نسخه چاپی

در گفتگو با كارشناس اقتصادی مطرح شد:

زن در توسعه پایدار اقتصادی باید به عنوان نیروی فعال نگریسته شود

عکس خبري -زن در توسعه پايدار اقتصادي بايد به عنوان نيروي فعال نگريسته شود

در توسعه پایدار اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنانچه به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، به طور قطع تأثیر بسیاری در افزایش كمّی و كیفی اهداف متعالی آن جامعه خواهد داشت

نفیسه زارعی- زنان به عنوان یکی از ارکان اصلی در اقتصاد هر جامعه ای می‌توانند به ایفای نقش بپردازند، اکنون در سال حمایت از کالای ایرانی و لزوم خرید محصولات داخلی توسط خانواده های ایرانی اهمیت نقش زنان را بیش از بیش نشان می‌دهد، بررسی نقش زنان در حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال به سراغ زهرا یاریگرکیش، کارشناس اقتصادی رفتیم و با او به گفتگو نشستیم:


 اولین نقش‌های اقتصادی زنان در خانواده خود را نشان می‌دهد، زنان به عنوان یک عضو فعال در این نهاد چگونه می‌توانند به اعتلای اقتصادی جامعه کمک کنند؟

زنان در اقتصاد خانواده نقش کلیدی و مؤثری دارند و الگوی مصرف خانواده را مدیریت می‌کنند و بر اساس فرهنگ ارزشمند ما، زنان ایرانی نیز در اقتصاد خانواده و مدیریت اقتصادی نقش مهمی دارند. در توسعه پایدار اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنانچه به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، به طور قطع تأثیر بسیاری در افزایش کمّی و کیفی اهداف متعالی آن جامعه خواهد داشت و با توجه به این که نیمی از کل جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند و اغلب فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سطح جامعه به دست زنان صورت می پذیرد، بنابراین می توانند نقش مهم و تاثیر گذاری در اعتلای آن جامعه داشته باشند.


 در زمینه الگوپذیری جامعه از زنان با اتکا به نقش‌های محوله در خانواده، آیا می‌توان در زمینه جایگزینی کالای ایرانی به جای نمونه‌های خارجی نیز بر روی این سرمایه حساب کرد؟

در واقع رفتارهای مثبت اقتصادی، چگونگی برنامه های اقتصادی و الگوهای مصرف فرزندان که بر اقتصاد کشور نیز تأثیر گذار است به طور اساسی از رفتار مادران الگو پذیری می کند و زنان باید با فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ حمایت از تولید داخلی و پرهیز از اسراف در تحقق شعار سال گام اساسی بردارند. جایگزینی کالای ایرانی در خانواده ها وظیفه جهادی زنان است. این موضوع موجب رونق اقتصادی کشور و حل مشکل بیکاری جوانان می شود. حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی باید با یک تغییر ذائقه فرهنگی به صورت جهادی انجام شود و هر خانواده ای که می خواهد کالای خارجی را به کالای ملی ترجیح دهد باید در نظر بگیرد که این کار موجب رکود تولید ملی می شود و خانواده ها از این موضوع متحمل زحمت می شوند، زیرا بازار تولید ایرانی به سمت ورشکستگی می رود. بنابراین خانواده ها باید توجه کنند که رونق اقتصادی کشور موجب ایجاد اشتغال و کاهش تورم می شود و حل مشکل بیکاری تعداد زیادی از جوانان را به همراه خواهد داشت. برنامه های فرهنگی و آشناسازی زنان با ابعاد اهمیت پیام نوروزی رهبری می تواند موضوع تربیت فرزندان به عنوان آینده سازان کشور قرار گیرد و در میان مردم نقش زنان از همه برجسته تر است و با توجه به جایگاهی که در خانواده و جامعه دارند باید پیشتاز حمایت از کالای ایرانی باشند.


 تولیدکننده داخلی چگونه می‌تواند از ظرفیت بانوان در حمایت از تولید و محصول داخلی استفاده کنند؟
 در مجموع می‌توان گفت که بعد نخست حمایت از کالای ایرانی را باید از طریق خانواده‌ها آغاز کنیم تغییر سبک زندگی که در طی سال‌های سال منجر به ایجاد شکاف با زندگی اصیل ایرانی اسلامی شده است باید از طریق ابزارهای گوناگون نظیر رسانه ملی، رسانه‌های مجازی و... مورد بازنگری قرار داده شود. در عین حال تولیدکنندگان داخلی نیز اعتمادسازی لازم نسبت به کالاهای داخلی را برای مصرف کنندگان ایجاد کنند و طبیعتا هنگامی‌که این اتفاق بیفتد این کالاها و محصولات اعم از لوازم خانگی، کالاهای فرهنگی و... مورد اقبال مردم و به خصوص بانوان قرار خواهد گرفت.

۱۳۹۷/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...