نسخه چاپی

حذف اولویت 9 و 10 از دریافت ارز مبادله‌ای

حذف دو اولویت 9 و 10 از دریافت ارز مبادله ای، طرح مقابله با تهدید گازی اتحادیه اروپا در دولت، واگذاری صندوق بازنشستگی فولاد به تامین اجتماعی، ادامه ركود در بازار مسكن و ابلاغیه افزایش جمعیت از سوی رئیس جمهور از مهمترین اخبار این هفته بودند.

به گزارش نمابه نقل از مهر، در این هفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام تازه ترین تصمیمات ارزی دولت، از حذف اولویت‌های 9 و 10 از فهرست دریافت ارز مبادله‌ای خبر داد و گفت: صادرکنندگان تا 10 روز آینده ارز خود را با نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات ارزی عرضه خواهند کرد.

براین اساس اولویت‌های 10 گانه کالایی برای دریافت ارز به سه دسته‌ تقسیم بندی شدند که براساس آن، دسته اول ارز با نرخ مرجع (اولویت یک و دوم)، دسته دوم ارز با نرخ مبادله‌ای ( اولویت 3 تا 8 ) و دسته سوم (اولویت 9 و 10) ارز با نرخ آزاد می‌گیرند.
وی با اعلام اینکه در 20 روز گذشته بالغ بر 3 هزار ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزی انجام شده است، خبر داد: براساس توافقات انجام شده، صادرکنندگان تا 10 روز آینده ارز خود را با نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات ارزی عرضه خواهند کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارائه ارز با نرخ مبادله‌ای به اولویت 8 خود به زودی آغاز می شود.

اولویت 9 شامل ماشین آلات سواری پرمصرف، لوازم خانگی ضروری، موبایل و رایانه و اجزا آن و اولویت ده شامل کالاهای غیرضروری مثل لوازم خانگی غیرضرور، اسباب بازی، وسایل تزئینی و لوکس است.

مقابله با تهدید گازی روی میز وزارت نفت

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای تحریم تبلیغاتی گاز ایران توسط 27 کشور اتحادیه اروپا، سناریوی تزریق گاز به مخازن نفت به منظور توقف افت فشار مخازن هیدروکربوری برای مقابله با این تهدید گازی روی میز وزارت نفت قرار گرفته است.

در شرایط فعلی در اختیار داشتن 33 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز، ظرفیت فرآورش روزانه 650 میلیون مترمکعب گاز شیرین، ساخت و بهره‌برداری از 34 هزار کیلومتر شبکه انتقال و موقعیت منحصر به‌فرد ژئوپولیتیکی بین بازارهای مصرف اروپا، حاشیه جنوبی خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی از مهمترین مزیت‌های صنعت گاز ایران است.

علاوه بر این هم اکنون عملیات ساخت و توسعه چندین پروژه افزایش تولید گاز و جمع‌آوری گازهای همراه همچون طرح توسعه میدان پارس جنوبی و کارخانجات NGL خارگ و سیری در حال انجام بوده که با بهره‌برداری از این طرح‌ها تا 3 سال آینده امکان افزایش ظرفیت تولید گاز به یک تا 1.2 میلیارد مترمکعب در روز وجود دارد.

با وجود تصویب این طرح در اتحادیه اروپا، تلاش‌هایی به منظور معافیت شرکت استات اویل هیدروی نروژ از زیر بار این تحریم‌های جدید گازی در دستور کار اتحادیه اروپا قرار دارد. تا پیش از تصویب طرح تحریم گاز ایران، شرکت استات اویل هیدروی نروژ به واسطه مشارکت در طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبی و از محل قراردادهای بیع متقابل روزانه اقدام به واردات چندین هزار تن گازمایع و برخی از برش‌های گاز طبیعی از ایران می کرد.

واگذاری صندوق بازنشستگی فولاد به تامین اجتماعی

فریدون احمدی رئیس هیات عامل ایمیدرو از واگذاری 8 هزار میلیارد تومان از سهام شرکتهای معدنی و صنعتی به صندوق بازنشستگان فولاد و نیز واگذاری این صندوق به سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

در این رابطه محمد حسن نژاد نماینده مجلس با بیان اینکه واگذاری شرکت های اصل چهل و چهاری با هدف رد دیون دولتی باید مطابق قانون انجام شود گفت: برای نخستین بار در تاریخ واگذاری های اصل چهل و چهاری مدیریت شرکتی که در فهرست واگذاری ها است به شکلی نادرستی به دولت واگذار می شود.

وی افزود: دولت تنها در صورتی می تواند به طور مستقیم دارایی های خود را واگذار کند که پس از عرضه سهام در بورس ، خریداری برای آن وجود نداشته باشد که در این صورت، دارایی مذکور به قیمت پایه برای رد دیون دولتی تادیه می شود.

ابلاغیه افزایش جمعیت

همچنین در این هفته رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبردها و اقدامات ملی برای جلوگیری از کاهش نرخ باروری کل و ارتقای آن متناسب با آموزه‌های اسلامی، اقتضائات راهبردی کشور را ابلاغ کرد. این ابلاغیه 4 ماده دارد و مکانیزم های تشویقی از جمله سکه و واگذاری زمین برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

ادامه رکود در بازار مسکن

با گذشت چند ماه از رکود در بازار مسکن، بنگاه‌های املاک معتقدهستند که این رکود تا ماه پایانی سال ادامه پیدا می‌کند. در واقع پس از افزایش قیمت در خردادماه، بازار مسکن با رکود مواجه شد و باوجودیکه همه ساله در شهریورماه، بازار با رونق همراه بود اما امسال از خردادماه تاکنون، رکود در این بازار ادامه داشته است.

یکی از فعالان بازار مسکن در این باره به مهر گفت: در این روزها نه تلفنی برای خرید زنگ می خورد و نه فروشنده ای با ما تماس می گیرد؛ همه درگیر رکود و سکون بازار مسکن هستند تا ببینند که آینده این بازار چه می شود.

وی افزود: فقط افرادی که پول لازم هستند برای فروش مراجعه می کنند اما مشتری زیادی هم برای خرید یافت نمی شود زیرا قیمت ها بسیار بالاست و هرکسی نمی تواند در این بازار وارد شود.

به گفته بنگاه های املاک، این رکود به احتمال زیاد تا زمان نوروز ادامه پیدا می کند و تنها در آن موقع به دلیل جابجایی های نوروزی احتمال، افزایش خرید و فروش وجود دارد.

۱۳۹۱/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...