانات وانسان هم آسیب زاست.
وی با اشاره به خشک شدن تالاب های استان، تصریح نمود: از روزی که کشاورزان حقابه خود را برای کشاورزی در این استان ازدست دادند ونتوانستن به کشاورزی ادامه دهندپوشش گیاهی خوزستان از بین رفت زمین های کشاورزی خشک شده وخاک خاصیتش را از دست داد در نبود کشاورزی و رطوبت لازم زمین،ابعاد خاک میکرونی شده وبا کوچک ترین بادی در فضا به صورت ریزگرد منتشر شد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: راه حل مهار ریزگردها پس دادن حق آبه کشاورزان استان است اگر مردم منطقه حقابه داشته باشند می توانند کشاورزی کرده ودرخت کاری از سوی خود مردم با حمایت مسئولان صورت گیرد چرا که درحال حاضر به قدری کارمقابله با ریزگردها از سوی مسئولان امر ودولت برای درخت کاری وبوته کاری کند پیش می رود که هیچ تناسبی با پیشرفت خشکی و بیابانی شدن خاک منطقه ندارد.
وی با اشاره به سد سازی های غیر اصولی و خارج نمودن آب از استان خوزستان، اذعان نمود: انتقال آب استان به استان های دیگر که به نظرمی رسد نیازی هم نداشته باشند خوزستان را دچارمشکلات جدی کرده است.
وی افزود: اگر آمایش سرزمینی انجام می شد پتانسیل استان ها دررابطه با صنایع مشخص می شد وهیچ وقت دراستان های کم آب صنایع آب بر ایجاد نمی شد که با انتقال بی رویه آب از استانی به استان دیگر به قیمت نابودی و بروزمشکل برای یک منطقه دیگر تمام شود.
خادمی با بیان اینکه در حال حاضر ده ها خط لوله آب از سرچشمه های کارون به خارج از منطقه انتقال داده می شود، اظهار نمود: امروز با کم شدن آب ازسطح استان علاوه بر نابودی کشاورزی و خشک شدن تالاب ها برای تولید برق مصرفی مردم استان نیز دچار مشکل هستیم.
وی خاطر نشان کرد: خوزستان با آب و نفت موجود در آن باید آباد شود پذیرفته نیست که این منطقه نفت خیز که دارای سرچشمه های فراوان آب می باشد تنها درگیر آلودگی وتخریب باشد.
وی اذعان نمود: مقابله با ریزگردها با مدیریت صحیح کار آسانی است حق آبه تالاب هایی که خشک شده یا در حال خشک شدن است باید به ورودی آنها برگردانده شود جلگه ودشت خوزستان و تالاب های هور الهویزه ، شادگان وغیره با برگشت حقابه ها باید زنده شود و با آب جاری درسرچشمه های این استان کشاورزی منطقه رونق یابد.



۱۳۹۶/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...