نسخه چاپی

چه كار كنیم كه سرما نخوریم

اگر تصور می‌كنید نیاز دارید تا قبل از رسیدن سرما، سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود این مطلب را بخوانید.

به گزارش نما به نقل از تبیان، فصل سرما معمولاً با بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و گریپ همراه است؛ البته این بدین معنی نیست که زمستان فصل ناخوشی و بیماری است؛ برای افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند سرما و گرما فرقی نمی‌کند؛ آنها همیشه سالم و شاداب هستند‌؛ در واقع داشتن یک سیستم دفاعی قوی به معنی دوری از بیماری‌ها و احساس سلامت است؛ اگر تصور می‌کنید نیاز دارید تا قبل از رسیدن سرما سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود این مطلب به دردتان می‌خورد؛ در این مقاله چند توصیه ساده و کم خرج ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کند در طول سال سالم و تندرست بمانید.


*خودتان را از ویروس‌های دیگران دور کنید


یکی از روش‌های مفید و مؤثر برای پیشگیری از بیماری‌های فصل سرما این است که دست‌ها و صورتتان را با آب گرم و صابون شست‌وشو دهید؛ اگر خارج از منزل هستید یک شیشه حاوی روغن اکالیپتوس همراه داشته باشید؛ این روغن خواص ضدمیکروبی فوق‌العاده‌ای دارد.


*خودتان را گرم نگه دارید


زمانی که ویروسی وارد بدن می‌شود سرما می‌خورید و در این زمان دمای بدن پایین می‌آید؛ در این صورت لازم است که به سرعت دمای بدنتان را بالا ببرید تا قدرت سیستم ایمنی بدن بالا برود.


هیچ چیز مانند خوردن یک نوشیدنی گرم مانند شیر داغ، چای و جوشانده‌های مفید این کار را انجام نمی‌دهد؛ لباس گرم بپوشید، چند حرکت ورزشی انجام دهید، دوش آب گرم بگیرید؛ خلاصه این که بدنتان را گرم کنید.


*نگذارید بدنتان دهیدراته شود


دهیدراته شدن یعنی از بین رفتن آب بدن؛ متأسفانه این مسئله نیز به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌انجامد؛ سیستم ایمنی ضعیف هم به معنی قرار گرفتن در معرض بیماری‌های مختلف است؛ نوشیدن مایعات زیاد باعث می‌شود که سلول‌ها به خوبی مواد مغذی را جذب کنند.


به طور مرتب و به میزان کم مایعات بنوشید؛ نگذارید آب بدنتان از بین برود؛ حواستان باشد به میزان کم اما به طور مرتب آب نوشیدن بهتر از این است که به ندرت و به میزان زیاد بنوشید.


*مواد غذایی با کیفیت میل کنید


زمانی که احساس ضعف می‌کنید به جای ماست شیرین، ماست کامل میل کنید؛ اکثر سبزیجات، گیاهان معطر و ادویه‌ها حاوی خواص ضدباکتریایی هستند که بدن را در مقابل بیماری‌ها حفاظت می‌کنند؛ به عنوان مثال سیر، زنجبیل، جعفری، نعناع، گشنیز، فلفل سیاه و زردچوبه بدن شما را از بیماری‌ها دور می‌کنند.


*رژیم مدیترانه‌ای سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند


رژیم مدیترانه‌ای یکی از سالمترین و بهترین رژیم‌های موجود در جهان است؛ این رژیم علاوه بر این که به خوش‌اندامی کمک زیادی می‌کند سیستم ایمنی بدن را نیز در سلامت بالایی نگه می‌دارد.


اگر با این نوع رژیم غذایی آشنایی ندارید باید بگوییم که اصل رژیم مدیترانه‌ای را میوه و سبزیجات رنگی فراوان تشکیل می‌دهد؛ در این نوع رژیم غذایی مصرف گوشت قرمز بسیار کم است و به جای آن هفته‌ای چند مرتبه ماهی مانند ماهی ساردین و یا ماکرو مصرف می‌شود.


برای داشتن بدنی قوی‌تر توصیه می‌کنیم که از مصرف زیاد مواد غذایی که گلوسیدهایشان در بدن به قند تبدیل می‌شود خودداری کنید؛ به خاطر این که قند زیاد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.


*ویتامین C بدنتان را بالا ببرید


ویتامین C برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن لازم است؛ توصیه می‌کنیم از مصرف مکمل‌های غذایی که تأثیر موقت دارند و گاهی باعث می‌شوند که بیش از نیاز واقعی‌تان ویتامین دریافت کنید بپرهیزید؛ به جای آن سعی کنید این ویتامین مفید را از طریق مواد غذایی دریافت کنید.


توصیه می‌کنیم هر روز آب هویج، آب سیب، آب کرفس و لیموترش میل کنید؛ البته می‌توانید این میوه و سبزیجات را درسته و با پوست میل کنید؛ از مصرف مرکبات غافل نشوید، فلفل دلمه‌ای و به خصوص فلفل دلمه‌ای قرمز نیز منبع خوب ویتامین C است.


*بینی‌تان را به طور مرتب تمیز کنید


حتی اگر لازم نمی‌بینید که بینی‌تان را بگیرید و تمیز کنید باز هم این کار را انجام دهید؛ در واقع ویروس‌هایی که در هوا وجود دارد وارد بینی ما می‌شوند؛ روغن اکالیپتوس نیز می‌تواند کمک کند؛ چند قطره از این روغن را روی دستمال تمیزی بریزید و مقابل بینی‌تان بگیرید؛ این کار زمانی که در مکان‌های عمومی مثل اتوبوس، هواپیما یا مترو هستید بسیار کارساز است و شما را از ویروس‌های افراد بیمار حاضر در این امکان حفظ می‌کند.


*خوب بخوابید


کم خوابی و بد خوابی سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می‌کند؛ زمانی که خواب هستیم بدن و سلول‌های ما احیا می‌شوند؛ برای همین است که به خواب و استراحت نیاز داریم؛ زمانی که احساس ناخوشی می‌کنید یک نوشیدنی سالم گرم میل کنید و زیر پتو بروید و استراحت کنید؛ با همین روش ساده قبل از این که وضعیت‌تان بدتر شود ضعف‌تان از بین می‌رود و از دام بیماری چند روزه خلاص می‌شوید.


*چند توصیه‌ کلی


اشتباهی که خیلی از ما مرتکب می‌شویم این است که چند روز به فکر تقویت بدن خود می‌افتیم و بعد از مدتی همه چیز را فراموش می‌کنیم؛ تقویت سیستم ایمنی در هر فصلی از سال باید انجام بگیرد نه فقط با شروع سرما.


برای این کار همیشه مواد غذایی سالم میل کنید، خوب بخوابید، هر روز کمی نرمش کنید و استرس و فشارهای روحی را از خود دور کنید؛ خواهید دید که همیشه به اصطلاح «رو فرم» خواهید بود و بستر بیماری را نخواهید دید؛ همیشه سالم و تندرست باشید.

۱۳۹۱/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
mohamad
0
0
۱۳۹۱/۷/۲۸
خوب بود
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...