نسخه چاپی

سردار جلالي:

وجود یك مركز فرماندهی جنگ اقتصادی ضروری است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور با بیان اینكه باید بپذیریم كه در شرایط اقتصادی عادی نیستیم و درگیر جنگ اقتصادی هستیم گفت: در این زمینه وجود یك مركز فرماندهی جنگ اقتصادی با همكاری دستگاه های مرتبط و حداكثر هماهنگی و هم افزایی بین نهاد ها ضروری به نظر می رسد.

به گزارش نمابه نقل از مهر، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پنجمین نشست روسای کمیته پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی که به میزبانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد با توجه به شرایط به وجود آمده در منطقه گفت: سوریه در حال حاضر عرصه زورآزمایی و پنجه در پنجه انداختن ما با ابرقدرت‌هاست. آرایش شکل گرفته در برابر سوریه آنچنان است که همه کار سوریه را تمام شده فرض می‌کردند، ولی موضع‌گیری جمهوری اسلامی و بعد از آن چین و روسیه محاسبات را بر هم زد. اظهار نظر وزیر خارجه روسیه که گفت هدف از سقوط نظام سوریه، تضعیف ایران است، این واقعیت را مشخص می‌کند که دنیا از جریان بوجود آمده در سوریه و اهداف آن آگاه است.
وی در ادامه اظهار داشت: موضوع مقابله با جمهوری اسلامی دارای یک محور اصلی است و آن مولفه اقتصادی است. ما از تهدید اقتصادی به عنوان تهدید نیمه سخت یاد می‌کنیم‌، با بررسی درگیری‌های نظامی آمریکا و در سال‌های گذشته متوجه می‌شویم که در همه آن‌ها مولفه اقتصادی نقش اساسی و محوری داشته است. در حال حاضر پیشرفته‌ترین مدل جنگ اقتصادی که تجربه آمریکا در دیگر کشورها مثل کره، عراق، خیلج کوبا و ... بوده بر ضد ما به کار گرفته شده است.

جلالی تاکید کرد: این جنگ اقتصادی دارای یک پایه علمی و دانش‌بنیان است و می‌بینیم که آنها با مطالعه دقیق و آگاهی کامل از نقاط ضعف ما و استفاده از مراکز علمی و پژوهشی خود برنامه‌های خود را بر ضد ما تدوین می‌کنند. همچنین مولفه‌های قدرت از قبیل مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، تعامل با اروپا،‌ تشویق و تنبیه‌های اقتصادی،‌ ابزار رسانه‌ای،‌ ابزار دیپلماتیک و غیره مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد.

جلالی گفت: امروز با توجه به نظریه جنگ مردم محور، تمرکز دشمن بر روی مردم و نیازهای مردم است تا با اعمال فشار بر مردم و سپس انتقال این فشار از مردم به دولت به هدف خود برسد. ما باید نیازهای اساسی مردم را بشناسیم و اولویت‌بندی‌ها را مشخص کنیم. باید سبد کالای اساسی مردم تحت هر شرایطی تامین شود تا خانواده‌ها توان اداره خود را از دست ندهند و فشار اقتصادی بر مردم وارد نشود و آثار این تحریم‌ها کاهش پیدا کند. باید حوزه‌های کم اهمیت را رها کنیم و به حوزه‌های مهم بپردازیم. باید ذخایر استراتژیک را هم در حوزه گندم، سوخت، دارو و ... که بحث بسیار مهمی است ولی در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته عملی کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین گفت: توجه به این نکته که تهدید دشمن فراگیر و همه جانبه، آرام و تدریجی و متمرکز بر نیازهای اصلی مردم با هدف عبور از آستانه تحمل جامعه است، بحث آگاهی دادن به مردم و کنترل جو روانی و آرامش جامعه که وظیفه صدا وسیما و رسانه‌هاست مد نظر قرار بگیرد. باید بدانیم دشمن به طور دقیق در حال رصد کردن جامعه و وضع اقتصادی ماست.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که سناریوی بکار گرفته شده بر ضد ما از نوع تهدید نیمه سخت و ترکیبی از تهدید اقتصادی، اقدامات ضد امنیتی و عملیات روانی است. اقتصاد ما دارای وابستگی روانی به بازار ارز و دلار است و تغییرات در نرخ ارز باعث تغییر در همه بخش‌های اقتصادی از بالا تا پایین، حتی حوزه‌های غیر مرتبط می‌شود. باید برای بازار ارز برنامه جامع، نظام‌مند و بلند مدت داشته باشیم. باید ارز برای کالاهای اساسی مانند دارو مصرف شود نه برای سیاحت و تفریح و مسافرت‌های خارجی بی‌مورد. باید بپذیریم که در شرایط اقتصادی عادی نیستیم و درگیر جنگ اقتصادی هستیم.

به گفته وی،در این زمینه وجود یک مرکز فرماندهی جنگ اقتصادی با همکاری دستگاه‌های مرتبط و حداکثر هماهنگی و هم افزایی بین نهادها ضروری به نظر می‌رسد. این مرکز فرماندهی باید دارای تصمیم‌گیری صحیح و همچنین سرعت در تصمیم‌گیری باشد تا فقط نظاره‌گر گذر تهدید از ما نباشد و بموقع وارد عمل شود.

جلالی اظهارداشت: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی نامگذاری شده، باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود از قبیل منابع طبیعی سرشار و نیروی انسانی تحصیل‌کرده و متخصصی که در اختیار داریم وابستگی‌ها را کاهش و به حداقل برسانیم. طبق آمار وزارتخانه‌های صنایع و معادن، کشاورزی و بازرگانی ما 60 تا 80 درصد مستقل و خودکفا هستیم. خوشبختانه کشور در بسیاری از زمینه‌ها دارای تجربه و امکانات خوبی است. در حوزه نفت و گاز، کشاورزی و دارو دارای این توان هستیم که به خودکفایی برسیم و این حوزه‌ها دقیقا جایی است که دشمن بر روی آن متمرکز شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روز 8 آبان به عنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شده است، امسال برنامه‌های متعددی در قالب هفته دفاع غیرعامل از قبیل مانور، که حدود 3000 مانور مدارس، کارخانه‌ها و صنایع داریم. طرح مانور سایبریفدفاع زیستی و بیولوژیک و مانور انرژی،‌معرفی کتاب و نشریه، برگزاری همایش در تهران و دیگر استان‌ها از دیگر برنامه‌های ما در این هفته است.

۱۳۹۱/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...