نسخه چاپی

سیاست‌های ارزی دولت از التهابات جلوگیری كرد

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: سیاست‌های ارزی ابلاغی دولت كه از جمله آن تعیین نرخ ارزان بود از التهابات ارزی جلوگیری كرد.

به گزارش نما، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی امروز یکشنبه (2 اردیبهشت ماه 97) در جریان سئوال امیر خجسته نماینده همدان از وی اظهارداشت: سوالی که مطرح شد مربوط به سال 95 است اما از آنجایی که موضوع مسئولیت پذیری مورد تأکید دولت دوازدهم است در این رابطه توضیح می‌دهم.

وی افزود: یکی از سوالات در رابطه با التهابات ارزی در دی‌ماه 95 بود باید در این رابطه بگویم ما اکنون و در حال حاضر التهابات ارزی سال 95 را نداریم.

وزیر اقتصاد و دارایی با تشریح مسائل ارزی کنونی خاطرنشان کرد: 12 روز گذشته رئیس بانک مرکزی گزارشی درباره ریشه‌ها و پیشنهادات جدید دولت درباره مسائل ارزی ارائه کرد و ضمن آن رئیس مجلس هم به نکاتی اشاره کرد.

وی با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت در بازارهای پول و سرمایه عنوان کرد که پس از جلسه سیف درصحن علنی مجلس و توضیحات وی در هفته گذشته هم رهبر معظم انقلاب به ریشه‌ها و التهابات ارزی در کشور اشاره کردند.

کرباسیان همچنین به سیاست‌های ارزی ابلاغ شده از سوی دولت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این سیاست‌ها تعیین نرخ ارزان بود که از التهابات جلوگیری کرد و در واقع مبلغ 4200 تومان تصمیمی بود که براساس مباحث کارشناسی تعیین شد و از التهابات جلوگیری کرد. بر این اساس قیمت‌ کالاهای اساسی ثابت می‌ماند.

وزیر اقتصاد و دارایی اظهارداشت: ما در سیاست‌های ابلاغی دولت سپرده ارزی را هم به رسمیت شناختیم که البته از سال 91 تصویب شده بود.

وی ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور روز گذشته اشاره کرد این سیاست اقدام پیش‌دستانه و مناسبی برای تصمیماتی است که ممکن است آمریکا در اردیبهشت‌ماه امسال داشته باشد.

کرباسیان سیاست‌های ارزی ابلاغی دولت را سبب جلوگیری از قاچاق کالا و ارز خواند و گفت: یکی از اقدامات موثر دولت در این زمینه جلوگیری از خروج سرمایه بود. همچنین در این راستا صرافی‌ها ساماندهی شده و مکانیزم همکاری این صرافی‌ها با بانک مرکزی هم در حال انجام است.

وی همچنین یادآور شد: قطعاً در سیاست‌های ناظر سفته‌بازی‌ها را هم دنبال می‌کنیم.

کرباسیان با اشاره به سوال دوم خجسته درباره علت ورود بانک‌ها و موسسات مالی بر عرصه مسکن خاطرنشان کرد: قطعاً بهبود فضای کسب و کار زمانی صورت می‌گیرد که ساختارهای مالی سامان یابد. در سیاست‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم دنبال کرد تعیین شده بود که اموال و مازاد دارایی‌های غیرمرتبط بانک‌ها فروخته شود.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: خوشبختانه فرصتی فراهم شده است که سه‌شنبه هفته جاری گزارش ریز مواد 15 و 16 این سیاست را تشریح کنیم.

کرباسیان ادامه داد: قانون‌گذار به صراحت گفته است که بانک‌ها و موسسات مالی نمی‌توانند در معاملات مسکن بجز چند مورد مشخص از بانک‌ها وارد شوند.

وزیر اقتصاد و دارایی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که در دولت دوازدهم 30 هزار میلیارد ریال از بانک‌های خصوصی فروش داشته‌اند. 100 هزار میلیارد ریال هم مالیات اضافه و برگ تشخیصی برای اینها در نظر گرفته شده است.

۱۳۹۷/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...